افسردگی دوران بارداری، علل بروز

منبع: نی نی بان

202

1398/4/17

00:01


امروزه بیش از هر زمان دیگری زنان جوان به طرز غیرقابل باوری در معرض خطر افسردگی و عصبانیت در دوران بارداری قرار دارند این در حالی است که مادران آنها کمتر با چنین موضوعی مواجه می‌شدند. از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ حدود ۱۷ درصد از زنان باردار جوان در جنوب غربی انگلستان که در یک تحقیق شرکت کرده بودند علائم و نشانه‌های افسردگی را از خود نشان دادند. نسل بعدی این زنان که شامل دختران و عروس آنها می‌باشد با علائم شدیدتری مواجه شدند. بر اساس گزارش محققان در ۱۳ جولای ۲۵ درصد از این زنان که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ باردار بودند علائم و نشانه‌های افسردگی را نشان دادند.
محققان در این تحقیق بیان کردند که در این مواد مطالعه تعداد زیادی از زنان را مورد بررسی و تحقیق قرار داده‌اند. تحقیقات اولیه نشان داد که افسردگی در دوران بارداری و پس از آن نسبتاً شایع است اما هنوز انجام تحقیقات بیشتر ضروری خواهد بود زیرا محققان اطلاعات کمی را در خصوص سطوح مختلف افسردگی و عصبانیت در مادران امروزی به دست آورده‌اند. محققان برای ارزیابی علائم و نشانه‌های افسردگی و عصبانیت از مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبرگ استفاده کردند و ده سوال را مطرح نمودند و برای هر سوال امتیاز ۰ تا ۳ را مشخص کردند که می‌توانستند بر اساس نتایج بدست آمده ریسک بروز افسردگی در طول بارداری و پس از آن را ارزیابی کنند. در صورتی که مجموع امتیازات برابر با ۱۳ و بالاتر باشد به معنای شدت افسردگی خواهد بود. از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ حدود ۲۳۹۰ نفر از زنان بارداری که بین ۱۹ تا ۳۴ سال سن داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. حدود ۴۰۸ نفر یا به عبارتی ۱۷ درصد از این زنان امتیاز ۱۳ یا بالاتر را به دست آوردند که این امر به معنای بالا بودن سطح افسردگی و عصبانیت است و نگران کننده می‌باشد.
هنگامی ‌که محققان به بررسی زنان نسل دوم که شامل دختران و عروس آنها بود و بین سنین ۱۹ تا ۲۴ سالگی قرار داشتند پرداختند با نتایج حیرت انگیزی مواجه شدند زیرا اعداد به دست آمده بسیار بالاتر از سطح انتظار بود. اعداد به دست آمده برابر با ۱۳ و بالاتر بود اما هنوز محققان نمی‌دانند که آیا این نتایج به دست آمده برای زنان بارداری که بیش از ۲۴ سال سن دارند یا زنانی که زیر ۱۹ سال قرار دارند نیز عمومیت دارد یا خیر.

خطر دود سیگار در بارداری
محققان ادعا می‌کند که بالا بودن عدد به دست آمده در خصوص علائم و نشانه‌های افسردگی در زنان باردار یک گروه بسیار گسترده را شامل می‌شود و سوالات پاسخ داده شده توانسته است میزان استرس و اضطراب آنها را نشان دهد. امروزه زنان باردار ادعا می‌کنند که به عنوان مثال به صورت مکرر با احساس ترس و اضطراب غیر عادی و مواردی از این قبیل مواجه می‌شوند. نتایج به دست آمده از این تحقیق با تحقیقات یکی از روانشناسان دانشگاه سان فرانسیسکو کالیفرنیا همپوشانی دارد. بخش قابل توجهی از افرادی که در این مطالعه شرکت کرده بودند با علائم اولیه افسردگی از قبیل عصبانیت و بد اخلاقی مواجه شده‌اند. در مطالعات قبلی عدد ۱۳ نشان دهنده بالا بودن سطح خطر افسردگی بوده است اما در تحقیقی که اخیرا انجام شده است این عدد به عنوان علامت هشدار برای افسردگی خفیف در نظر گرفته شده است. زنانی که امتیاز ۸ یا ۹ را به دست آورده‌اند نیز حال چندان خوبی ندارند. محققان ادعا می‌‌کنند که ممکن است تعداد بیشتری از زنان باردار با علائم خفیف اما ناخوشایند افسردگی مواجه شده باشند.
همچنین محققان متوجه شدند که افسردگی در میان اعضای خانواده شایع است و به طور کلی دختران زنانی که در دوران بارداری دچار افسردگی شده‌اند سه برابر بیشتر از دخترانی که مادران آنها در دوران بارداری دچار افسردگی نشده‌اند در معرض خطر این اختلال قرار دارند. محققان هنگامی ‌که با این حقیقت مواجه شدند شد که شدند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که شناسایی مادرانی که در دوران بارداری دچار عصبانیت و افسردگی شده‌اند می‌‌تواند به شناسایی زنانی که در معرض خطر قرار دارند کمک کند. محققان عقیده دارند که آثار و عوارض منفی استرس می‌تواند به شیوه‌های مختلف نمایان شود به این ترتیب متوقف کردن این چرخه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا افسردگی و عصبانیت علاوه بر آثاری که بر بیمار و خانواده می‌گذارد تاثیرات زیادی را نیز بر روی جنین و نوزاد تازه متولد شده خواهد گذاشت. بنابراین اهمیت رسیدگی به این موضوع بسیار بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید می‌باشد. اگرچه محققان به درستی نمی‌دانند چه عواملی در بروز افسردگی نقش دارند حدس‌های متعددی را در این خصوص زده‌اند. امروزه اکثر مادران نسبت به مادرانی که در دهه ۹۰ باردار بوده‌اند بیشتر کار می‌کنند و فشار مالی و اقتصادی خانواده باعث شده است مجبور به انجام کارهای شوند که از انعطاف پذیری کمتری برخوردار هستند. استرس بسیار زیاد و خواب کم و نشستن به مدت طولانی از عواملی هستند که در بروز این اختلال نقش دارند. حضور بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث تشدید حس افسردگی و عصبانیت شود. اگرچه رسانه‌های اجتماعی می‌‌تواند به مادران است جدید برای کسب اطلاعات ضروری کمک کنند معمولا باعث افزایش حس قضاوت و انتظارات و مقایسه خواهند شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو