وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه گزارش اتحادیه اروپا را جانبدارانه و غیرسازنده توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: «امیدواریم که اتحادیه اروپا بر اساس برخی منافع محدود به موضوع عصویت ترکیه در این اتحادیه ننگرد بلکه از طریق منافع بزرگتر و مشترک برای قاره و دیدگاه آن بنگرد.»

وزارت خارجه ترکیه افزود که بخش‌هایی از گزارش اتحادیه اروپا درباره تنش‌ها در خاورمیانه باعث خدشه دار شدن وجهه کمیسیون اتحادیه اروپا شده و آنکارا بر اساس معیارهای بین‌المللی و دموکراسی رفتار میکند.

 کمیسیون اتحادیه اروپا در گزارش روز سه شنبه خود ادعا کرد که دولت ترکیه اقتصاد این کشور را تضعیف، دموکراسی را فرسوده و دادگاه‌های مستقل را نابود کرده است.

در گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید شده که ترکیه به اولویت‌های اتحادیه اروپا پایبند نبوده است.

اقدامات ترکیه در دریای مدیترانه و تنش‌ها با یونان باعث افزایش اختلافات آنکارا با اتحادیه اروپا شده است.

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد. یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

ناتو چندی قبل خبر داد که ترکیه و یونان یک خط تماس ویژه نظامی را به منظور پایان درگیری‌های احتمالی در دریای مدیترانه برقرار کرده‌اند.