خواص حنا برای مو و تاثیر آن بر تقویت موی سر

خواص حنا برای مو و تاثیر آن بر تقویت موی سر


منبع: آرگا

145

1399/7/14

09:30


در این مطلب به طور کامل با انواع خواص حنا برای مو مثل تقویت کنندگی و پرپشت کردن، نرم کنندگی، ضد شوره، ضد ریزش و… ، همچنین با طرز تهیه چند ماسک موی فوق العاده با حنا و روغن حنا که برای موهای سر بسیار مفید هستند هم آشنا می شوید.

خواص حنا برای مو و تاثیر آن بر تقویت موی سر

حنا گیاهی پر خاصیت می باشد و برای زیبایی و سلامت مو و پوست هم بسیار مفید است. علاوه بر این خواص حنا موجب تقویت نیروی جنسی، رفع سردرد، میگرن، خاصیت خنک کنندگی و… هم می شود. در ادامه با فواید و خواص حنا برای مو آشنا می شوید.

فواید و خواص حنا برای مو

از سال های دور از برگ های گیاه حنا که بسیار پر خاصیت هستند برای رفع مشکلات موهای سر استفاده می شود. حنا درختی است با برگ های سبز مایل به خاکستری، گل هایی به رنگ زرد یا سفید و میوه هایی که حاوی دانه هایی هستند. بخش دارویی حنا شامل برگ های آن می شود. برداشت حنا در اوایل تیرماه، به نام حنای گرما و برداشت آن در اواخر آبان ماه به حنای قوس معروف است.

 حنا در کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه بسیار پرطرفدار است. از خواص حنا برای مو می توان به رنگ کردن موهای سر، رفع شوره و خشکی پوست سر، رفع قارچ پوست سر، درمان ریزش و تقویت رشد مو اشاره کرد. مواد موجود در حنا با پروتئین های مو ترکیب می شوند که این امر منجر به درمان مشکلات موی سر می شود. استفاده منظم از حنا موجب ضخیم تر شدن و محکم تر شدن موی سر می شود.

خواص حنا برای رشد و پرپشت کردن مو

همان طور که گفتیم حنا سلامت موی سر را حفظ و آن را تقویت می کند. حنا تقویت کننده کوتیکول های مو می باشد، بدین ترتیب موجب سلامت ریشه ها، درخشندگی و ضخیم تر شدن موهای سر می شود. گفتنی است این گیاه ارزشمند PH پوست سر را نیز متعادل می کند که این امر از ریزش زودرس موها پیشگیری می کند.

رفع خشکی مو به علت استفاده از وسایل حرارتی مثل سشوار، رفع تاثیرات آلودگی هوا بر مو ها و جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها، از دیگر فواید حنا برای مو می باشد. ترکیب روغن زیتون، حنا و مقداری آب گشنیز، کمک زیادی به رشد و پر پشت شدن موهای سر می کند.

خاصیت نرم کنندگی

نرم کنندگی عالی از خواص حنا برای موی سر می باشد. بدین ترتیب موها تغذیه، براق و ابریشمی هم می شوند. برای بهره مندی بهتر از این خاصیت حنا بهتر است مقداری حنا را با ماست مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به تمامی پوست و موی سر بمالید. ماست نیز به رفع خشکی موها کمک می کند. همچنین می توان برای قوی تر شدن ماسک مو به ترکیب ماست و حنا، چند قطره آبلیمو اضافه کرد. این ترکیب را بعد از گذشت یک ساعت بشویید.

انواع خواص حنا برای موی سر

رنگ کردن موی سر با حنا

خاصیت رنگ کردن از دیگر خواص حنا برای مو می باشد. برای تیره کردن رنگ موهای سر از ترکیب آبلیمو و حنا استفاده کنید. این ترکیب را برای مدت یک شبانه روز در ظرفی آهنی قرار داده و بعد استفاده کنید. برای رنگ موی قهوه ای از ترکیب حنا با پودر پوست سبز خشک شده گردو و برای رنگ موی قهوه ای متمایل به قرمز از رنگ موی طبیعی حنا و قهوه استفاده کنید. برای این دو مخلوط گفته شده از ظروف آهنی استفاده نکنید.

خواص روغن حنا برای موی سر

چای سیاه ۱ قاشق چای خوری، انگور فرنگی خشک شده ۲ قاشق غذاخوری و دو عد گل میخک را باهم مخلوط کرده و به مقداری آب بیفزایید. این مخلوط را جوشانده، پس از خنک شدن از صافی رد کرده و به مقداری حنا اضافه کنید تا خمیری شکل شود. این خمیر را به مدت ۲ تا ۳ ساعت بر روی موها قرار دهید.

خاصیت ضد شوره

همان طور که پیشتر گفتیم خاصیت ضد شوره و تقویت کنندگی از فواید حنا برای مو و پوست سر می باشند. برای بهره مندی بیشتر از این خاصیت نیز، ترکیب دانه های شنبلیله و حنا بسیار عالی است. برای این ماسک مو، ابتدا ۲ قاشق چای خوری از دانه شنبلیله را به مدت یک شب در آب خیس بخیسانید. سپس آن را کوبیده و با مقداری حنا مخلوط کرده و بعد از آن استفاده کنید. اگر به این ترکیب چند قطره روغن نعناع و یا روغن کرچک اضافه کنید، خاصیت ماسک مو افزایش می بابد. این مخلوط علاوه بر شوره موجب درخشندگی و سالم شدن موها می شود.

خواص و فواید حنا برای رنگ کردن مو

کنترل خارش پوست سر

خارش پوست بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد و با کمک حنا می توانید خارش پوست سر را کنترل کنید زیرا، حنا دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی است فقط کافی است یک فنجان برگ حنا، نصف فنجان برگ تولسی و نصف فنجان برگ چریش را آسیاب کرده سپس خمیر به دست آمده را بر روی موهایتان اعمال کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند.

نرم و براق شدن موها

حنا قادر به تبدیل کردن موهای خشک و آسیب دیده به موهای براق و انعطاف پذیر است، حنا را به مدت یک شب داخل آب خیس کرده و صبح یک عدد موز له شده را به خمیر حاصل بیفزایید سپس ترکیب را بر روی موهایتان قرار دهید و بعد از زمان پنج دقیقه موهایتان را با آب سرد بشویید.

فواید بی نظیر حنا بر روی مو

درمان موخوره

موخوره از مشکلات رایج در بین اکثر افراد می شود و همانطور که می دانید موهای خشک بیشتر دچار موخوره می شوند که با کمک حنا می توانید این مشکل را برطرف کنید می توانید پودر حنا را با دو تا سه قاشق چای خوری روغن آووکادو و یک عدد تخم مرغ را با هم ترکیب کنید و در صورت سفت بودن به آن کمی آب بیفزایید سپس خمیر به دست آمده را بر روی موهایتان گذاشته و بعد از زمان ده دقیقه با آب ولرم موهایتان را بشویید.

جلوگیری از ریزش مو

می توانید به منظور جلوگیری از ریزش مو و همچنین درخشان شدن مو از حنا استفاده کنید، به مدت یک شب حنا را در چای سیاه خیس کرده سپس کمی آب لیمو به آن اضافه کرده همچنین می توانید یک عدد تخم مرغ یا کشک نیز به این ترکیب اضافه کنید سپس خمیر را بر روی موهایتان به مدت بیست دقیقه قرار دهید.

فواید شگفت انگیز حنا بر روی مو

طرز صحیح استفاده از حنا

برای استفاده از تمامی خواص حنا برای موهای سر بهتر است روغن حنا را به روش زیر تهیه و به صورت هفتگی از آن استفاده کنید. این روغن حتی برای افرادی که از رنگ های شیمیایی برای رنگ کردن موهای خود استفاده می کنند هم مناسب است.

طرز تهیه روغن حنا

ابتدا یک لیتر روغن خردل را گرم کنید سپس تعدادی برگ حنا را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا این ترکیب به جوش آمده و بجوشد تا زمانی که رنگ آن قهوه ای متمایل به قرمز شود. سپس شعله را خاموش کرده، اجازه دهید تا ترکیب خنک شده و بعد آن را از صافی رد کنید. این روغن را در جای خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید. برای نگهدار روغن از ظروف شیشه ای استفاده کنید.

خاصیت ضد شوره حنا برای مو

به هنگام استفاده از روغن حنا می توانید به آن مقداری آبلیمو و یا ماست اضافه کنید. این ماسک مو را حداقل به مدت دو ساعت بر روی موها قرار داده و بعد با آب گرم بشویید. نکته آخر اینکه می توانید به این روغن مقداری تخم شنبیله که از قبل خیسانده اید، اضافه کرده و بعد از آن استفاده کنید.

در این مطلب با مهم ترین فواید حنا برای مو آشنا شدید. امیدواریم از این گیاه قدرتمند برای تقویت و رفع مشکلات مو و پوست سر خود استفاده کنید، به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو