خبرگزاری عربستان سعودی روز چهارشنبه به نقل از " عصام بن سعد بن سعید" سرپرست وزارت اطلاع رسانی این کشور اضافه کرد که شورای وزیران این کشور (هیات دولت) طی جلسه‌ای که سه شنبه شب به ریاست " ملک سلمان " برگزار کرد با بررسی تحولات منطقه‌ای و بین المللی بر درخواست این کشور از سازمان ملل مبنی بر اینکه جامعه جهانی باید در مقابل تجاوز و نقض توافق نامه ها و معاهدات بین المللی توسط ایران به ویژه توافق هسته‌ای احساس مسئولیت و مقابله کند، تاکید کرد.  

کابینه عربستان سعودی با اشاره به اینکه برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته‌ای ایران "هیچ مانعی برای آرزوهای هسته‌ای ایران نیست" بار دیگر متعهد شدن این کشور به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را با اهمیت دانست و بر آن تاکید کرد.  

توافقنامه برنامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ بین ایران و روسیه، چین، انگلیس، فرانسه،  آلمان و آلمان منعقد شد اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ خروج این کشور از توافق یاد شده را اعلام کرد و ایران در چارچوب این توافق نامه با کاهش تعهدات خود به عملیاتی نشدن تعهدات طرف‌های مقابل پاسخ داد. 

عربستان سعودی و ایران دو قدرت بزرگ منطقه‌ای در منطقه خلیج فارس هستند و عربستان سعودی بارها حمایت خود را از مواضع و سیاست خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است. 

 دولت ترامپ در چارچوب " برنامه فشار حداکثر" تحریم‌های سختی را علیه ایران اعمال کرده است  و این کشور را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور کشورهای منطقه متهم کرد. 

هیات دولت عربستان در حالی این اتهام بی‌ارزش را تکرار کرد که " فیصل بن فرحان " وزیر امور خارجه سعودی که کشورش از هیچ اقدامی در خصوص ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران و کشورهای غربی دریغ نداشته در نشست سازمان ملل که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی " از بین بردن کامل سلاح‌های هسته‌ای " در سطح عالی و بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در اظهاراتی مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران این توافق را نقض کرده است و از جامعه جهانی خواست تا از برنامه‌های هسته‌ای ایران جلوگیری کند.  

وی که کشورش چندین بار در مقاطع مختلف زمانی به تلاش برای خرید سلاح هسته‌ای از کشورهای منطقه از حمله رژیم صهیونیستی متهم شده است، ایران را به نقض و نادیده گرفتن توافق نامه‌ها و معاهدات بین المللی به ویژه برجام متهم کرد و مدعی شد که اورانیوم غنی شده ایران ۱۰ برابر حد تعیین شده در برجام است.  

ادعاهای وزیر امور خارجه عربستان نسبت به نقض برجام از سوی ایران در حالی انجام ‌شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول چهار سال و طی چندین گزارش بر پایبندی ایران به برجام حتی در بازه‌ای که آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نمی‌کردند، تاکید داشته است. 

در پی ادامه بد عهدی طرف‌های مقابل و مطابق با قوانین بین المللی و توافق برجام، جمهوری اسلامی ایران در  نیمه دوم سال گذشته تصمیم گرفت با فرصت دادن به طرف‌های مقابل طی پنج مرحله تعهدات خود را در رفتار متقابل کاهش دهد.  

وزیر امور خارجه عربستان سعودی و شورای وزیران این کشور در ادامه اتهامات بی‌اساس این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، ادعاهای اخیر را در حالی مطرح می‌کنند که تمام اقدامات تهران برای کاهش تعهدات برجامی ایران و از سرگیری فعالیت‌های غنی‌سازی ایران در نامه‌ای از سوی رئیس جمهور کشورمان به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.     

این اظهارات خنده‌دارتر از آن است که قابل جواب دادن باشد

در همین حال سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به سوال ایرنا درباره ادعای وزیر خارجه عربستان مبنی بر نقض تعهدات ایران در برجام و ضرورت برخورد با تهران بیان کرد: احتمالا عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که درباره این موضوعات اظهارنظر کنند. آنها از همان ابتدا با هر گونه حل و فصل مساله هسته‌ای مخالفت جدی داشتند و پنهان هم نمی‌کرده و نمی‌کنند. این اظهارات خنده‌دارتر از آن است که قابل جواب دادن باشد.  

" سعید خطیب زاده " در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره فعالیت‌های مخفیانه ریاض در عرصه هسته‌ای هم یادآور شد: عربستان سعودی در چارچوب ان‌پی‌تی موظف به رعایت تعهداتش است. ما به دقت در حال بررسی تحولات مرتبط هستیم و به ریاض هم تذکر می‌دهیم که به تعهدات خود پایبند باشد و اجازه دهد مسیرهای حقوقی و بین‌المللی در مورد فعالیت‌های بعضا پنهان و مخفیانه عربستان در مساله هسته‌ای را پیگیری شود. به نهادهای بین‌المللی هم گفتیم عربستان را نسبت به فعالیت‌های خود پاسخگو کند.