راهنمای بازی با کودک ۳ ساله و چند نکته که والدین نمی دانند

راهنمای بازی با کودک ۳ ساله و چند نکته که والدین نمی دانند


منبع: آرگا

73

1399/7/16

16:06


بازی با کودکان پیچیدگی های خاص خود را دارد و شما می توانید با دانستن بازی های مناسب مختص هر سن با آن ها به راحتی بازی کنید. در این مطلب شما را با بازی هایی آشنا می کنیم که برای کودکان سه ساله مناسب است.

راهنمای بازی با کودک ۳ ساله و چند نکته که والدین نمی دانند

باز ی با کودکان نوعی چالش محسوب می شود و لذت خاصی دارد که این بچه های کوچک و دوست داشتنی را وادار به لبخند زدن کنیم. کودکان با رشد خود نیاز های مختلفی پیدا می کنند و بازی هایی که در سن کم انجام می دهند در سنین بالا تر برایشان جذاب نخواهد بود.

اسباب بازی مناسب کودک بین یک تا سه سال چیست؟

در مقاله های پیشین روانشناسی کودک ۳ ساله برای شما مطرح کردیم و همچنین رفتار والدین را با کودکان برایتان توضیح دادیم و شما با خصوصیات کودک ۳ ساله آشنا شدید. در ادامه قصد داریم بازی های مناسب با کودک سه ساله را برایتان بازگو کنیم.

بازی با کودک ۳ ساله

باید بدانید که بازی ها می توانند تاثیرات بسیار مختلفی بر سلامت روانی کودک داشته باشند از این رو نحوه بازی کردن و انتخاب بازی های مناسب از حساسیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. در ادامه بازی های مناسب برای کودک سه ساله را برایتان مطرح می کنیم.

قصه بگویید.

کودک در سن سه سالگی نیازمند تقویت کلامی می باشد. بهتر است از راه هایی مانند قصه گویی به تقویت این مهارت در کودک خود کمک کنید. در واقع با افزایش سن کودک قصه گفتن برایش سخت تر می شود زیرا کودک خودش هم اشتیاق بسیار بالایی برای حرف زدن پیدا می کند. بهتر است برای کودک خود داستان های واقعی تعریف کنید و سعی کنید بیش تر خاطرات روز را برایشان مرور کنید. البته می توانید همراه با قصه گفتن برای کودک به همراه خودش نقاشی هایی نیز بکشید که بیانگر همان داستان باشد. این کار می تواند به کودک شوق و اشتیاق بیش تری بدهد.

آب بازی کنید.

یکی دیگر از بازی هایی که این کودکان بسیار دوست دارند آب بازی کردن می باشد. در واقع برای این کار باید وسایلی را در اختیار کودک قرار بدهید تا با استفاده از آن ها آب بازی را تجربه کند. این وسایل شامل ظروف پلاستیکی، آب پاش، سرنگ بی سر و قطره چکان می باشد.

بازی کردن با کودک 3 ساله

سایه بازی

شما می توانید با استفاده از سایه ها کودک سه ساله خود را سرگرم کنید. در این سن کودک درک مناسبی از روشنایی و نور پیدا کرده است و شما می توانید با استفاده از این بازی تفاوت های میان تاریکی و روشنایی را به وضوح برای آن ها نشان دهید.

پرتاب وسایل

کودک از همان ابتدا به پرتاب کردن وسایل علاقه دارد و در این سن هنوز هم نشانه هایی از این علایق در او دیده می شود. می توانید این پرتاب کردن وسایل را برایش هدف دار کنید. برای این کار کافی است از ظروف پلاستیکی کمک بگیرید و از کودک بخواهید که وسایل را درون ظرف ها بیندازد.

طبقه بندی کنید

کودک تقریبا از دو سالگی یاد می گیرد که چگونه وسایل خود را طبقه بندی کند و در سن سه سالگی شما می توانید با قرار دادن اسباب بازی های متنوع در اختیار کودک او را وادار کنید تا طبقه بندی های بیش تری را یاد بگیرد.

اسباب بازی کودک سه ساله

بسیاری از والدین نمی دانند که چه نوع اسباب بازی هایی را می توان برای کودک سه ساله تهیه کرد. در ادامه اسباب بازی های مناسب این کودکان را برایتان عنوان می کنیم.

بازی با کودک 3 ساله

رنگ های انگشتی

در واقع بازی کردن با رنگ ها و مالیدن آن ها به سر و صورت و اطراف لذت خاصی دارد ولی بسیاری از والدین نمی دانند که کدام رنگ ها را در اختیار فرزندشان قرار بدهند تا ایمن باشد. رنگ های انگشتی می تواند گزینه خوبی برای این بازی باشد. این رنگ ها برای پوست ضرری ندارند و شما می توانید با خیال راحت آن ها را در اختیار کودکتان قرار بدهید.

قیچی های ایمن

کودک سه ساله باید ماهیچه های دستش قدرتمند شده باشد و بتواند قیچی را بررسی کند. می توانید برای کودک سه ساله خود یک قیچی ایمن و پلاستیکی بخرید. این قیچی ها حتی نمی توانند کاغذ را به خوبی ببرند اما برای کودک شما ایمن هستند.

استفاده از نی

بازی با کودک ۳ ساله کار بسیار آسانی می باشد. می توانید برای سرگرم کردن آن ها از نی های پلاستیکی استفاده کنید. در واقع با تهیه کردن این نی ها می توانید برای کودکان اشکال مختلفی بسازید و سعی کنید آن ها را وادار کنید تا مانند شما از این نی ها استفاده کنند.

پازل های مناسب

یکی دیگر از اسباب بازی هایی که می توانید برای بازی با کودک ۳ ساله تهیه کنید پازل های درشت می باشد. برای این کودکان پازل های بسیار زیادی از جنس چوب، فوم، پارچه و آهن ربا وجود دارد که می تواند علاقه آن ها را به مرتب کردن افزایش بدهد.

پازل برای کودک 3 ساله

رشد کودک در سنین بین یک تا ۵ سال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و اگر کودک در این سن به خوبی رشد نکند در بزرگسالی نمی تواند آنقدر رشد کند و مهارت هایش را افزایش بدهد. با کودکتان مهربان باشید و سعی کنید از همین سن کم بسیاری از مهارت ها را به او آموزش بدهید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه کودک و والدین مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو