چگونگی خوابیدن نوزاد، زیر پستانها ایراد دارد؟

منبع: نی نی بان

81

1399/7/16

23:55


بسیاری از مادران از اینکه با هدف کسب آسایش یا خواباندن فرزند خود، شیردهی از سینه ها را انجام می دهند، احساس گناه می کنند و می گویند که بچم فقط با شیر می خوابه چیکار کنم؟ در حالی که شیردادن از سینه ها به شیرخوار برای خوابیدن و راحتی او نه تنها کار بدی نیست، بلکه در حقیقت، رفتاری طبیعی، سالم و مناسب برای رشد شیرخوار است.

بچم فقط با شیر می خوابه خوابیدن نوزاد زیر سینه اشکالی دارد؟
بیشتر نوزادان در اولین سال عمر خود در طول شب 1 الی 3 بار برای شیر خوردن از خواب بیدار شده و مجددا به خواب می روند. اما بعضی از نوزادان هم هستند که این کار را نمی کنند، این دسته از نوزادان یک استثنا هستند، و نه یک قاعده. بسیاری از بچه ها، در صورت داشتن حق انتخاب، ترجیح می دهند تا سال دوم عمرشان و حتی بعد از آن، در حینی که از سینه ها شیر می خورند، بخوابند که به آن خوابیدن نوزاد زیر سینه گفته می شود. من هرگز دلیل قانع کننده ای ندیده ام که چرا مادران نباید از این ابزار خارق العاده ای که به آن ها داده شده است، استفاده کنند.

آیا خوابیدن نوزاد زیر سینه طبیعی است؟
شیردهی از سینه ها به طور واضح برای راحتی و کمک به خواب نوزاد طراحی شده است. شیردهی از سینه ها به نوزاد آرامش می بخشد و حتی می تواند به فرزند شما کمک کند تا در مقایسه با زمانی که از سینه ها شیر نمی خورد، استرس هایش را بهتر کنترل کند. مکیدن باعث ترشح هورمون کوله سیستوکینین (CCK) در مادر و فرزند او شده که منجر به احساس خواب آلودگی می شود. علاوه بر این، شیر مادر همچنین حاوی هورمون های القا کننده ی خواب، آمینواسیدها و نوکلئوتیدها است که غلظت آن ها در طول شب بیشتر است و در واقع ممکن است به نوزادان در ایجاد ریتم بیولوژیک شبانه روزی آن ها کمک کند در نتیجه خوابیدن نوزاد زیر سینه چیز غیرطبیعی نیست.

آیا اگر اجازه دهم فرزندم برای به خواب رفتن، از سینه هایم شیر بخورد، عادت بدی را در او ایجاد می کنم؟
تمایل فرزند شما برای اینکه با شیر خوردن از سینه ها به خواب برود، تمایلی بسیار طبیعی است و این عادت بدی نیست که در او پرورش داده اید. از شیر دادن به فرزند خود برای خوابیدن احساس نگرانی نکنید و یا از این که یک عادت بد را تداوم می دهید، نترسید. شیرخوار غالباً هنگام خواب آلودگی یا تحریک بیش از حد به دنبال پستان می گردد زیرا برای او مکانی آرام و آشنا است. ارتباط گرفتن با پستان برای اینکه آرامش کافی را برای خوابیدن به دست بیاورد، کاملا منطقی است. در بزرگسالی هم، ما کارهایی را برای آرام شدن انجام می دهیم تا بتوانیم بخوابیم: مطالعه می کنیم، تلویزیون تماشا می کنیم، یک میان وعده و یا یک نوشیدنی گرم می خوریم، نفس عمیق می کشیم، در جایی گرم و دنج دراز می کشیم و غیره. شیر خوردن از سینه ها دقیقا همین کار را برای نوزادان انجام می دهد.

خوابیدن نوزاد زیر سینه چه فایده ای دارد؟
برای بسیاری از نوزادان در اوج اکتشاف یا حواس پرتی، شب هنگام و یا زمان چرت زدن اغلب می تواند تنها زمانی باشد که آن ها به خوبی شیر می خورند. اجازه دادن به او برای شیر خوردن در این مواقع که بیشتر روی غذا خوردن متمرکز است و تمایل چندانی به انجام دادن کارهای دیگر ندارد، به شما این اطمینان را می دهد که فرزند کوچکتان شیر را به میزان کافی را دریافت می کند، تولید شیر در سینه هایتان حفظ می شود و رابطه شیردهی میان شما و فرزندتان ادامه می یابد. از اینکه در این مواقع به فرزندتان شیر بدهید احساس نگرانی نکنید و یا از این که یک عادت بد را تداوم می دهید، نترسید. در عوض، برای شیر دادن بهتر از این زمان ها استفاده کنید.
مساله خواب صرفاً یک مساله خوب در برابر عادت های بد نیست. این مساله بسیار فراتر از فرهنگ و سبک زندگی و انتظارات است. در اینجا سه رویکرد برای مسایل فرزند داری وجود دارد:
مجبور ساختن نوزاد به تغییر کردن متناسب با شیوه زندگی والدین یک رویکرد است. برخی فرهنگ ها مثل فرهنگ آمریکایی، معمولاً چندان برای نوزادان دوستانه و مطلوب نیست و به ندرت مکان ها و شرایط رفاهی را برای مادران شیرده و نوزادان آن ها فراهم می کند. روند فعلی چنین فرهنگ هایی، که در بسیاری از کتاب های معروف و مجلات والدین دیده می شود، این است که فرزند خود را مجبور به انجام دادن همه کارهایی بکنیم که با ما سازگار هستند تا بدین ترتیب تا حد امکان کمترین تغییرات را در سبک زندگی که پیش از تولد فرزندمان داشتیم، ایجاد کنیم. به عنوان مثال، بچه باید تمام طول شب را بخوابد تا خواب والدین او به هم نریزد و یک بچه "خوب"، فردی است که تا حد امکان تقاضای کمتری را از والدین خود دارد.
رویکرد دیگر این است که سعی کنید سبک مادرانه جوامع سنتی را دنبال کنید. در این سبک به والدین اجازه داده می شود تا همه امور لازم برای تامین رفاه و آسایش نوزاد را انجام دهند. تحقق این رویکرد بدون حمایت زیاد و همه جانبه از سوی اطرافیان و تغییر انتظارات در افراد اطرافمان بسیار دشوار است.
رویکرد سوم این است که تا آنجا که ممکن است به عنوان والدین سازگار باشید، و سپس از فرزندتان بخواهید تا قسمت آخر شکاف را جبران کند. این رویکردی است که می تواند برای بسیاری از خانواده ها مفید واقع شود. با استفاده از این رویکرد، والدین تمام تلاش خود را می کنند تا به نیازهای فرزندشان حساس باشند و فقط هنگامی که هیچ چیز دیگری واقعاً کارساز نباشد، از فرزند خود می خواهند که با شرایط سازگار شده و خود را با آن وفق دهد.فرزند نوپای من دوست دارد تا همیشه برای تامین آسایش خودش، هنگامی که تلاش می کند بخوابد، از سینه هایم شیر بخورد.

آیا خوابیدن نوزاد زیر سینه عادت بدی است؟
گاهی اوقات هنگامی که فرزند ما نوپا است و از سینه هایمان شیر می خورد، و می خواهد ساعت ها قبل از خواب، بدون اینکه کاملاً به خواب برود، از پستان ها آویزان باشد، شاید دوباره از خود سوال کنیم که آیا این روند طبیعی است؟
آیا تا به حال یکی از آن شب هایی را پشت سر گذاشته اید که سعی می کنید دزدکی از کنار فرزندتان بروید، فکر می کنید فرزند نوپای شما خواب است ولی هر وقت سعی در توقف شیردهی دارید، او از خواب بیدار می شود؟ هرچه شب می گذرد و پیش می رود، بیشتر به خودتان شک می کنید و به فکر می روید که آیا "دیگران" در مورد آن "عادت بد" درست گفته بودند؟
هر دو بچه من مراحل زمانی مختلفی (اغلب دندان درآوردن یا بیماری های مربوط) را پشت سر گذاشته اند، اما به یاد داشته باشید که این ها معمولاً مراحلی هستند که می آیند و می روند. اگر مایل هستید که به فرزند نوپای خود اجازه دهید حین شیر خوردن از سینه ها به خواب برود، این کار را بکنید و نگران نباشید. مطمئن باشید که او در زمان خودش یاد می گیرد که به تنهایی به خواب برود.

آیا باید مانع از خوابیدن نوزاد زیر سینه شویم؟
اگر شیر دادن از سینه ها با هدف تامین آسایش برای شما ناخوشایند باشد، یا اگر فقط احساس می کنید می خواهید از آن دور شوید چه باید بکنید؟ اگر حین شیردهی از سینه ها، احساس ناراحتی می کنید، فرزند خود را نزدیک تر کرده و وضعیت چفت بودن او با سینه و موقعیتش را بررسی کنید.به یاد داشته باشید که اگر نحوه چفت شدن نوزاد با سینه و پوزیشن قرارگیری او آنطور که باید مناسب باشد، حتی شیر دادن با هدف تامین آسایش به صورت مداوم هم نمی تواند برایتان ناراحت کننده باشد (با فرض اینکه شما باردار نیستید). اگر احساس می کنید نیاز دارید هنگامی که فرزندتان برای به خواب رفتن شیر می خورد، به آرامی این کار را متوقف کنید، طبق نکات ذکر شده در بالا پیش بروید و این کار را انجام دهید. شیر دادن از سینه ها درست مثل یک خیابان دو طرفه است و هیچ دلیلی وجود ندارد که برخی از "قوانین شیردهی" مناسب سن برای بچه های نوپا وجود نداشته باشد. اما احساس نکنید که صرفا باید چیزهایی را تغییر دهید زیرا کسی می خواهد شما را "مقصر" بداند. خوابیدن نوزاد زیر سینه فقط در صورتی به عنوان یک مشکل تلقی می شود که بر خانواده شما تأثیر منفی بگذارد.

آیا خوابیدن نوزاد زیر سینه طبیعی است؟
شیردهی از سینه ها به طور واضح برای راحتی و کمک به خواب شیرخوار طراحی شده است. شیردهی از سینه ها به شیرخوار آرامش می بخشد و حتی می تواند به فرزند شما کمک کند تا در مقایسه با زمانی که از سینه ها شیر نمی خورد، استرس هایش را بهتر کنترل کند. مکیدن باعث ترشح هورمون کوله سیستوکینین (CCK) در مادر و فرزند او شده که منجر به احساس خواب آلودگی می شود. علاوه بر این، شیر مادر همچنین حاوی هورمون های القا کننده ی خواب، آمینواسیدها و نوکلئوتیدها است که غلظت آن ها در طول شب بیشتر است و در واقع ممکن است به شیرخواران در ایجاد ریتم بیولوژیک شبانه روزی آن ها کمک کند در نتیجه خوابیدن نوزاد زیر سینه چیز غیر طبیعی نیست

آیا اگر اجازه دهم فرزندم برای به خواب رفتن، از سینه هایم شیر بخورد، عادت بدی را در او ایجاد می کنم؟
تمایل فرزند شما برای اینکه با شیر خوردن از سینه ها به خواب برود، تمایلی بسیار طبیعی است و این عادت بدی نیست که در او پرورش داده اید. از شیر دادن به فرزند خود برای خوابیدن احساس نگرانی نکنید و یا از این که یک عادت بد را تداوم می دهید، نترسید. شیرخوار غالباً هنگام خواب آلودگی یا تحریک بیش از حد به دنبال پستان می گردد زیرا برای او مکانی آرام و آشنا است. ارتباط گرفتن با پستان برای اینکه آرامش کافی را برای خوابیدن به دست بیاورد، کاملا منطقی است

خوابیدن نوزاد زیر سینه چه فایده ای دارد؟
برای بسیاری از شیرخواران در اوج اکتشاف یا حواس پرتی، شب هنگام و یا زمان چرت زدن اغلب می تواند تنها زمانی باشد که آن ها به خوبی شیر می خورند. اجازه دادن به او برای شیر خوردن در این مواقع که بیشتر روی غذا خوردن متمرکز است و تمایل چندانی به انجام دادن کارهای دیگر ندارد، به شما این اطمینان را می دهد که فرزند کوچکتان شیر را به میزان کافی را دریافت می کند، تولید شیر در سینه هایتان حفظ می شود و رابطه شیردهی میان شما و فرزندتان ادامه می یابد.

بچم فقط زیر سینه می خوابه آیا باید درمورد شیوه خوابیدن او در آینده نگران باشم؟
اگر مایل هستید که به فرزند نوپای خود اجازه دهید حین شیر خوردن از سینه ها به خواب برود، این کار را بکنید و نگران نباشید. مطمئن باشید که او در زمان خودش یاد می گیرد که به تنهایی به خواب برود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو