کدام خدمات تشخیصی کرونا تحت پوشش بیمه است؟

38

1399/7/15

12:07


کدام خدمات تشخیصی کرونا تحت پوشش بیمه است؟

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، درباره تحت پوشش قرار گرفتن خدمات تشخیصی کرونا توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حنان حاج محمودی_ مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران ، با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا در کشور، نیاز به ارائه خدمات پزشکی از راه دور که هم اکنون تحت عنوان دورا پزشکی از آن یاد می‌شود افزایش یافت، گفت: این نیاز بیش از پیش و به عنوان یک نیاز اساسی و فراتر از اقدامات منطقه‌ای و پایلوت احساس شد و جلساتی در این خصوص با محوریت معاونت درمان وزارت بهداشت برگزار کردیم.

هم اکنون دو کد ۹۰۱۸۲۰ تحت عنوان ارائه مشاوره پزشکی به بیمار و خانواده وی با مشاوره تلفنی و کد ۹۰۱۸۲۵تحت عنوان ارائه مشاوره پزشکی به بیمار یا خانواده وی به صورت آنلاین ( ویدئو کنفرانس) در کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت جمهوری اسلامی ایران درج شده است که البته این کدها ستاره‌دار بوده و در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر پایه قرار ندارد.


وی افزود: از تیرماه ۹۹ پوشش بیمه‌ای خدمات متخصصین رادیولوژی تمام وقت در خدمات تصویربرداری ام آر آی و سی تی اسکن برابر مصوبات و شروط ابلاغی از سوی دبیرخانه شورای عالی بیمه در تعهد سازمان قرار گرفته است که هم اکنون مشمول پرداخت بیمه می‌شود. همچنین معاونت محترم درمان وزارت بهداشت در اواخر مردادماه ۹۹ آیین نامه‌ای تحت عنوان آیین‌نامه اجرایی ارائه خدمات سلامت و پزشکی از راه دور ابلاغ کرده است.


حاجی محمودی تاکید کرد: مواردی که در ارتباط با این آیین نامه نیاز به شفاف سازی دارد شامل نحوه و ردیف تامین اعتبارات اجرای آیین نامه، ساز و کارهای پیشگیری از تقاضای القایی، شفاف سازی جایگاه نظارتی سازمان و همچنین جایگاه شورای عالی بیمه سلامت، تبیین جایگاه پزشک خانواده در این طرح است. در حال حاضر به استثنای خدمات رادیولوژیست در ارتباط با ام‌آرآی و سی تی اسکن، سازمان قراردادی مبنی بر خرید خدمات به صورت دورا پزشکی نداشته و تبعاً پرداختی نیز در این خصوص نداشته است.


وی در پاسخ به این سوال که پزشکانی که برای بررسی وضعیت بیمار مبتلا به کرونا به منزل مراجعه می کنند می‌توانند هر مبلغی را به دلخواه دریافت کنند یا خیر؟، گفت: خیر، ملاک دریافت تعرفه ویزیت مصوبات سالیانه هیئت محترم وزیران به تفکیک سطوح مختلف تخصصی است. برابر مندرجات کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت کد ۹۰۱۹۹۵ در صورت ارائه خدمات درمانی در منزل توسط بخش خصوصی میزان ۵۱۰۳۰۰ ریال برای سال ۹۹ علاوه بر تعرفه خدمات، قابل اخذ خواهد بود؛ البته توجه کنید که در حال حاضر ویزیت در منزل در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار ندارد و به این ترتیب با نهاد یا سازمانی نیز برای اعزام پزشک به منازل مبتلایان کرونا قرارداد ندارد.


وی درباره پوشش هزینه‌ای انجام تست تشخیصی pcr، اظهار کرد: برابر دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، در صورت ویزیت بیماران توسط پزشکان مستقر در مراکز تعیین شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از جمله مراکز ۱۶ ساعته و تجویز آزمایش pcr هزینه مربوط بر اساس تعرفه مصوب تحت پوشش خواهد بود.


مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، خاطرنشان کرد: هرگونه تخلف مراکز طرف قرارداد به ادارات نظارت و ارزشیابی ادارات کل استانی قابل گزارش است. سازمان بیمه سلامت در حال حاضر برای ویزیت در منزل قرارداد ندارد لیکن دریافت اطلاعات مرتبط به مراکز طرف قرارداد از طریق ادارات نظارت و ارزشیابی ادارات کل استانی امکان پذیر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو