خانه و حسینیه امینی ها قزوین؛ دیدنی باشکوه در شهری تاریخی

خانه و حسینیه امینی ها قزوین؛ دیدنی باشکوه در شهری تاریخی


منبع: همگردی

151

1399/7/17

22:02


یکی از مکانهای تاریخی و جاذبه های دیدنی قزوین، خانه و حسینیه امینی ها قزوین است. این حسینیه در ابتدا بعنوان خانه ای ساخته شد که متعلق به یکی از اعیان شهر به نام محمدرضا امینی بود. با ما در این مقاله جذاب همراه شوید تا برایتان از معماری حسینیه امینی ها و همچنین آدرس حسینیه امینی ها قزوین بگوییم.

خانه و حسینیه امینی ها قزوین

معرفی

خانه امینی ها، خانه ای زیبا با معماری خاص و زیبا بوده که در سال 1275 قمری ساخته شد و از ظاهرش می توان فهمید متعلق به یک اعیان بوده است. امروزه، این خانه را بعنوان حسینیه استفاده می کنند. در واقع، در سال 1275 قمری بخشی از آن وقف حسینیه شد. خانه امینی ها ابتدا در کنار رودخانه دزج بود، اما در زمان پهلوی این رودخانه تبدیل به خیابانی به نام مولوی شد. در نزدیکی این خانه، حمام صفا وجود دارد که برخی می گویند این حمام متعلق به خانواده امینی هاست.

تبدیل این خانه به خانه و حسینیه امینی ها قزوین باعث شد که این خانه همچنان باقی بماند و معماری زیبا و باشکوهش همیشه در معرض دید قرار بگیرد. بسیاری از خانه های تاریخی و باارزش در ایران بدلیل عدم رسیدگی، کم کم تخریب شدند و از بین رفتند. اما، اگر آنها را تبدیل به کاربری خاصی می کردند و در آنها فعالیتی را راه می انداختند، این بناها از بین نمی رفتند و می توانستیم از هویت و تاریخ خود بیشتر صحبت کنیم.

معرفی خانه امینی ها

معماری

در حال حاضر، تنها فضاهای همکف و زیرزمین این خانه و همچنین حیاطهایش باقی مانده اند. در معماری حسینیه امینی ها 3 تالار به صورت موازی وجود دارند که بسیار زیبا هستند. دو حیاط در شمال و جنوب این تالارها قرار گرفته و در این تالارها از ارسی های زیبایی استفاده شده است. بطور مثال، در یکی از تالارها 9 دهنه ارسی به همراه شیشه های رنگی، زیبایی خاصی را به این قسمت دادند. این تالار در سمت حیاط جنوبی قرار گرفته است. ارسی هایی که در تالارها وجود دارند را در زمان روضه خوانی بر می داشتند و این 3 تالار تبدیل به یک تالار بزرگ و زیبایی می شدند.

در سقف این تالارها از هنرهای بسیاری مانند گچبری، گره بندی چوبی، آینه کاری، نقاشی و رف های کاسه ای استفاده شده است. این تالارها بطور کلی نسبت به دیگر قسمتهای این خانه، دارای معماری خاص تر و تزئینات ویژه تری هستند.

معماری خانه امینی ها

قسمتهای مختلف

تالار میانی این سه تالار از همه بزرگتر بوده و دارای ابعاد 18 متر در 5 متر است. دو تالار دیگر که در شمال و جنوب قرار دارند، دارای ابعاد 10 متر در 5 متر هستند. دو اتاق کوچک در قسمتهای شرقی و غربی دو تالار کناری قرار دارند. تالاری که در وسط قرار گرفته، دارای دو پنج دری بوده که به سمت دو تالار دیگر است. سقف این قسمت را می توان به سه قسمت تقسیم کرد که یک قسمت آن آینه کاری و گچبری بوده که با یکدیگر تلفیق شده اند و دو بخش دیگر، نقاشی هایی بوده که بر روی چوب انجام شده و با آینه گره بندی شده اند.

در این تالار بزرگ یک چهلچراغ بزرگ از سقف آویخته شده و فرشهای بسیار قدیمی و عتیقه وجود دارند. در تالارهای دیگر نیز از فرشهای یکسانی استفاده شده است. قسمت زیرزمین این بنا متعلق به انبار، شربت خانه و سردابه بوده و این زیرزمین از حیاط شمالی و جنوبی راه دارد.

قسمتهای مختلف خانه امینی ها

اطلاعات تکمیلی

آدرس حسینیه امینی ها قزوین: قزوین، خیابان مولوی

تلفن: 02833552086

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو