فیلمنامه نویس «توتسی» از دنیا رفت

منبع: برترین ها

74

1399/7/13

11:08


مورای شیسگال نمایشنامه نویس و نویسنده آمریکایی که بیشتر برای نوشتن فیلمنامه فیلم «توتسی» ساخته سیدنی پولاک شناخته می شد، درگذشت.

خبرگزاری صبا: مورای شیسگال نمایشنامه نویس و نویسنده آمریکایی که بیشتر برای نوشتن فیلمنامه فیلم «توتسی» ساخته سیدنی پولاک شناخته می شد، درگذشت.
 

فیلمنامه نویس «توتسی» از دنیا رفت

 
به نقل از نیویورک تایمز، مورای شیسگال (Murray Schisgal) نویسنده و نمایشنامه نویس آمریکایی که شوخی های عجیب و غریبش را به تئاتر برنده جایزه تونی «دلبرم» و فیلم پرفروش هالیوودی «توتسی» آورد روز پنجشنبه یک اکتبر در ۹۳ سالگی از دنیا رفت. خبر مرگ شیسگال را پسرش اعلام کرد.
 
شیسگال در طول ۶ دهه فعالیت خود در تئاتر از عناصر تئاتر ابزورد از قبیل دیالوگ های طوفانی و موقعیت های عجیب و غریب برای نوشته هایش درباره موضوعاتی مثل خانواده، ازدواج، تنهایی و شکست استفاده می کرد. اولین نمایشنامه او با نام «دلبرم» با بازی ایلای والاچ، آن جکسون و آلن آرکین در سال ۱۹۶۴ روی صحنه رفت. این تئاتر سه جایزه تونی از جمله بهترین کارگردانی را برای مایک نیکولز و نامزدی بهترین فیلمنامه را برای خود شیسگال به همراه داشت.
 
خارج از دنیای تئاتر این نویسنده و نمایشنامه نویس آمریکایی بیشتر برای حضور به عنوان یکی از فیلمنامه نویسان اثر پرفروش کمدی «توتسی» (۱۹۸۲) با بازی داستین هافمن، ساخته سیدنی پولاک شناخته می شود.
 
«توتسی» که داستان مردی است که خود را به شکل زن در می آورد توانست موفقیت زیادی نزد منتقدان بدست بیاورد و چندین جایزه فیلمنامه از جمله بهترین فیلمنامه حلقه منتقدان نیویورک را کسب کند.
 
شیسگال سال ۱۹۲۶ در شهر بروکلین نیویورک بدنیا آمده بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو