روز جهانی معلم؛ روز فرشتگانی دلسوز و فداکار گرامی باد

روز جهانی معلم؛ روز فرشتگانی دلسوز و فداکار گرامی باد


منبع: همگردی

208

1399/7/14

10:01


اولین جای تازه ای که بعد از کوچه و خیابانها پا به آن گذاشتیم، مدرسه بود. در آنجا سعی کردیم با دیگران صحبت کرده و از کودکان دیگر چیزهای تازه یاد بگیریم. اما، اوضاع همیشه خوب پیش نمی رود. گاهی، هیچکس را نمی یابیم که با ما صحبت کند یا دوست شود. خسته و غمگین به گوشه ای می خزیم و به لاک تنهایی خود فرو می رویم. در این لحظه است که فردی با دستی گرم و چشمانی پر مهر به سراغمان می آید و ما را به نام می خواند. او دست ما را می گیرد، به کلاس درس می برد و با چشمانش به ما نشان می دهد که روزی انسانهایی می شویم که جهان را متحول خواهیم کرد. در مقاله روز جهانی معلم با همراه شوید تا بدانید روز جهانی معلم چه روزی است یا چرا 5 اکتبر روز جهانی معلم است.

فهرست مطالب

چرا 5 اکتبر روز جهانی معلم است

تاریخچه

سازمان جهانی یونسکو در سال 1966، 5 اکتبر مصادف را به عنوان روز جهانی معلم به دنیا معرفی کرد. این روز یادآوری می کند که معلمان کسانی هستند که در وجود دانش آموزان انگیزه و عشق به زندگی و مبارزه برای آن را شکوفا می کنند. همواره باید بخاطر داشته باشیم که بسیاری از مردان و زنان بزرگ موفقیتهای چشمگیر خود را مدیون تلاشهای معلمانشان هستند.

پس از جهانی شدن این روز، بسیاری از کشورها تحت تاثیر قرار گرفته و با حمایت سازمان جهانی یونسکو تسهیلاتی را که برای معلمان خود در نظر گرفته بودند، قانونمند کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خبر شهادت آیت الله مرتضی مطهری به دست اعضای گروه فرقان در 12 اردیبهشت منتشر شد و به همین مناسبت نیز همین روز دوباره به نام روز معلم نامگذاری گردید. استاد مرتضی مطهری برای روشنگری اقشار باسواد بویژه قشر فرهنگی جامعه، قدمهای اساسی برداشته و آثارش بر جامعه و فرهنگ ما تاثیر بسزایی داشته اند.

آیت الله مرتضی مطهری

در تایوان روز معلم تعطیلی رسمی است که در 28 سپتامبر و به منظور بزرگداشت معلم و فیلسوف بزرگ چینی، کنفوسیوس برگزار می شود. در افغانستان، این روز مدارس تعطیل هستند، اما دانش آموزان و معلمان به مدارس می روند و از آنها با غذا و شیرینی پذیرایی می شود. در آلبانی در هفتم مارس 1887، اولین مدرسه سکولاری که دانش آموزان آلبانی اجازه درس خواندن در آن را پیدا کردند، تاسیس شد. در کره جنوبی اولین بهانه نامگذاری روز خاصی برای معلمان، بازدید اعضای تیم جوانان صلیب سرخ کشور در تاریخ 25 می از معلم سابق خود در بیمارستان بود، اما این روز در تقویم از سال 1965 به بعد و به بهانه سالروز تولد سوجونگ کبیر، چهارمین دومین پادشاه خانواده چوسان به تاریخ 15 می تغییر پیدا کرد.

سوجونگ کبیر

در آرژانتین این روز به افتخار بزرگداشت دومینگو فاستینو سارمینتو، هفتمین رئیس جمهور آرژانتین که در سال 1888 در آسونسیون درگذشت، نامگذاری شد. تا چندی پیش ارمنستانی ها اولین یکشنبه ماه اکتبر را به عنوان روز معلم جشن می گرفتند، اما اخیرا بدلیل تصمیم مجلس نمایندگان این کشور در راستای اصلاح قوانین مربوط به تعطیلات و بزرگداشتها، این روز به 4 اکتبر منتقل شد. براساس مقاله چرا 5 اکتبر روز جهانی معلم است، باید بدانید که آذربایجانی ها از سال 1994 درست زمانیکه یونسکو تصمیم به برگزاری روز معلم گرفت، این روز را در تاریخ کشور خود ثبت کردند.

دومینگو فاستینو سارمینتو

در بنگلادش معمولا برگزاری مراسم بزرگذاشت معلمان در این کشور یک هفته طول می کشد، اما روز اصلی آن 4 اکتبر است. در برزیل از 15 اکتبر 1963 به بعد به مناسبت حکم ساخت مدارس ابتدایی، هر سال مراسم بزرگداشت این روز در کشور برگزار می شود. در سال 1967 روز 11 سپتامبر در شیلی به نام روز معلم شناخته می شد، ولی پس از آن، تاریخ به دهم سپتامبر منتقل شد تا با روز دریافت جایزه نوبل گابریل میسترال، شاعر شیلی در سال 1945 همزمان شود.

گابریل میسترال

کلام آخر

در پایان مقاله روز جهانی معلم چه روزی است، باید بدانید نگاهی زیبا و چشمانی عاشق پشت در کلاسهای درس منتظر کودکانی هستند که به شوق تحصیل و یادگیری به مدرسه می روند و مدرسه را پناهگاهی برای رهایی از خستگی و بیکاری می دانند. در مدرسه کنار دوستان خود بازی می کنند و از معلمان مهربان خویش درس زندگی می آموزند. این انسانهای دلسوز گاهی ممکن است عصبی شوند، ولی این حرفه را با عشقی بی پایان انتخاب کرده و سعی دارند دانش آموزان خود را به گونه ای تعلیم دهند که روی پای خود بایستند و برای پایداری و سربلندی کشورشان تلاش کنند.

روز جهانی معلم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو