چرا در دوران شیردهی پریود نامنظم میشود؟

منبع: نی نی بان

136

1399/7/15

22:55


پرولاکتین یک هورمون اولیه تولید شیر مادر است که از قاعدگی نیز جلوگیری می کند. بنابراین در شیردهی، احتمال اینکه دوره های قاعدگی کوتاه مدت تر باشد و یا اینکه اصلا اتفاق نیافتد، بیشتر خواهد بود.
شیردهی، چرخه قاعدگی را به تاخیر می اندازد. این برای مادرانی که خواهان به تاخیر انداختن چرخه قاعدگی خود حتی بیش از 9 ماه هستند، خبر خوبی محسوب می شود. اگرچه چرخه قاعدگی برخی از زنان در دوران شیردهی کاملا قطع می شود؛ چرخه قاعدگی برخی از زنان نامنظم می شود. به این معنا که حتی می تواند خسته کننده تر از قاعدگی منظم باشد. آیا شما تعجب می کنید که چرا چرخه قاعدگی در دوران شیردهی متوقف می شود؟ در ادامه مطالعه کنید که مسئول این تغییرات هورمون ها هستند.

چرا چرخه قاعدگی زنان در دوران شیردهی نامنظم می شود؟
هورمون ها و شیردهی
هنگامی که کودک متولد می شود، شما مواد مغذی برای تغذیه کودک را به همراه دارید، به غیر از مواردی که نمی توانید به کودک شیر دهید و پزشک شما را تشویق به انجام این کار خواهد کرد. این اغلب به عنوان امن ترین و سالم ترین شکل تغذیه برای نوزادان محسوب می شود. اگرچه به نظر می رسد که بعد از تولد کودک به سادگی شیر برای تغذیه کودک به وجود می آید؛ اما شرایط پیچیده تر از آن است. در حقیقت همان هورمون هایی که در دوران بارداری به شما کمک کرده اند؛ به شیردهی نیز کمک می کنند. پرولاکتین ها یک هورمون اولیه تولید شیر مادر هستند. این هورمون توسط غده هیپوفیز که در مغز واقع شده، تولید می شود
چه چیزی چرخه قاعدگی را متوقف می کند؟
پرولاکتین همچنین از قاعدگی جلوگیری می کند. شیردهی سطح این هورمون را در بدن بالا نگه می دارد؛ بنابراین تا زمانی که به کودک خود شیر می دهید، احتمال اینکه دوره های قاعدگی شما کوتاه مدت تر باشد و یا اینکه اصلا اتفاق نیافتد، بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، زمانی که تغذیه کودک با شیر مادر متوقف شود؛ دوره قاعدگی شما سریعا باز می گردد.
کودک بیشترین مقدار شیر مادر را در چندین ماه اول تولد خود دریافت می کند. هر چه کودک به شیر کمتری احتیاج داشته باشد و شروع به خودن غذاهای جامد نماید، غده هیپوفیز این تغییر تغذیه را احساس کرده و پرولاکتین کمتری تولید می کند. همانطور که سطح پرولاکتین در بدن کاهش می یابد، ممکن است چرخه قاعدگی شما بازگردد؛ حتی اگر کودک شما هنوز هم از شیر مادر تغذیه می کند.
تغییرات تغذیه
اگر در دوران شیردهی، قاعدگی شما بازگشت؛ باید انتظار تغییرات غی رمنتظره دیگری نیز داشته باشید. به عنوان مثال ممکن است متوجه شوید که کودک به زمان تغذیه خود علاقمند نیست و ممکن است در دوره قاعدگی شیر کمتری بخورد. تصور می شود که دلیل آن تغییر در طعم شیر است. یا این شرایط می تواند کاملا برعکس باشد. از آنجا که پرولاکتین تولید شیر را کنترل می کند؛ ممکن است در دوران قاعدگی خود شیر کافی نداشته باشید. پس کودک ممکن است غذای بیشتری بخواهد.
هنگامی که چرخه قاعدگی شما به حالت عادی باز می گردد
هیچ جدول زمانی مشخصی برای بازگشت چرخه قاعدگی زنان وجود ندارد و برای هر زنی متفاوت است. این احتمال وجود دارد که اگر قبل از بارداری دوره قاعدگی شما منظم بوده است، پس از شیردهی نیز سریعا طبیعی شده و به حالت عادی بازگردد. به گفته دکتر کارن لیهام ام. دی، عادی شدن چرخه قاعدگی زنان زمانی بین شش ماه تا دو سال طول می کشد. همچنین لازم به ذکر است که نبود چرخه قاعدگی به معنای کمبود در تخمک گذاری نیست.
برخی از زنان تصور می کنند که در دوران شیردهی و منظم نبودن قاعدگی، نمی توانند باردار شوند. این یکی از مهم ترین علل بارداری ناخواسته زنان شیرده است. اگرچه غیرممکن نیست؛ اما بارداری در هنگام شیردهی دشوار است. به خاطر داشته باشید که پرولاکتین مسئول تولید شیر و بارداری به طور هم زمان است. برای بدن حمایت از هر دو به طور هم زمان دشوار است. اگر می خواهید در این زمان باردار شوید؛ با پزشک خود در مورد گزینه های پیش رو صحبت کنید.
زمانی که چرخه قاعدگی نامنظم مفهوم دیگری دارد
یک چرخه قاعدگی نامنظم به این معنا است که قاعدگی از 28 روز کوتاه تر و یا بلندتر می شود. اگر در دوران شیردهی هستید، نامنظمی چرخه قاعدگی شما به این دلیل است. با این حال، بسیاری از چیزهای دیگر وجود دارد که می تواند بر روی چرخه قاعدگی حتی در زمان شیردهی تاثیرگذار باشد. قبل از اینکه تصور کنید نامنظمی و یا عقب افتادگی دوره قاعدگی شما به علت شیردهی است، باید چندین علائم مانند لکه بینی، خونریزی بیش از حد معمول و یا قاعدگی طولانی مدت را در نظر بگیرید. حتی اگر شما در دوران شیردهی قرار دارید، در مورد قاعدگی نامنظم با پزشک خود مشورت نمایید. آنها ممکن است دلایل دیگری از قبیل موارد زیر را بررسی نمایند.
فیبروم رحم (سلول های غیر سرطانی موجود در رحم)
کاهش شدید وزن
کیست تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
بیماری التهاب لگن
اگر شما دچار هر گونه درد شدید شده و یا در بین دوره های قاعدگی خود لکه بینی دارید؛ قطعا باید به پزشک مراجعه کنید.
اگرچه شرایط خاص سلامتی ممکن است قاعدگی های نامنظم را ایجاد کنند، اما تغییرات هورمونی دوران شیردهی شایع ترین آنها است. هنگامی که میزان شیردهی به کودک کمتر می شود، به ویژه پس از سال اول که کودک شما بیشتر مواد مغذی را از غذا دریافت می کند؛ دوره قاعدگی شما مجددا طبیعی می شود. اگر کودک از شیر شما تغذیه نمی کند، باید سریعا دوره قاعدگی شما به حالت عادی بازگردد. حتی ممکن است چرخه قاعدگی شما چهار هفته پس از زایمان بازگردد. اگر دوره های قاعدگی شما نامنظم شده، با پزشک خود تماس بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو