علت تشدید آسیب‌های کووید ۱۹

41

1399/7/16

10:25


علت تشدید آسیب‌های کووید ۱۹

سلامت نیوز:مدیرگروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: درصد زیادی از آسیب‌های کووید ۱۹، ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای افراد مبتلا است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،حسین خلیلی، اظهار داشت: با شیوع کرونا، خیلی از افرادی که برای پیگیری بیماری زمینه‌ای خود در مراکز درمانی رفت و آمد می‌کردند.

اما، به یکباره ترس از کووید ۱۹ باعث شد از پیگیری بیماری خود صرف نظر کنند و تبعات این تصمیم گیری ها خیلی خطرناک‌تر از آسیب‌های کرونا است.


وی با اشاره به روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، افزود: شاید روزهای اول که بیماری کرونا آمد خیلی از جهت امکانات و تجهیزات حفاظتی در بیمارستان‌ها شرایط خوبی نداشتیم، اما به مرور توانستیم این مشکل را تا حدود زیادی حل و فصل کنیم و حالا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، باید بدانند که تبعات به تاخیر انداختن بیماری که دارند، بسیار خطرناک‌تر از عوارض کرونا است.


خلیلی تاکید کرد: آنچه امروز شاهد هستیم، درصد زیادی از آسیب‌های کووید ۱۹ بابت افرادی است که بیماری زمینه‌ای دارند.


وی افزود: بیماران زمینه‌ای باید بدانند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقدامات حفاظتی، مشکلی بابت رفت و آمد به مراکز درمانی ندارند.


مدیرگروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ارتباط با تجویز دارو به بیماران کرونایی که سابقه بیماری زمینه‌ای دارند، گفت: در مورد دارو درمانی کووید ۱۹ باید بسیار با احتیاط رفتار کنیم، چون کرونا یک بیماری است که تغییرات زیادی دارد.


خلیلی افزود: تجویز همزمان داروها ممکن است باعث آسیب جدی بیمار شود. به طوری که بیمار پیوندی که داروهای خاص و حیاتی مصرف می‌کنند، شرایط یکسانی با بیمار قلبی و…، ندارد. بنابراین، مدیریت دارو درمانی بر عهده داروسازان بالینی در بیمارستان‌ها است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو