عباسعلی کریمی در نشست هیات‌رئیسه دانشگاه با روسای دانشکده‌ها با اشاره به مسائل دانشگاه به دلیل افزایش بار مراجعه بیماران مبتلابه کووید ۱۹ اظهار داشت: این شرایط بار سنگینی را به کادر درمان و خدمات بیمارستان‌ها و دیگر واحدهای دانشگاه تحمیل می‌کند.

وی بابیان اینکه مسئولیت اصلی دانشگاه آموزش و پژوهش است، افزود: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دو مقوله مهم آموزش و پژوهش، تحت تأثیر فشار ناشی از کووید ۱۹  قرار نگیرد. این نشست نیز باهدف بررسی مشکلات حوزه آموزش و پژوهش بخصوص آموزش مجازی در دانشکده‌ها برگزارشده است.

کریمی با اشاره به مسائل حوزه آموزش مجازی، با توجه به نو بودن و حجم استفاده‌ای که از آن می‌شود گفت: تاکنون جلسات متعددی را به‌منظور بررسی چالش‌های آموزش مجازی برگزار کردیم؛ تازه‌ترین نشست با نمایندگان صنفی دانشجویان  تشکیل و بسیاری از مسائل این حوزه مطرح شد. تاکنون بخشی از این مسائل رفع شده و بخش دیگر نیاز به زمان بیشتری دارد.

لزوم تعامل روسای دانشکده‌ها و معاونان آموزشی

رئیس دانشگاه با تأکید بر ضرورت همفکری و حضور معاونان آموزشی دانشکده‌ها در این نشست گفت: لازم است این جلسه با حضور معاونان آموزشی دانشکده‌ها نیز برگزار شود تا از نزدیک با مسائل آنان آشنا و برای آن راه‌حل ارائه دهیم.

دکتر کریمی بر تقویت ارتباط روسا و معاونان آموزشی دانشکده‌ها و نیز معاونت آموزشی دانشگاه تأکید کرد و گفت: راه‌حل بسیاری از مسائل نیازمند هماهنگی این سه حوزه است و بسیاری از موضوعاتی که در این جلسه مطرح  شد لازم است از سوی روسای دانشکده‌ها به معاونان آموزشی و سایر افرادی که ارتباط نزدیک با دانشجویان دارند منتقل شود.

رئیس دانشگاه با تأکید بر اینکه روسای دانشکده‌ها بدون رودربایستی مسائل خود را مطرح کنند افزود: مشکلات کشور در این شرایط بسیار است  و ما باید از بازگو کردن مشکلاتی که مانع کار دانشگاه می‌شود پرهیز کنیم. من دیدگاه ایده آلیستی ندارم و می‌دانم شما نیز تحت تأثیر مشکلات اقتصادی اجتماعی، دچار نگرانی می‌شوید.

رفع آسیب‌های آموزش علوم بالینی و پایه

رئیس دانشگاه با اشاره به آسیب‌های ناشی از کووید ۱۹ در آموزش علوم بالینی و پایه  افزود: دوره دستیاری ۴ ساله است که ۸ ماه از آن تحت تأثیر کووید ۱۹ قرارگرفته و آموزش بعضی بخش‌ها مانند جراحی آسیب‌دیده است. علوم پایه نیز به شکل دیگری تحت تأثیر این بیماری است و روسای دانشکده‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که فرصت آموزش دانشجویان از دست نرود.

پژوهش و پاسخگویی به نیازهای دانشگاه و کشور

کریمی بر اهمیت حوزه پژوهش در پاسخگویی به سؤالات و نیازهای دانشگاه و جامعه تأکید کرد و گفت: پاسخ بسیاری از مسائل کووید ۱۹ بر عهده حوزه پژوهش است. اینکه آیا منبع انتشار ویروس دانشگاه است یا مراکز فروش سطح شهر؟ یا آیا لازم است تعطیلی اعلام شود یا نه؟ نیاز به پژوهش دارد. لذا باید نگاه عمیق‌تری به مسائل داشت و مراکز تحقیقاتی به کمک بیایند پاسخ مسائل مربوط به تولید واکسن، داروها و تعطیلی و... را از طریق پژوهش ارائه دهند.

کمک‌هزینه فراگیران به هیچ بهانه‌ای نباید قطع شود

وی با تأکید بر پرداخت کمک‌هزینه فراگیران دانشگاه گفت: حداقل دستمزدی که به فراگیران پرداخت می‌شود به هیچ بهانه‌ای نباید قطع شود. در سال تحصیلی جدید نیز با کمک روابط عمومی‌های خود و هماهنگی با مدیریت روابط عمومی دانشگاه فضایی را فراهم کنید که ورودی‌های جدید در فضایی پرنشاط و توأم با امید وارد دانشگاه شوند.

بررسی مسائل حوزه آموزش

در ادامه امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برنامه‌ها و چالش‌های حوزه آموزش دانشگاه را تشریح کرد و گفت: روند آموزش مجازی دانشگاه تند و دامنه آن وسیع است. کار معاونت آموزشی پشتیبانی از برنامه‌های آموزشی و تدوین شیوه‌نامه‌ها است و تلاش می‌کنیم امکانی فراهم شود که اساتید و دانشجویان به‌صورت رایگان به اینترنت دانشگاه متصل شوند.

به زودی شاهد روند نزولی اپیدمی کرونا خواهیم بود؟

معاون آموزشی دانشگاه، با تأکید بر ارتقا سامانه نوید گفت: در کنار آموزش‌های غیر همزمان مانند نوید که نیاز به ارتقا دارد از آموزش‌های همزمان مانند اسکای روم استقبال زیادی می‌شود. به این منظور ظرفیت اسکای روم به مدت ۱۴ ماه به میزان هزار نفر افزایش‌یافته است البته لازم است این ظرفیت بیش از این افزایش یابد.

سهراب پور بر پایش کیفیت آموزش مجازی تأکید کرد و گفت: ازنظر کمیت، معاونت آموزشی درحال تأمین زیرساخت‌های موردنیاز است؛ دانشکده‌ها نیز باید کیفیت آموزش را مورد پایش قرار دهند. آزمون‌ها ازجمله مواردی است که کیفیت آموزش را ارزیابی می‌کند و دانشکده‌ها می‌توانند بامطالعه  مقالات متعدد دانشگاه‌های معتبر جهان،  متناسب با شرایط دانشکده‌های خود، این امکان را به وجود بیاورند.

معاون آموزشی دانشگاه بابیان تجربه موفق ارائه ترم تابستانی به پیامدهای تعطیلی ناشی از کووید ۱۹ در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در آموزش مجازی و امور درمانی بیمارستان‌ها تعطیلی نداریم. در امور دیگر مانند آموزش کارورزی و کارآموزی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که با حداقل تعویق همراه باشد.