دسته بندی : گل و گیاه

چطور از فیکوس بنجامین در خانه مراقبت کنیم ؟

فیکوس بنجامین، همچنین با عنوان های ، انجیر بنیامین یا درخت فیکوس معروف است و به عنوان یک گل زیبا برای تزیین دکوراسیون برای ادارات و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه بومی متعلق به اقلیم های گرمتر مانند هند و استرالیا است، اما به راحتی می تواند به عنوان یک گیاه خانگی در آب و هوای خنک تر هم پرورش یابد. در زیستگاه طبیعی خارج از این، شاخه های آن می توانند تا بیش از ۱۵ متر از ارتفاع رشد کنند، اما در خانه ها این گل بطور قابل توجهی کوچکتر است . برای آموزش تکثیر و نگهداری از گل زیبای فیکوس بنجامین با ما همراه باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم 

آموزش تکثیر و نگهداری از فیکوس بنجامین در خانه

 

قسمت اول: داشتن یک گیاه جدید فیکوس از یک قلمه

 

  1. یک قسمت سالم را برای قلمه گرفتن انتخاب کنید.

آسانترین راه برای رشد یک فیکوس جدید، بریدن از گیاه مستقر است. بهترین روش، برش یک شاخه کوچک خواهد بود که ۱۵ سانتی متر طول داشته باشد و دارای چند برگ باشد. اگر نمی خواهید که این شاخه جدید یک محصول جدید باشد، پس نباید از گیاه قدیمی استفاده کنید. به دنبال شاخه ای بدون آسیب و برگهای سالم و سبز باشید.

چگونه می توان گیاه فیکوس بنجامین را در خانه تکثیر کرد ؟

فیکوس بنجامین (۱)

 

  1. برای انتخاب محل برش، زیر یک گره برگ است.

با یک جفت قیچی باغچه استریل شده، قلمه خود را از بقیه فیکوس جدا کنید. قلمه را دقیقاً زیر یک گره اعمال کنید، جایی که برگ از شاخه بیرون می آید. هورمون ریشه زایی بیشتری در زیر گره وجود خواهد داشت که به شما کمک می کند یک موفقیت حاصل شود. مراقب باشید که عصاره یا شیره گیاه روی دست شما نریزد زیرا ممکن است حساسیت ایجاد کند.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین (۲)

 

  1. شاخه را روی گیاه بپیچانید.

پس از بریدن برگ, برآمدگی را که بر روی شاخه اصلی باقی مانده است دقیقاً بالای گره برگ بعدی قرار دهید. این کار به گیاه کمک می کند تا سریعتر بهبود یابد.

فیکوس بنجامین ابلق

فیکوس بنجامین (۳)

 

  1. برگ های پایین را از قلمه جدا کنید.

با قیچی های باغچه، تمام برگ ها را از انتهای قلمه جدا کنید. می توانید یک برگ بالا را دست نخورده باقی بگذارید، اما تمام شاخ و برگهای دیگر را نیز از بین ببرید تا بتواند انرژی خود را روی ریشه زایی متمرکز کند. اگر بیشتر برگ ها را بردارید، قسمت برش داده شده به سرعت خشک می شود و می میرد، زیرا گیاه انرژی زیادی را برای زنده نگه داشتن برگ ها هدر می دهد.

فیکوس بنجامین چقدر آب بدهیم 

فیکوس بنجامین (۴)

 

  1. قلمه را به یک لیوان آب شیرین منتقل کنید.

یک لیوان بلند را با آب تازه و گرم پر کنید. قلمه را درون شیشه قرار دهید تا در ساقه غوطه ور شود و برگ ها بالای آب باشد. همانطور که قلمه در آب قرار می گیرد، ریشه ها نیز رشد می کنند.

شرایط محیطی مناسب برای فیکوس بنجامین 

فیکوس بنجامین (۵)

 

  1. مقدار زیادی آب سبک و تازه به گیاه برش داده شده اضافه کنید.

هفته ای یک یا دو بار آب لیوان را تغییر دهید. شیشه را در جایی گرم، روشن و کمی مرطوب قرار دهید. در حالی که قلمه ریشه دارد، آن را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. نور فیلتر شده برای انتشار فیکوس بهتر است.

خاک مناسب کاشت فیکوس بنجامین 

فیکوس بنجامین (۶)

 

  1. بگذارید ریشه قلمه حدود سه هفته در جای خود باشد.

دو تا سه هفته زمان زیادی خواهد بود تا سیستم ریشه جدید بتواند خودش را نشان دهد. هنگامی که یک توپ کوچک از ریشه در انتهای ساقه وجود دارد، قلمه آماده رفتن درون خاک است.

نور کافی برای فیکوس بنجامین 

فیکوس بنجامین (۷)

 

قسمت دوم: کاشتن قلمه فیکوس بنجامین

  1. یک گلدان کوچک را با خاک گلدان پر کنید.

یک گلدان کوچک ۱۰ سانتی متری پیدا کنید و آن را تا نیمه با یک مخلوط خاک گلدان با کیفیت بالا، و زهکشی مناسب پر کنید. از مخلوط گلدان بر پایه ذغال سنگ نارس خودداری کنید، زیرا این اقدام باعث پایداری کافی گیاه نمی شود. مخلوط ذغال سنگ نارس نیز به مرور زمان فشرده می شود و می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سیستم ریشه شود.

آموزش نگهداری از فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین (۸)

 

  1. برش را درون خاک قرار داده و ریشه ها را بپوشانید.

برش را از آب خارج کرده و آن را به گلدان منتقل کنید. اطمینان حاصل کنید که ریشه ها در برابر خاک استراحت می کنند. برش را به صورت صاف نگه دارید و خاک بیشتری را برای پوشاندن ریشه و کف ساقه اضافه کنید. اگر بخواهید می توانید خاک کافی را برای پوشاندن ریشه ها و تثبیت ساقه اضافه کنید، اما نه آنقدر خاک که بیشتر ساقه پوشانده شود.

  • وقتی خاک را اضافه کردید، چندین بار گلدان را به آرامی روی سطح صاف ضربه بزنید.
  • این کار به رشد بهتر ریشه کمک میکند.
  • حالا خاک را در اطراف ریشه پخش کنید.

فیکوس بنجامین ریزش برگ

فیکوس بنجامین (۹)

 

  1. گیاه پیوندی را آب بدهید.

به محض کامل شدن پروسه پیوند گیاه، خاک را با آب تازه و گرم خیس کنید. گیاهان فیکوس خیلی تشنه نیستند، اما بیشتر گیاهان هنگان پیوند، آب را دوست دارند. اجازه ندهید که فیکوس تشنه باقی بماند و خاک آن بیش از حد خشک شود.

فیکوس بنجامین بلک

فیکوس بنجامین (۱۰)

 

  1. فیکوس را در جایی روشن بگذارید.

فیکوس پیوند داده شده را در یک مکان روشن و گرم قرار دهید، اما آن را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید، به خصوص تا زمانی که تثبیت نشده اند. قبل از اینکه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، باید رشد کمی در قسمت بالای گیاه انجام شود.

فیکوس بنجامین نگهداری

فیکوس بنجامین (۱۱)

 

قسمت سوم: مراقبت از فیکوس 

  1. پس از کاشت، یک مکان روشن دائمی پیدا کنید.

مکان ایده آل برای یک فیکوس در جایی بسیار روشن است اما تابش مستقیم نور خورشید را ندارد. اگر فیکوس در معرض تابش زیاد نور خورشید قرار بگیرند، برگهایش می سوزد، به خصوص اگر اتاق به اندازه کافی مرطوب نباشد.

  • در زمستان، یک پاسیو گرم و روشن یا اتاق با وجود نور مصنوعی کافی برای فیکوس ایده آل است.
  • در ماه های گرم تابستان، می توانید گیاه را به بیرون از بالکن روشن یا پاسیو منتقل کنید.
  • این کار تا زمان به وجود آمدن سایه بعد از ظهر لازم است.

فیکوس بنجامین قلمه زدن

فیکوس بنجامین (۱۲)

 

  1. هنگام خشک شدن به خاک گیاه آب بدهید.

آب بیش از حد می تواند مشکل بزرگی برای گیاه ایجاد کند، زیرا فقط در صورت خشک شدن خاک آنها نیاز به آبیاری دارند. وقتی گیاه در مرحله رشد است (در طول بهار و تابستان) مرتباً به آن آب بدهید، اما خاک را مرطوب نکنید. اجازه دهید قسمت بالای خاک بین دفعات آب دادن خشک شوند.

  • آب بیش از حد باعث می شود که برگ ها خمیده یا قهوه ای روشن شوند یا باعث ریزش برگ ها شوند.
  • در پاییز و زمستان، به گیاه را کم تر آب بدهید و بگذارید خاک خشک شود.

مراقبت از فیکوس بنجامین 

فیکوس بنجامین (۱۳)

 

  1. فیکوس را در دمای اتاق نگه دارید.

دمای ایده آل برای فیکوس بین ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۱۸ و ۲۴ درجه سانتیگراد) است. فیکوس از افراط و نوسانات دما خوشش نمی آید و در صورت قرار گرفتن در معرض دمای یخ زدگی احتمالاً برگ هایش میریزد. در حالت ایده آل، گیاه هرگز نباید در معرض دمای زیر ۵۰ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتیگراد) قرار بگیرد.

فیکوس بنجامین در خانه 

فیکوس بنجامین (۱۴)

 

  1. رطوبت مناسب را حفظ کنید.

از آنجا که فیکوس بیشتر بومی آب و هوای گرمسیری است، تمایل به پیشرفت بهتر در محیط های کمی مرطوب دارد. رطوبت ایده آل برای فیکوس بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است و هر چیزی خشک تر از آن می تواند باعث ریزش برگ های آن شود.

  • برای افزایش رطوبت، یک دستگاه بخور قابل حمل را در نزدیکی گیاه نصب کنید.
  • از آنجا که فیکوس هوای خشک را دوست ندارد، آن را از رادیاتور بخاری و هر چیز دیگری که می تواند باعث ایجاد گرما شود ، دور نگه دارید.

تکثیر فیکوس بنجامین 

فیکوس بنجامین (۱۵)

 

  1. گیاه را به طور مرتب در طول فصل رشد تغذیه کنید.

بین اواخر بهار و اوایل پاییز ، هر دو تا چهار هفته فیکوس را با کود تغذیه کنید تا رشد سالم برگ را تشویق کنید و از زرد شدن برگ جلوگیری کنید. مقدار کمی کود مایع و آب را با هم ترکیب کرده و از گیاه تغذیه کنید تا در فصول رشد آن سالم باشد.

چگونه از فیکوس بنجامین در خانه نگهداری کنیم؟

فیکوس بنجامین (۱۶)

 

  1. تعویض گلدان فیکوس را هر سه تا چهار سال انجام دهید.

تعویض گلدان باید هر چند سال یک بار در گلدان کمی بزرگتر انجام ود. زیرا ریشه گلدان فعلی را بزرگتر می کند. بهترین زمان برای کاشت در اوایل بهار است.

  • برای تعویض گلدان فیکوس:
  • گلدانی را انتخاب کنید که اندازه آن (حدود ۲ اینچ) و قطر بزرگتر از گلدان فعلی باشد.
  • گلدان را تا نیمه راه با خاک تازه و با زهکشی مناسب پر کنید.
  • گیاه ا در گلدان تازه قرارداد و ریشه و پایین ساقه را با خاک بیشتر در گلدان قرار دهید.

کاشت قلمه فیکوس بنجامین 

فیکوس بنجامین (۱۷)

 

  1. موقعیت فیکوس را تا حد ممکن تغییر ندهید.

فیکسوس نسبت به تغییرات دما، رطوبت، نور و سایر عناصر بسیار حساس است و حتی کوچکترین تغییر ممکن است باعث افت رشد برگ هایش شود. به این ترتیب بهتر است مکانی مناسب برای فیکوس پیدا کنید و آن را همان جا بگذارید. اگر مجبور هستید فیکوس را جابجا کنید یا تصمیم بگیرید که آن را برای فصول گرم سال به بیرون ببرید، ممکن است چند هفته طول بکشد تا گیاه بهبود یابد.

آموزش تصویری قلمه زدن فیکوس بنجامین در خانه 

فیکوس بنجامین (۱۸)

 

چند پرسش و پاسخ در مورد نگهداری از فیکوس بنجامین 

 

سوال ۱ :

رشد زیر برگ های تازه از بین رفته اند. من تمام راهنمایی ها را دنبال می کنم و انجام می دهم. پس اشتباهم‌ چیست؟

پاسخ:

گیاهان جدید با محیط جدید تنظیم می شوند. فیکوس بنجامین به دلیل ریختن همه برگ هایش مشهور است – پس وحشت نکنید، گیاهتان بالاخره بهبود می یابد. بهتر است آن را تنها بگذارید، هنگام خشک شدن آن را آب دهید و به مکان سایه دار ببرید. باید برگ های جدید را با شرایط خانه تطبیق دهید.

 

سوال ۲ :

آیا برگ هایی که از بین می روند با برگ های جدید جایگزین می شوند یا شاخه لخت خواهد ماند؟

پاسخ:

برگ ها با برگ های جدید جایگزین می شوند. من همین گیاه را در پاسیوی خودم دارم.

 

سوال ۳ :

آیا باید فیکوس بنجامین را هرس کنم؟

پاسخ:

بله. با دیدن بسیاری از انواع انگورهای خشک و باریک (بدون برگ) می توانید آنها را با یک قیچی برش دهید. اگر گیاه سالم بود، فقط قبل از هرس باید روزنامه را در زیر گیاه بگذارید. هرس در هر زمانی قابل انجام است.

 

سوال ۴ :

آیا می توانم یک فیکوس بنجامین را در اتاق با سیستم تهویه هوا قرار دهم؟

پاسخ:

بله، مگر اینکه یخچال و فریزر اتاق را سرد نگه دارید. فیکوس دمای ۶۵ تا ۷۵F ترجیح می دهد. فیکوس را مستقیماً در مقابل تهویه هوای پنجره یا دیگر دریچه های تهویه هوا قرار ندهید.

 

سوال ۵ :

برخی از برگ ها در حال پیچ خوردن و ریزش هستند. مطمئن هستم که این یک نوع آفت است. باید چکار کنم؟

پاسخ:

فقط برگ های مرده را با انگشتان خود جدا کنید. در صورت مشاهده هر گونه مشکل، آنها را شناسایی کرده و مطابق با آن رفتار کنید.

 

سوال ۶ :

آیا اگر گیاه سرما بخورد و برگ را از دست بدهد، باز هم فیکوس زنده می ماند؟

پاسخ:

بله، باید زنده بماند. گیاه من هنگام حرکت در معرض سرمازدگی، برگ های خود را از دست داد. به نظر مرده بود، یعنی بیشتر شاخه ها مردند و من آنها را جدا کردم. این گیاه در ابتدا ۳ فوت بلندی داشت و بیشتر شاخه ها باید فقط به اندازه ۴ یا ۵ اینچ بریده می شدند. در حال حاضر ۶ سال بعد از این حرکت ، فیکوس سالم خواهد ماند.

 

سوال ۷ :

آیا لازم است که هنگام قلمه زدن فیکوس بنجامین ، شن درون کف گلدان بگذارم؟

پاسخ:

انجام این کار همیشه مفید است، زیرا زهکشی را افزایش داده و از آبگرفتگی که قاتل گیاه است، جلوگیری می کند.

 

منبع wikihow/ ترجمه اختصاصی سایت دلبرانه