محمدرضا شجریان،‌ استاد ‌آواز ایران در ۸۰ سالگی چشم از جهان فرو بست

منبع: فوت و فن

121

1399/7/17

18:16


محمدرضا شجریان،‌ استاد ‌آواز ایران در ۸۰ سالگی چشم از جهان فرو بست

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه نرم کردن با سرطان، پنج‌شنبه ۱۷ مهرماه در بیمارستان جم تهران چشم از جهان فرو بست.

وی که سال‌ها به بیماری ریوی مبتلا بود، طی روزهای اخیر به دلیل تنفس ناپایدار، افت فشار خون و کاهش هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود. پیکر وی به درخواست خانواده‌اش برای خاکسپاری به مشهد فرستاده می‌شود.

محمدرضا شجریان که متولد اول مهرماه ۱۳۱۹ مشهد بود، با یک عمر فعالیت هنریِ پیگیر، به یکی از ماندگارترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران بدل شد.

او پس از انقلاب شرکت موسیقایی «دل‌آواز» را بنیان نهاد و طی بیش از سه‌دهه با هنرمندان شاخصی همچون محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، جمشید عندلیبی، حسین علیزاده و کیهان کلهر همکاری کرد که نتیجه آن برپایی ده‌ها کنسرت در داخل و خارج از کشور و انتشار بیش از ۵۰ آلبوم برجسته بود.

وی به‌ویژه در یک دههٔ اخیر جوایز بسیاری دریافت کرد از جمله دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در سال ۱۳۷۸، جایزه بیتا، در بزرگداشت ادب و هنر پارسی، دانشگاه استنفورد در سال ۱۳۸۹، نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه در سال ۱۳۹۳، نشان عالی هنر برای صلح در سال ۱۳۹۶، جایزهٔ خداوندگار موسیقی، ویژهٔ بنیاد آقاخان در سال ۹۸.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو