نماینده سابق مردم تهران، تلاش مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات را «عجولانه» و «غیرکارشناسی» ارزیابی و توصیه کرد: اگر می‌خواهید کاری انجام دهید، بروید لایحه جامع انتخابات مجلس دهم را بررسی کنید که متاسفانه رییس مجلس وقت آن را در دستور کار قرار نداد.

«مصطفی کواکبیان» درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی مجلس یازدهم گفت:  طرحی که در کمیسیون شوراها و امور داخلی مطرح است فقط مختص انتخابات ریاست جمهوری نیست بلکه  انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا هم در بر می گیرد. مثلا در اصلاحیه انتخابات شوراها آمده است که یک نفر از سوی قوه قضاییه در بحث بررسی صلاحیت داوطلبان حضور داشته باشد.

نماینده سابق مردم تهران در واکنش به اصلاح قانون انتخابات،  خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: دولت لایحه جامع اصلاح قانون انتخابات را به مجلس دهم تقدیم کرده بود، اگر می‌خواهید کاری انجام دهید بروید آن لایحه را مورد بررسی قرار دهید. لایحه‌ای که متاسفانه رییس مجلس دهم آن را در دستور کار قرار نداد.

کواکبیان، تلاش مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات را «خیلی عجولانه» توصیف کرد و یادآور شد: این طرح از نظر انشاء و دستور زبان دارای اشکالات زیادی است و این موضوع نشان می‌دهد این طرح از سوی افراد غیرمتخصص تدوین شده است. به نظر می‌رسد قصد دارند این طرح را تا آذرماه در صحن تصویب کرده و دست‌کم تا اوایل اسفند قانون ابلاغ شود. لذا این عجله موجب تولید یک قانون بد می شود.

وی افزود: ۲۰ اشکال حقوقی در این طرح وجود دارد که قصد ورود به آن را ندارم چون وقتی جزییات را بررسی می کنیم متوجه می‌شویم با برخی از اصول قانون اساسی مغایرت دارد. لذا فقط اشکالات سیاسی این طرح را می‌گویم، زیرا برای بیان اشکالات حقوقی باید به موارد و تبصره های زیادی رجوع کرد که مستلزم کار پژوهشی است نه خبری.

دبیرکل حزب مردم سالاری در تشریح اشکالات سیاسی طرح مذکور عنوان کرد: سمت رییس جمهوری پس از رهبری بالاترین مقام کشور است اگر هنوز جمهوریت نظام و آرا ملت برای ما مفهومی دارد، این طرح در جهت تضعیف جمهوریت نظام است و موجب تضعیف سمت رییس جمهوری می‌شود.

کواکبیان، اشکال دیگر طرح را بی توجهی به نقش احزاب قلمداد کرد و گفت: در ساختار حکومت‌های ریاستی، پارلمانی، نیمه پارلمانی-نیمه ریاستی، این احزاب هستند که مدیریت کشورها را در دست دارند. در دنیا، احزاب در انتخابات یا برنده یا بازنده می شوند و دولت و مجلس را به رقیب واگذار می‌کنند. در حالی که در این طرح فرض براین است که هیچ حزبی در کشور نداریم. لذا این طرح مخالف توسعه سیاسی است.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: سال گذشته در سفر به ترکیه با  ۴ نفر از دبیران کل‌ احزاب آن کشور دیدار داشتم. باید بگویم که از نظر توسعه سیاسی وضع احزاب ترکیه بسیار خوب است. حزب اعتدال و توسعه ۱۵ میلیون عضو و رقیبش ۲ میلیون عضو رسمی دارد. نکته سوم اینکه با این طرح باید دستگاهی عریض و طویل درست شود تا بتواند از عهده وظایف تعریف شده در آن برآید.

کواکبیان خاطرنشان کرد: در طرح آمده که نامزد ریاست جمهوری و مشاوران او باید در شورای نگهبان آزمون بدهند یا قید شده که نامزد ریاست جمهوری باید روحیه جهادی داشته باشد،  چگونه می‌توانیم روحیه جهادی را بسنجیم؟ آیا برای اینکه شخصی را دارای روحیه جهادی تشخیص دهیم متر و معیاری وجود دارد؟ مثل اینکه گفته شود شخص باید مهربان باشد.

وی با تاکید بر اینکه  اظهار کرد: در این طرح شرایطی را از نظر فقهی برای نامزد ریاست جمهوری در نظر گرفته‌اند که انسان فکر می‌کند دوستان به دنبال مرجع تقلید هستند تا رییس اجرایی برای کشور.  

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مورد تاثیر طرح انتخاباتی مجلس در کیفیت و کمیت مشارکت اظهار کرد: این طرح، مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری را انقباضی‌تر از انتخابات اسفند ۹۸ مجلس شورای اسلامی خواهد کرد و کاهش مشارکت را به دنبال دارد.

دبیرکل حزب مردم سالاری درباره اصطلاح رجل سیاسی گفت: هرچند سخنگوی شورای نگهبان احتمال احراز صلاحیت یک داوطلب زن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را دور از ذهن ندانست ولی صراحتا می‌گویم این امر شدنی نیست. اگر اراده‌ای برای شناسایی زنان به عنوان رجل سیاسی وجود داشت به راحتی می‌شد جلوی کلمه رجل سیاسی در قانون اساسی، در پرانتز  بنویسند؛ رجل سیاسی (اعم از زن و مرد).