افسردگی، رایج‌ترین اختلال روانی که از ام اس خبر می‌دهد

منبع: آسان طب

279

1399/7/14

12:43


افسردگی در بیماری ام اس (Multiple sclerosis به اختصار MS) یکی از مسائلی است که برای هر فردی ممکن است بوجود آید، افراد مبتلا به بیماری ام اس اکثرا از قشر جوان جامعه هستند که در اوج توانایی‌های ذهنی و جسمی به یکباره خود را به واسطه‌ی یک بیماری با محدودیت‌هایی روبرو می‌بینند و چون این بیماری پس از ابتلا، سال‌های سال با فرد باقی مانده و به گونه‌ای یک همراه همیشگی برای فرد تلقی می‌شود توجه به حال و هوای روحی فرد از جمله مسئله‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

افسردگی در بیماری ام اس

بررسی افسردگی در بیماری ام اس

در مورد علت بیماری ام اس و نقش افسردگی در بوجود آمدن این نوع بیماری، ذکر این نکته قابل توجه هست که هنوز تحقیقات علمی یک علت خاص برای بیماری MS را به اثبات نرسانده است اما همین جا، جا دارد که از تئوری عضو ضعیف یاد کنیم، در این تئوری به این نکته پرداخته می‌شود که وقتی برای بدن فشار‌های جسمی یا روحی پیش بیاید ضعیفترین عضو بدن دچار بیماری یا ضعف می‌شود، اگر بخواهیم طبق این نظریه قضاوت کنیم آری استرس و افسردگی هم می‌تواند باعث بیماری ام اس شود. فردی که در سیستم عصبی او نقطه‌ی ضعفی وجود دارد و به خصوص در مورد بیماری ام اس این نقطه که همان روکش اعصاب معروف به میلین هستند در مواقع مواجه‌ی فرد با مشکلات روحی و افسردگی از خود ضعف نشان می‌دهند و باعث شکل گرفتن بیماری در فرد می‌شوند.

آیا افسردگی در بیماری ام اس نقش دارد؟!

یکی از اولین سوالاتی که ممکن است مطرح شود این است که آیا خود افسردگی برای فردی که به بیماری ام اس مبتلا هست نقشی را ایفا می‌کند یا خیر؟! به گزارش مجله پزشکی آسان طب در مواجهه و گفتگو با افراد زیادی که مبتلا به این بیماری بوده‌اند از این مسئله آگاهی پیدا کرده‌ایم که افراد مبتلا چه در حال بیماری یا قبل از ابتلا به بیماری ام اس، دارای روحیه‌ای حساس بوده‌اند و این روحیه در ابتدای امر نیاز به توجه و رسیدگی خود فرد دارد.

اولین کاری که بهتر است برای هر بیمار در خصوص افسردگی در بیماری ام اس انجام شود پیشگیری است، در این مورد خاص یعنی افسردگی سبک زندگی بسیار تاثیر گذار است. برای مثال شخصی که دارای زندگی کم تحرک و ایستایی است را با شخصی مقایسه کنید که در زندگی، فعال و سر زنده است و همیشه در برنامه‌ی زندگی خود جنب و جوش داشته و “ورزش” را بعنوان یک عادت و اولویت در برنامه روزانه زندگی خود قرار داده است، بدیهی است که نوع دوم در برابر افسردگی ایمن‌تر می‌باشد.

برای بیمار ام اس ورزش یک امر بسیار مهم است البته باید این مسئله را هم در نظر داشته باشید که ورزش کردن به نحوی نباشد که موجب خستگی بیش از حد فرد شود، ورزش می‌تواند هم در روحیه‌ی فرد تاثیر گذار باشد و هم اینکه فرد مبتلا به ام اس را در هنگام برخورد با مشکلات بیماری، کمک کند. اگر یک نمونه را بخواهیم در اینجا ذکر کنیم فردی را در نظر بگیرید که بواسطه‌ی بیماری با برخی مشکلات مثل اسپاسم یا گرفتگی عضله روبرو است و در این هنگام، پزشک برای فرد بیمار یکی از داروهای شل کننده‌ی عضله را تجویز می‌کند پر واضح است که فردی با عضلاتی قویتر براحتی با دارو مواجه می‌شود اما فردی که بواسطه‌ی کم‌تحرکی عضلات ضعیفی دارد راه سخت‌تری را برای درمان این عارضه در پیش دارد.

