دو فروند هواپیمای جاسوسی «بی ۱ بی لنسر» طی روزهای گذشته  با پرواز از یک پایگاه هوایی در جزیره گوام در حالی که یک فروند جنگنده «اف-۱۵»  نیروی هوایی ژاپن  آن‌ها را همراهی می‌کرد بر فراز دریای چین شرقی ماموریت تجسسی انجام دادند.

به گفته سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام، این هواپیماها همچنین با هواپیماهای «گرولر» مستقر در پایگاه هوایی ژاپن در «میساوا» یک تمرین مشترک را به اجرا گذاشتند.  منابع مطلع همچنین از استقرار شماری از هواپیماهای شناسایی آمریکا از نوع «ای پی ۳» در غرب کره جنوبی خبر دادند.

به نوشته این منبع خبری، در حالی‌که ارتش کره شمالی قصد دارد ۱۰ اکتبر ( شنبه ۱۹ مهر)  رژه بسیار بزرگی را به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب حاکم خود برگزار کند، آمریکا شمار هواپیماهای جاسوسی خود را افزایش داده است.

 یک اندیشکده آمریکایی مدعی است تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات آموزشی کره شمالی ثبت کرده که نشان می‌دهد کِشنده‌های موشک بالستیک احتمالا در رژه دهم اکتبر حضور دارند. 

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در بحبوحه تنش‌های اخیر در شبه‌جزیره کره، ارتش پیونگ‌یانگ احتمالا از موشک‌های بالستیک در تمرینات رژه نظامی بزرگ که در چند روز آینده برگزار می‌شود، استفاده می‌کند. اندیشکده آمریکایی «۳۸ درجه شمالی» که در حوزه تحولات شبه‌جزیره کره به ویژه کره شمالی فعالیت دارد، تصاویری را از این کشور منتشر کرد که وسیله نقلیه‌ای شبیه کِشنده موشک‌های بالستیک را در تمرینات پیش از برگزاری رژه نظامی دهم اکتبر نشان می‌دهد. این تصاویر که  از تاسیسات آموزشی رژه «میریم» واقع در حومه شهر پیونگ‌یانگ، ثبت شده‌اند، علی‌رغم اینکه چندان واضح نیستند تا نوع خودرو و موشک بالستیک آن را تشخیص داد اما اندازه بسیار بزرگ و شکل آن نشان می‌دهد که حمل‌کننده و آتش‌بار موشک عظیمی است.