عوارض شیردهی زیاد، برای مادر چیست؟

منبع: نی نی بان

94

1399/7/13

20:50


اول، درک کنیم که چرا شیر دادن به کودک شما مهم است. نوزادان دوست داشتنی هستند و شیردهی یکی از پیوندهای بسیار شیرین و با نشاط بین مادر و کودک است.یک روزهایی خسته کننده می شود اما شیرینی و عشقی که دارد به همه ی سختی هایش می چربد.
شیر مادر همچنین یک ماده غذایی ضروری است که فقط مادر قادر به تهیه آن است ، فواید شیردهی بسیار زیاد است.
راستی ، اولین شیر که به کودک خود می دهید طلای مایع است. علاوه بر این ، شیر مادر به اندازه کافی قدرتمند است برای مبارزه با انواع بیماری هایی که کودک را تهدید می کند - از آنجا که شیر حاوی سلول ، آنتی بادی و هورمون است.
مطالعات نشان می دهد که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند خطرات کمتری از عفونت گوش ، چاقی کودک ، آسم و غیره دارند.
اما اگر به مدت طولانی به کودک خود شیر بدهید ، می تواند عوارض جانبی برای آن به همراه داشته باشد.اینکه شما یکسال به کودک خود شیر داده اید بسیار خوب و مفید است ، اما اگر می خواهید کودک شما بیش از یک سال از شیر مادر تغذیه کند به عنوان شیردهی طولانی شناخته می شود .
تغذیه با شیر مادر برای شیرخوار بیش از حد طولانی و فراتر از شیرخوارگی همراه با مزایای آن مانند تقویت ایمنی و بهبود سلامتی است و تا زمانی که کودک مایل به ادامه آن باشد باید شیردهی را انجام داد. اما شیردهی طولانی مدت اثرات جانبی نیز دارد.
تغذیه با شیر مادر خیلی طولانی است ، به خصوص وقتی مادر شیرده حداقل 12 ماه و بعد از آن نوزاد خود را تغذیه کند. هیچ عوارض جانبی علمی و پزشکی در تغذیه با شیر مادر با بیش از یک سال تا سال سوم زندگی وجود ندارد.
تغذیه متعادل برای کودک موجب افزایش ایمنی ، بهبود سلامتی و دلبستگی نوزاد با مادر می شود که از جمله تأثیرات مثبت شیر مادر است.
با این حال ، شیردهی طولانی و طولانی مدت ممکن است منجر به برخی از اثرات منفی بر رفتار کودک و سلامت مادر شود .
در اینجا 15 اثر منفی از شیر دادن طولانی مدت که 1200 مادر آن را تجربه کرده اند را بیان می کنیم.

زمان انتظار طولانی در بین حاملگی ها
پزشکان و مشاوران به طور کلی توصیه می کنند حداقل دو سال بین بارداری ها انتظار داشته باشید.
این به بدن شما زمان لازم برای بهبودی را می بخشد. زیرا واقعاً ، داشتن یک کودک بهترین تجربه یک زندگی است.
با این حال ، در صورت ادامه شیر مادر ، می تواند بیش از 2 سال به تأخیر بیندازد.
مادران ممکن است در دوران شیردهی ، دوره های پریودی خود را تا مدت ها نداشته باشند. اگر مادری همچنان از شیر خودش به کودکش بدهد ، ممکن است دوره ها حتی بعد از 2 سال نامنظم بمانند.
در واقع ، شیردهی پرولاکتین بالایی را تولید می کند ، هورمونی که باعث شیردهی می شود ، که ارتباط زیادی با تعلیق تخمک گذاری دارد. به همین دلیل است که مادران سن بالا که بیش از دو سال به کودکانشان شیر می دهند و می خواهند دوباره باردار شوند ، ممکن است این کار را دشوار یا حتی غیرممکن بدانند.
مادران مسن که می خواهند بارور شوند بار دیگر با انتخاب سختی بین شیردهی و باروری روبرو می شوند. بنابراین ، شیر دادن طولانی به خصوص برای مادران بزرگتر مطلوب نیست.

می تواند دردناک شود
بعضی اوقات ، شیردهی مادر به مدت طولانی می تواند بیش از حد دردناک شود. در کنار تجربه دوست داشتن و پیوند زدن برای بسیاری از خانمها ، به دلیل شرایط جسمی می تواند برای برخی دشوار باشد.
تغذیه با شیر مادر می تواند انواع مختلفی از اثرات را روی نوک سینه ی مادر داشته باشد.
علاوه بر این ، عضلات فک قوی ترین قسمت بدن انسان است. یک نوزاد در حال رشد ماهیچه های فک را به طور قابل توجهی توسعه می دهد.
یک کودک نو پا نه تنها توانایی شیرخواری در او بسیار بیشتر است بلکه دندانهای بیشتری نسبت به نوزاد دارد. کودکان نوپا معمولاً هنگام تغذیه نوک سینه ها را گاز می گیرند که ممکن است باعث خونریزی شود.
استحکام فک و رشد دندانهای کودک ، دستورالعمل مناسبی برای درد است. بنابراین ، شیردهی طولانی مدت دعوت نهایی برای درد ناگزیر است.

مادر آزادی خود را از دست می دهد
تغذیه با شیر مادر حداکثر تعهد و یک برنامه دقیق را می طلبد. مادران شیرده قبول می کنند که به دلیل تغذیه نوزادان ، مزایای بالقوه سلامتی خود را فدا کردند.
مادران شیرده اغلب کمتر توانایی شرکت در مهمانی ها دارند و کمتر می توانند به صورت مستقل به بیرون بروند و یا تا مدت ها نمی توانند به راحتی و آزادانه سرکار بروند.. برخی مجبور شده اند رژیم غذایی و نوشیدنی های مورد استفاده خود را به طور دقیق کنترل کنند.
مادرانی که از خودشان به کودکشان شیر می دهند برای پمپاژ شیر خود ، پوشیدن نوع سینه بند و بسیاری از موارد دیگر هم نیاز به برنامه ریزی دارند.حتی به دلیل اینکه شیر مادر از تغذیه ای که مادر می کند تاثیر می گیرد در خوردن مواد غذایی آزادی لازم را ندارند.
بیشتر اوقات ، مادران صبر می کنند که کودکشان بالاخره بتواند غذای دیگری به جز شیر بخورد و این اولین قدم برای استقلال است و مادران به آزادی بیشتری می رسند.
مادرانی که در مورد شیردهی طولانی تصمیم می گیرند ، در واقع نداشتن آزادی را به تن خود می مالند و آن را قبول می کنند.

کودک وابسته تر می شود
کودکانی که از شیر مادر به مدت طولانی تغذیه می کنند به مادرشان بسیار وابسته تر می شوند.این کودکان حتی برای کارهای ساده هم ممکن است به مادرشان نیاز داشته باشند.کودک در طی تکامل و رشد تغییرات زیادی می کند.متوجه می شوید که کودک نوپا کنجکاو تر می شود و به بسیاری از وسایل اطرافش توجه می کند.
با این حال ، شیردهی طولانی مدت می تواند مانع اصلی خودکفایی کودک باشد. به گفته متخصصان کودک ، رشد کودک برای استقلال از اوایل کودکی بسیار مهم است.

کمتر مراقب بچه های دیگر باشید
مادرانی که فقط یک کودک دارند شاید چنین مشکلی را تجربه نکنند اما مادرانی که یک کودک بزرگ تر دارند ممکن است چنین مشکلی داشته باشند که نتوانند به علت شیردهی با کودک بزرگ خود وقت بیشتری سپری کنند.
هنگامی که شما تصمیم می گیرید که شیردهی بیشتری داشته باشید ، بدین معنی است که بیشتر وقت خود را با کودک کوچکتر می گذرانید و در نهایت وقت کمتری برای بچه های دیگر می گذارید.
بچه ها به مادرشان برای گفتگو و گوش دادن به آنها ، گذراندن زمان با کیفیت و حضور در جشن های مدرسه خود نیاز دارند. شیردهی به مادر اجازه نمی دهد برخی از این کارها را آزادانه انجام دهد.
توجه کمتر به کودک ممکن است منجر به عزت نفس پایین کودک شود.

از شیرگفتن کودک سخت تر می شود
این قانون طبیعت است که هر چه یک عادت را بیشتر انجام دهید ، ترک آن سخت تر است. شیردهی طولانی مدت کودک را حتی به شیردهی معتاد می کند.
شیر گرفتن کودک در واقع یک فرایند برای تغییر تغذیه کودک از شیر مادر یا شیرخشک به غذاهای جامد است به طوری که کاملا شیر مادر قطع شود و فقط غذای جامد برای کودک مصرف شود.با طولانی شدن شیردهی این چالش برای مادر سخت تر می شود .
برنامه ریزی برای گرفتن کودک از شیر مادر سخت است و نیاز به صبر و حوصله ی زیادی دارد. برخی از مادران اجازه می دهند کودک به طور طبیعی شیر مادر را ترک کند .

سؤالات و حرکات ناخوشایند کودک
فرزندان در حال رشد یک ویژگی مشترک دارند که باید در مورد همه چیز پیرامون خود کنجکاو شوند. آنها عادت دارند که بپرسند ، این چیست؟ چرا این هست؟ و غیره.
به طور مداوم قرار گرفتن در معرض بدن مادر ممکن است باعث شود کودک از قسمت های بدن سؤال کند. مراقب آنچه که به آنها می گویید باشید زیرا این کار بارها و بارها تکرار می شود.
از آنجایی که سینه ها قسمت طبیعی بدن هستند و مدت هاست با آن ارتباط برقرار کرده اند ، ممکن است سینه زن دیگری را نشان دهند ، بگیرند یا لمس کنند. بنابراین به مدت طولانی قرار گرفتن در معرض سینه مادر می تواند سوالات و ژست های ناخوشایند را به وجود آورد.این موضوع زمانی که در محیط عمومی قرار دارید سخت تر و مسخره تر می شود.