نقش بارداری در بیماری ام اس

افسردگی در بیماری ام اس

اکثر افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند را زنان تشکیل می‌دهند و این گروه از بیماران یکی از مسائل مهم جسمی که با آن مواجه می‌شوند بارداری و بچه دار شدن است. جالب است بدانید که در دوران بارداری معمولا عود بیماری یا حمله رخ نمی‌دهد چون سیستم ایمنی مادر با جنین به اشتراک گذاشته می‌شود. سیستم ایمنی بدن فرد به یک تعادل می‌رسد و به همین دلیل است که در این دوران حمله یا عود بیماری رخ نمی‌دهد ولی ممکن است دقیقا بعد از وضع حمل مادر یک عود و یا به اصطلاح حمله ایجاد شود، بنابراین یکی از مواردی که برای خیلی از مادران رخ می‌دهد افسردگی پس از زایمان است.

در برخورد با بسیاری از بیماران یکی از موارد مشترکی که عنوان می‌کنند این است که هر بار قبل از عود بیماری یا به اصلاح حمله غالبا با یک موضوعی که برایشان سختی‌های روحی پدید آورده چه استرس‎های شغلی، تحصیلی و یا مشکلات خانوادگی روبرو بوده‌اند البته بسیاری از استرس‌ها اجتناب ناپذیر هستند و برای هر فردی امکان بوجود آمدن اینگونه مسائل وجود دارد اما در اینگونه موارد آشنایی با دانش و تکنیک‌های مدیریت استرس، می‌تواند در خصوص پیشگیری از افسردگی در بیماری ام اس کمک کننده باشد.

با پزشک مساله افسردگی در بیماری ام اس را در میان بگذارید

پزشکان افرادی با تجربه، باهوش و آموزش دیده هستند آنها سال‌های سال با بیماران در ارتباط بوده‌اند، بد و خوب زندگی را تجربه کرده‌اند و برای کمک گرفتن و یا مشورت خواستن گزینه‌ی ایده آلی محسوب می‌شوند، گاهی ممکن است شخص به تنهایی نتواند به مشکل افسردگی خود رسیدگی کند یا به قول معروف از پس آن بر بیاید در نتیجه در این راه داشتن یک همراه با تجربه و آگاه بسیار کمک کننده است. بنابراین برای حل مشکل افسردگی در بیماری ام اس کمک گرفتن از یک پزشک بسیار مفید است.

عادات غذایی و افسردگی در بیماری ام اس

افسردگی در بیماری ام اس

یکی از موارد مشترکی که در افراد دچار افسردگی مشاهده شده عادات غذایی ناصحیح بوده است، افسردگی در بیماری ام اس هم از این عامل مشترک جدا نیست. استفاده زیاد از غذاهای آماده، فست فودها، مصرف زیاد گوشت قرمز و از این دست موارد و در این بین کمبود بعضی از مواد که برای بدن ضروری هستند مانند ویتامین‌های گروه B یا غذاهایی دریایی که منابع سرشاری از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، باعث تشدید افسردگی در بیماری ام اس می‌شود. یکی دیگر از عوارض تغذیه‌ی نادرست، چاقی است که خود به تنهایی می‌تواند عامل بروز افسردگی در فرد شود.

همیشه مقصر، ما نیستیم!

افسردگی در بیماری ام اس مثل خیلی از مسائل دیگر ممکن است بر اثر عوامل بیرونی بوجود آید، در این مورد خاص یعنی بیماری ام اس چون بیمار بواسطه‌ی بیماری مجبور است سال‌های سال از انواع دارو‌ها استفاده کند، همین داروها ممکن است برخی عوارض از جمله افسردگی را برای شخص بوجود آورند.

بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس با حمله‌ی گلبول های سفید خون به روکش اعصاب میلین به وجود می‌آید، همین امر در ابتدا باعث ایجاد التهاب در منطقه‌ای که مورد حمله قرار دارد می‌شود و بعد از تخریب اعصاب بواسطه‌ی التهاب، گاهی ممکن است افسردگی بواسطه همین تخریب در اعصاب بوجود آید در چنین شرایطی فرد حتما باید با پزشک خود مشورت کند و در صورت لزوم از کمک‌های دارویی نیز بهره ببرد.

برای هر خطری بهترین گزینه پیشگیری یا دیدن تدارکاتی از قبل است. بهتر است فرد مبتلا به ام اس با در پیش گرفتن سبک زندگی مناسب که در آن عادات غذایی صحیح، داشتن ورزش، تحرک و بهره گیری از کمک‌های پزشکی لازم وجود دارد، خود را در این مساله مهم افسردگی در بیماری ام اس بیمه کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو