عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته تغییری نداشته است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۳ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار تومان است.

وی افزود: با استمرار روند افزایش قیمت نهاده‌های دامی، مرغدار چاره‌ای جز تعطیلی تولید یا افزایش قیمت مرغ به عنوان محصول نهایی ندارند.

حجت با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تغییری نداشته است، بیان کرد: اگر کنجاله سویا به اندازه کافی از طریق سیستم دولتی به دست مرغدار نرسد، قیمت مرغ افزایش می‌یابد، در غیراینصورت انتظار افزایش قیمت را نداریم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام، در هیچ مقطعی به دنبال سیاست تامین صد درصدی نهاده دامی نبوده است و برنامه ریزی پشتیبانی امور دام عمدتا ذخایر استراتژیک است تا با عرضه به موقع کمبود را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه جوجه ریزی در ماه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است، بیان کرد: در حال حاضر نبود دان بیش از میزان جوجه ریزی در حجم تولید اثر دارد که این امر مرغداران را مجبور می‌کند تا مرغ تولیدی خود را با وزن پایین تری عرضه کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پشتیبانی امور دام تنها تا سن ۴۲ روزگی نهاده در اختیار مرغدار قرار می‌دهد، گفت: دولت به طور متوسط ۵۰ درصد دان مورد نیاز را تا سن ۴۲ روزگی در اختیار مرغدار قرار می‌دهد و چنانچه تا ۵۰ روز نگه داری شود، مرغدار مجبور به تامین‌ نهاده از بازار آزاد است.

قیمت هر کیلو مرغ 19 هزار تومان/ زیان 4 هزار تومانی مرغداران در هر کیلو

حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان و مرغ گرم را ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون مرغداران در فروش هر کیلو مرغ حدود ۴ هزار تومان متضرر هستند.

وی گفت: اگر قیمت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار اصلاح نشود، جو ناامیدی در بین مرغداران ایجاد می‌شود که این امر صنعت طیور را به چالش می‌کشاند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با استمرار زیان فعلی، برخی از مرغداران به سبب نبود نقدینگی لازم قادر به ادامه تولید نخواهند بود که با این وجود بازار مرغ با چالش جدی مواجه خواهد شد.