بخورید یا نخورید
رژیم غذایی شیر مادر برای بدن مادر و در نتیجه نیازهای غذایی کودک بسیار سالم و بهداشتی است. از طرف دیگر ، مادران در خوردن انواع مواد غذایی آزادی کامل را ندارد.
او باید مراقب باشد زیرا آنچه که می خورد بر روی شیرش اثر می گذارد و می تواند تأثیرات بدی بر سلامتی کودک داشته باشد. گاهی اوقات ، مادر مجبور است از غذاهای مورد نیاز برای سلامتی کودک استفاده کند ، هر چند خوشمزه یا خوشایند نباشند.
شرایط مادران خاص است و برای داشتن شیر با کیفیت و مغذی نیاز دارند که مواد مغذی بخورند.مادران شیرده باید به خوردن غذاهای دریایی مانند خرچنگهای زاهد ، میگو ، ماهی و غیره روی بیاورند. هیچ جایگزینی برای تغذیه مناسب و ورزش مناسب وجود ندارد .
همه اینها به کیفیت و کمیت شیر کمک می کند.

فاجعه سلامتی مادر
بعضی اوقات ، شیردهی منجر به عفونت های قارچی می شود که باعث خارش و درد پستان ها می شود. سرانجام ، این عفونت ها باعث شیردهی دردناک خواهد شد.
بدن مادر ، شیر غنی از تمام مواد مغذی مهم برای رشد طبیعی کودک را تولید می کند. به عنوان مثال ، شیر مادر حتی اگر مادر کلسیم کافی در رژیم غذایی نداشته باشد ، سرشار از کلسیم است.
این کلسیم از استخوان های مادر حاصل می شود که استخوانهای او را در زندگی بعدی آسیب پذیرتر از پوکی استخوان می کند.

سوء تغذیه کودک
مطالعات و نظرسنجی های بسیاری نشان می دهد کودکان با سن 18-29 ماهگی که از شیر مادر تغذیه شده اند نسبت به بچه های از شیر گرفته شده علائم سوء تغذیه بیشتری دارند.

چگونه یک کودک شیرده می تواند در معرض سوءتغذیه باشد؟

به عنوان مثال ، اگر کودکی بیش از حد طولانی از شیر مادر تغذیه کند، دیگر تمایلی به خوردن غذاهای سفره و جامد ندارد. و نیازهای غذایی با افزایش سن افزایش می یابد ، بنابراین شیر مادر برای برآورده شدن کودکان بزرگتر کافی نیست.
بنابراین ، شیردهی طولانی مدت باعث می شود کودک شما از عناصر غذایی ضروری در رژیم غذایی استفاده کند. به این ترتیب ممکن است کودک نسبت به هم سالانش سلامتی کمتری داشته باشد.

داروها از طریق شیر مادر منتقل می شوند
اثرات دارویی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود.
به همین ترتیب ، اگر به نوعی داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید ، ممکن است این دارو را از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل کنید. در این حالت ، مادر باید تصمیم بگیرد که آیا شیر مادر را ادامه می دهد یا کودک را شیر دهد.

بیش از حد مشغول مراقبت از کودک است
تغذیه با شیر مادر به انرژی و تمرکز زیادی احتیاج دارد. برای چند مادر ، این نوع انرژی و تمرکز به سادگی غیر ممکن است.
به عنوان مثال ، یک زن شاغل که تازه از دفتر آمده است ، نمی تواند به یک کودک کوچک خود توجه کامل داشته باشد.
بنابراین ، اگر او مجبور شد پس از ورود به خانه ، کودک خود را به شیر دهد ، این ممکن است با بدخلقی و خستگی انجام شود. اگر او هنوز مجبور است وعده غذایی خود را برای سایر اعضای خانواده تهیه کند ، وضعیت به وضعیت بدتری تبدیل می شود.

عدم توانایی تسکین دادن خود
مطالعات متعددی نشان می دهد که کودک از همان سنین کودکی توانایی این را می تواند داشته باشد که خود را آرام کند و یا سرگرم کند.خود آرامش بخشی توانایی ای است که فرد بتواند آرامش خود را ایجاد کند.
کودکان معمولاً برای آرام کردن خود ، یک اسباب بازی خاص یا مکانی را در نظر می گیرند.
مشاوران شیردهی گفته اند کودک دارای شیردهی طولانی مدت نمی تواند این توانایی را ایجاد کند. در عوض ، کودک بلافاصله بعد از نگرانی و ناآرامی به سمت سینه ی مادر می ورد.
این عدم توانایی می تواند اختلالات جدی در شخصیت در بزرگسالی ایجاد کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو