بیهوشی زایمان سزارین، موضعی بهتر است یا کامل؟

منبع: نی نی بان

57

1399/7/14

23:15


طبیعی است که قبل از هر عمل جراحی نگران تسکین درد باشید. سزارین یک عمل جراحی از قبل برنامه ریزی شده است و شما به اندازه کافی زمان دارید فکر کنید و در مورد نگرانی هایتان با پزشکتان صحبت کنید.درد یکی از موردهایی است که خانم ها را به شدت می ترساند اما نگران نباشید برای عمل سزارین چندین راه برای تسکین درد وجود دارد.یکی از سوال هایی که برای بسیاری از خانم ها پیش می آید این است که بیهوشی موضعی بهتر است یا بیهوشی کامل ؟

عوامل تعیین کننده بیهوشی در طول سزارین
پاسخی که در مورد بهترین روش مناسب برای نوع بیهوشی در سزارین وجود دارد ، به چند عامل بستگی دارد ، از جمله موارد زیر عواملی هستند که نوع بیهوشی را در عمل سزارین مشخص می کنند، اما به این موارد محدود نمی شود:
تاریخچه پزشکی شما
محل تولد شما
ترجیح پزشک شما
آیا زایمان اضطراری است یا خیر
اگر انتظار می رود که جراحی طولانی تری داشته باشید ، مانند روش های اضافی و عمل های اضافی در مورد بافت اسکار

انواع بی حسی
دو نوع بیهوشی اصلی وجود دارد که بطور معمول مورد استفاده قرار می گیرند: بی حسی موضعی ، که باعث می شود ناحیه ای از بدن شما بی حس شود ، مانند ستون فقرات ، بی حسی ترکیبی ستون فقرات- اپیدورال (CSE) یا بی حسی اپیدورال. و بیهوشی عمومی ، که به این صورت است که برای جراحی به "خواب" می روید.
برخی از پزشکان ممکن است علاوه بر بی حسی موضعی ، بی حس کننده موضعی طولانی مدت تزریقی را نیز در طول سزارین ارائه دهند. این یک تلاش برای به حداقل رساندن نیاز به داروهای درد بعد از عمل ، به ویژه مواد مخدر است.

بی حسی موضعی
بی حسی موضعی ، مانند اپیدورال ، احساس درد را در شکم و قسمت های اطراف شما مسدود خواهد کرد .در این حالت شما در حین عمل بیدار خواهید بود و از همه چیز آگاه هستید.
شما احساس فشار و کشیدگی خواهید کرد ، اما درد نخواهید داشت. در صورت تجربه حالت تهوع ، اضطراب و غیره می توان از داروهای اضافی استفاده کرد.
اگر بیهوشی موضعی دارید ، به طور معمول می توانید به یک فرد اجازه دهید تا در اتاق عمل با شما بماند ، اگرچه برخی از خط مشی ها در بیمارستان های مختلف متفاوت است. انواع دیگر بی حسی موضعی c در این گروه همچنین شامل بی حسی نخاعی ، بی حسی ترکیبی نخاعی-اپیدورال (CSE) و غیره است.

بیهوشی کامل یا عمومی
بیهوشی عمومی هنگامی استفاده می شود که تاریخچه پزشکی یا شرایط اورژانسی شما نشان می دهد که بی هوشی منطقه ای بیش از حد خطرناک است یا ممکن نیست.
از آنجا که خطرات احتمالی در بیهوشی عمومی بیشتر است به طور کلی برای شما و کودک شما ، ترجیح داده نمی شود. در بیهوشی های عمومی نمی توانید شخصی همراه در کنار خود داشته باشید.

در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید
در مورد انتخاب هایی که در دسترس شما است با پزشک متخصص خود صحبت کنید و در صورت امکان و یا در صورت نیاز ، بخواهید قبل از زایمان با بخش بیهوشی مشورت کنید.
سزارین نوعی جراحی است که در آن نوزاد از طریق برش در شکم مادر و رحم مادر به دنیا می آید.

چه موقع به سزارین نیاز دارید؟
در صورتی که دلایلی مانند قرار گرفتن کودک یا جفت به صورت نامناسب یا سایر خطرات سلامتی برای مادر یا نوزاد وجود داشته باشد ، لازم است سزارین انجام شود. برخی از مقاطع C برنامه ریزی شده اند ، اما بسیاری از آنها زمانی انجام می شود که مشکلات غیر منتظره ای در طول زایمان برای زایمان برنامه ریزی شده واژن ایجاد شود.

روش سزارین چیست و چه مدت طول می کشد؟
در بیشتر موارد ، پزشک برش افقی در حدود 4 تا 6 اینچ در مجرای شکم ایجاد می کند ، سپس برشی را در دیواره رحم ایجاد می کند و کودک را از طریق آن خارج می کند. اگر همه چیز به آرامی پیش برود ، عمل حدود یک ساعت طول می کشد. کودک معمولاً در 10 تا 15 دقیقه یا حتی سریعتر در مواقع اضطراری ممکن است خارج شود. پس از زایمان نوزاد ، رحم و لایه های مختلف شکم به دقت بخیه داده می شود. این دوخت بیشتر از زمان زایمان طول می کشد و بیشترین زمان انجام مراحل را تشکیل می دهد.

کدام نوع بی حسی بهتر است؟
طبق دستورالعمل عمل ASA ، بلوک نخاعی یا اپیدورال برای اکثر زایمان های سزارین ترجیح داده می شود زیرا کودک در معرض کمترین میزان دارو قرار دارد و مادر هنوز هم می تواند به طور فعال در تولد نوزاد شرکت کند. اما ممکن است در بعضی موارد بیهوشی عمومی لازم باشد.
اپیدورال
با تزریق بی حسی موضعی یک ناحیه کوچک در پشت شما بی حس می شود. سپس پزشک متخصص بیهوشی ، یک لوله ریز به نام سوند را از طریق سوزنی که در قسمت تحتانی کمر وارد شده است ، وارد می کند. سوزن برداشته می شود و سوند در جای خود قرار می گیرد تا بتواند در صورت لزوم داروی بیهوشی را از طریق این لوله تزریق کند تا کل شکم را برای عمل بی حس کند. اگرچه دردی وجود ندارد ، با وارد شدن سوزن ممکن است احساس فشار وجود داشته باشد.
بلوک نخاعی
پزشک متخصص بیهوشی پزشک از طریق سوزنی که در قسمت تحتانی کمر وارد می شود ، به مایع ستون فقرات تزریق می کند. پس از تجویز دارو ، سوزن برداشته می شود. تسکین درد فوری است و از یک ساعت و نیم تا سه ساعت به طول می انجامد. از شکم تا پاها بی حس خواهد شد و هیچ دردی نخواهید داشت.
بیهوشی کامل
تنها روش تسکین درد است که در حین زایمان استفاده می شود و باعث می شود هوشیاری خود را از دست دهید. شما از بدو تولد کودک بیدار نخواهید شد. با بیهوشی عمومی ، ممکن است کودک شما قبل از زایمان در معرض برخی از داروها قرار بگیرد.
این که آیا شما بی حسی عمومی ، نخاعی یا اپیدورال برای زایمان سزارین دارید ، به سلامتی شما و کودک شما بستگی دارد. همچنین بستگی به این دارد که چرا بخش C انجام می شود.
برای یک سزارین برنامه ریزی شده ، شما ممکن است انتخاب بیهوشی داشته باشید ، اگرچه باید توجه داشته باشید که یک بلوک نخاعی یا اپیدورال به طور کلی امن ترین گزینه ها برای شما و کودک شما محسوب می شود.
در مواقع اضطراری یا هنگام خونریزی ممکن است بیهوشی عمومی لازم باشد.
اگر در حین زایمان یک سوند اپیدورال دارید و سپس به بخش C نیاز دارید ، پزشک متخصص بیهوشی شما معمولاً می تواند یک داروی بسیار قوی تر از طریق همان سوند تزریق کند تا درد شما افزایش یابد.
در مورد بهترین گزینه برای شما با پزشک متخصص بیهوشی مشورت کنید.
بی حسی موضعی در مقابل بیهوشی عمومی
بی حسی نخاعی یا اپیدورال از بیهوشی عمومی ایمن تر است. مادر هنگام تولد نوزاد می تواند بیدار باشد و می تواند بلافاصله پس از تولد نوزاد را نگه داشته و شیر دهد. همسر نیز در بدو تولد می تواند حضور داشته باشد. در مورد بیهوشی عمومی ، مادر برای مدت زمانی بیهوش می ماند و تنها پس از بیدار شدن کودک می تواند کودک را ببیند. همچنین همسر نمی تواند در زابمان حضور داشته باشد.
از طرف دیگر ، بیهوشی منطقه ای می تواند فشار خون مادر را پایین بیاورد و در مقایسه با بیهوشی عمومی می تواند مدت زمان بیشتری طول بکشد. گاهی اوقات ، بی حسی منطقه ای به درستی کار نمی کنند و باید از بیهوشی عمومی استفاده شود.

خطرات جراحی چیست؟
مانند هر عمل جراحی ، سزارین خطرات زیادی را نیز به همراه دارد. این عوارض در تعداد کمی از خانم ها رخ می دهد و معمولاً به راحتی درمان می شود.
این عوارض بالقوه شامل موارد زیر است:
عفونت
خونریزی
لخته های خون در پاها ، اندام های لگن یا ریه ها
صدمه به سازه های اطراف ، مانند روده یا مثانه
واکنش به دارو یا بیهوشی

چگونه می توانم بهبودی خود را مدیریت کنم؟
زمان ریکاوری شما طولانی تر از زایمان معمول واژن خواهد بود ، و شما باید طی مراحل بهبودی چند هفته ای برخی محدودیت های جسمی را رعایت کنید (به عنوان مثال ، برداشتن هیچ چیزی سنگین تر از کودکتان ). تیم پزشکی شما در مورد علائم عفونت و نحوه پیشگیری از آن و همچنین سایر مراقبت های بعد از عمل با شما صحبت خواهند کرد.
برای نیاز به تسکین درد در روزها و هفته ها بعد از عمل ، با پزشک متخصص بیهوشی ، که به طور خاص در زمینه مدیریت درد آموزش دیده است ، مشورت کنید.

آیا در جراحی سزارین جای زخم باقی می ماند؟
بله ، اگرچه در طولانی مدت ممکن است خیلی مشهود نباشد ، با این حال ، این از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گاهی اوقات در طول عمل جراحی به جای افقی ، برش عمودی لازم است و جای زخم قابل مشاهده تر را می گذارد.
بی حسی سزارین
عمل سزارین یک عمل جراحی شکمی است که برای انجام نوزاد از طریق برش در شکم و رحم انجام می شود. گاهی اوقات این موارد در مواردی که زایمان طبیعی واژن ممکن است خطراتی را برای مادر یا نوزاد به همراه داشته باشد ، ایمن ترین گزینه است. برخی از نمونه هایی از زمان نیاز به بخش C شامل موارد زیر است:
وقتی کار به طور طبیعی پیشرفت نکرده است
هنگامی که سابقه دو یا چند سزارین وجود دارد
هنگامی که کودک در جای اول قرار دارد و در حالت پائین قرار دارد
هنگامی که عارضه ای به نام Praevia وجود دارد ، جایی که جفت در قسمت تحتانی رحم قرار دارد
وقتی مادر در انتظار دوقلوها یا سه قلو است
در صورت بروز عوارض در دوران بارداری یا زایمان به عنوان یک روش انتخابی ، که جراحی از قبل برنامه ریزی شده باشد ، ممکن است سزارین به عنوان یک روش فوری انجام شود. وقتی سزارین انجام می شود ، ممکن است بیهوشی موضعی باشد ، جایی که مادر از خواب بیدار است اما احساس درد در بدن تحتانی بی حس می شود یا به طور کلی ، جایی که مادر هنگام زایمان بیهوش است.

بهترین هفته برای تولد دوقلوها کدام است؟
در اینجا از ترکیبی از بی حسی نخاعی و اپیدورال استفاده می شودبی حسی نخاعی برای زایمان استفاده می شود و اپیدورال برای حفظ سطح بالای بیهوشی در صورت لزوم و همچنین برای تسکین درد بعد از عمل استفاده می شود.
بیهوشی عمومی
در مورد بیهوشی عمومی ، مادر در کل سزارین کاملاً بیهوش است. امروزه این نوع بیهوشی کمتر متداول است و فقط حدود 10٪ از سزارین ها با استفاده از این روش انجام می شود. بیهوشی عمومی نسبت به بیهوشی منطقه از امنیت کمتری برخوردار است ، اما ممکن است در مواقع اضطراری یا در شرایطی که مادر دارای وضعیت سلامتی باشد ، به معنای عدم استفاده از بیهوشی ناحیه ای باشد.
قبل از سزارین ، متخصص بیهوشی سابقه پزشکی مادر را بررسی می کند و ممکن است ارزیابی جسمی و آزمایش های بعدی انجام دهد. فشار خون ، ضربان قلب و سطح اکسیژن خون مادر اندازه گیری می شود و با استفاده از بی حسی موضعی ، متخصص بیهوشی قطره داخل وریدی را وارد می کند تا مایعات را برای مادر فراهم کند و بیهوشی را انجام دهد.
بیهوشی خیلی سریع کار می کند و به محض خواب مادر ، یک لوله در قسمت بادی قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که مایعات از معده وارد ریه ها نمی شوند. این لوله همچنین به دستگاه تنفس متصل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو