درباره "کووید طولانی" بیشتر بدانیم

62

1399/7/16

09:37


در بیشتر مبتلایان به کووید-۱۹ علائم این بیماری خفیف است اما برخی از بیماران با علائمی از جمله خستگی طولانی مدت، درد مداوم و تنگی نفس برای ماه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

درباره "کووید طولانی" بیشتر بدانیم

به گزارش بهداشت نیوز، این شرایط که "کووید طولانی" نام گرفته است تاثیر مخربی بر زندگی مبتلایان دارد و احساس خستگی حتی پس از یک پیاده روی کوتاه هم بروز می‌کند.

تاکنون تمرکز روی نجات جانِ افراد در طول همه‌گیری بوده هرچند در حال حاضر این شناخت حاصل شده که برخی از افراد با عواقب بلندمدت عفونت کووید روبرو هستند.

با این وجود اکنون حتی پاسخ برخی سوالات اساسی از جمله اینکه "چرا افراد دچار کووید طولانی می‌شوند یا آیا همه به طور کامل از این بیماری بهبود می‌یابند؟" مشخص نیست.

کووید طولانی چیست؟

هیچ تعریف پزشکی یا فهرستی از علائم مشترک برای همه بیمارانِ مبتلا به کروناویروس جدید وجود ندارد. دو بیمار مبتلا به کووید طولانی می‌توانند تجربیات بسیار متفاوتی داشته باشند. با این حال، شایع ترین مشخصه آن، خستگی فلج کننده است.

از جمله علائم دیگر نیز می‌توان به تنگی نفس، درد مفصل، درد عضلانی، مشکلات شنوایی و بینایی، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی همچنین آسیب دیدن قلب، ریه، کلیه و روده اشاره کرد.

همچنین بروز مشکلات روانی از جمله افسردگی، اضطراب و مشکل در فکر کردن در بیماران گزارش شده است.

کووید طولانی تنها مدت زمان بهبود افراد بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه نیست. حتی افرادی با نوع خفیف بیماری نیز می‌توانند در طولانی مدت و با مشکلات جدی سلامت مواجه باشند.

چه تعداد از بیماران دچار کووید طولانی می‌شوند؟

مطالعه ای روی ۱۴۳ بیمار در یکی از بزرگترین بیمارستان‌های روم انجام گرفت که بیماران پس از ترخیص از بیمارستان تحت کنترل بودند. بررسی‌ها نشان داد ۸۷ درصد بیماران حداقل برای نزدیک به دو ماه یکی از علائم را داشتند و بیش از نیمی از بیماران دچار احساس خستگی بودند.

هرچند چنین مطالعاتی تنها روی اقلیتی از افراد انجام گرفته که در بیمارستان تحت درمان بوده‌اند.

همچنین با کمک نرم افزار ردیابیِ علائم کووید که توسط چهار میلیون نفر در انگلیس مورد استفاده قرار گرفت، مشخص شد که ۱۲ درصد از بیماران پس از گذشت ۳۰ روز همچنان علائمی از بیماری را داشتند.

اما سوال دیگر این است که آیا بروز کووید طولانی، مستلزم ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ است؟ به نظر اینطور نیست.

نیمی از افراد شرکت کننده در مطالعه ای که در دوبلین انجام گرفت حدود ۱۰ هفته پس از آلوده شدن به کروناویروس هنوز دچار علامت خستگی بودند. همچنین یک سوم از آنان به لحاظ جسمی قادر به حضور در محل کار نبودند.

 نکته اساسی این است که پزشکان در این مطالعات هیچ ارتباطی بین شدتِ عفونت و خستگی در بلندمدت پیدا نکردند. هرچند، خستگی مفرط تنها یکی از علائم کووید طولانی است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو