روز جهانی کودک؛ روزی برای دل بستن به فرشتگانی زمینی

منبع: همگردی

82

1399/7/16

10:00


عشق بیکران، هدیه ای است از جانب خداوند که از بدو تولد در قلب کوچک این فرشتگان زمینی به امانت گذارده شده که در گذر زمان ممکن است کم رنگ شود، ولی نابود نمی گردد. کودکی، دوران شیرینی است؛ دورانی مملو از سادگی و طراوت که هیچ وقت جای آن را هیچ چیز نمی گیرد؛ دختران شیرین زبان و پسرکان پر جنب و جوش که با لباسهای رنگی خود و در دست داشتن عروسک و توپهای زیبا در شادی غرق می شوند، بی آنکه از دغدغه ها و مشکلات زندگی بزرگترها باخبر باشند. 16 مهر یا 8 اکتبر در تقویم، روز جهانی کودک است. روز کودک، روزی است مختص قلب و روح بزرگ آنها و برای اینکه بدانند برای ما مهم هستند و زندگی بی نگاه و شادی معصومانه آنها رنگ و بویی ندارد. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید که روز جهانی کودک چه روزی است.

روز جهانی کودک

تاریخچه

روز کودک در جهان به سده نوزدهم و به فرقه هایی مانند متدودیست باز می گردد. در بین سالهای 1867 و 1868 میلادی، دو فرقه براساس اعتقادات مذهبی اولین روز شنبه ماه ژوئن هر سال را روز جهانی کودک اعلام کردند. بهدنبال این جریان، جشن روز جهانی کودک گسترش یافت. در سال 1883 میلادی، همه فرقه ها در کشور آمریکا روز آغازین ژوئن را روز کودک نامیدند. این موضوع برای سالها در فرهنگ کشورهای غربی ماندگار شد و سده بیستم را سده کودکی نامگذاری کردند. ریشه این نامگذاری به کشور سوئد بر می گردد و در این سده، توجه به کودکان به یک اصل مهم در زندگی انسانها تبدیل شد. در حقیقت، برای نخستین بار موضوع بهبود زندگی و توجه به حقوق کودک در دستور کار نهادهای بین المللی قرار گرفت و کاری جهانی روی آن انجام شد.

پیش از اینکه نهادهای بین المللی در این دوره به موضوع کودکان توجه کنند، نهادهای مدنی و افرادی که برای کودکان کار می کردند، زمینه های برگزاری کنفرانسهای جهانی درباره کودکان را بوجود آوردند. بین دو جنگ جهانی اول و دوم، دوران رقت باری برای کودکان بویژه در کشورهای پیشرفته آن روزگار بود که از آسیبهای آن دوران رنج می بردند. در این دوره، کمتر کسی می توانست کاری قابل توجه برای حقوق کودکان انجام دهد. با شعله ور شدن آتش جنگ جهانی دوم، میلیونها کودک در سرتاسر جهان به نابودی کشیده شدند. با پایان گرفتن جنگ، در اولین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، صندوق کودکان سازمان ملل یا یونیسف پایه گذاری شد تا به نیازهای این کودکان پاسخ دهد.

صندوق کودکان سازمان ملل یا یونیسف

براساس مقاله روز جهانی کودک چه روزی است، باید بدانید که پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد بنابر قطعنامه شماره 836 از یونیسف خواست که روزی را به نام روز جهانی کودک سازماندهی کند تا مشخص شود که این فرشتگان زمینی دارای چه ارزشی در سطح جهانی هستند. پس از تلاشهای بسیار، اعلامیه حقوق کودک در روز بیستم نوامبر در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و از آن پس، بسیاری از کشورها جشن روز کودک را برگزار می کنند.

کودکان و اهمیت به بالندگی آنها

کودکان امروز بدلیل توجه بیش از حد بزرگترها به رفاه و زندگی مجلل، کم کم به موجوداتی تنبل و از خود راضی تبدیل می شوند. با اینکه محبت والدین برای بلوغ و رشد کودک مهم هست، ولی زیاده روی در محبت همانند محبت کم، برای کودک ضرر دارد و امید و نشاط را در وجود او از بین می برد. نتیجه افراط در محبت، بار آوردن کودکانی مغرور و بی فایده برای جامعه و جهان هست. آشنا ساختن کودکان با سختی و ناملایمات زندگی و اینکه به آنها نشان دهیم که زندگی همیشه شاد و رنگی نیست، به ویژه برای پسران مناسب است، زیرا کودکان باید درک کنند که بدست آوردن هرچیزی، نیاز به کوشش و زحمت دارد و اگر کودکی با مشکلات و سختی ها آشنا نباشد، در آینده در برابر ناملایمات زندگی، ناراحت و در نهایت سرخورده خواهد شد.

متأسفانه، علیرغم تمامی توصیه های روانشناسان و پزشکان، کودکانی هستند که از سوی والدین یا اطرافیان خویش آزار می ببینند. این آزارها یا به صورت شکنجه فیزیکی است یا صورت روانی. محرومیت از خوراک، پوشاک، نبود توجه و مراقبت، تحقیر و سرزنش یا تبعیض و توهین از دیگر انواع کودک آزاری شمرده می شوند. پس، سعی کنیم در 8 اکتبر یا 16 مهر برای داشتن کودکانی سالم و با نشاط که فردای ما را می سازند، تغییر را از خود شروع کنیم تا بتوانیم مادران و پدرانی مهربان و الگو برای آنان باشیم. آنها هدیه های خداوند هستند و بودنشان به زندگی ماشینی و بی رنگ ما نشاط می بخشد.

کودکان و اهمیت به بالندگی آنها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو