روز جهانی پست، روز تحولی تاریخی گرامی باد

روز جهانی پست، روز تحولی تاریخی گرامی باد


منبع: همگردی

124

1399/7/18

10:01


در زمانهای گذشته، برای باخبر شدن از حال و احوال کسی، باید پیغام خود را با اسب به او می رساندیم و ممکن بود وقتی به دستش برسد که دیر شده باشد. به مرور زمان که دانش پیشرفت کرد، سرعت ارسال پیامها هم افزایش یافت. در این بین، سیستم پست راه اندازی شد تا مشکلات افراد را کاهش داده و فاصله ها را کمرنگ سازد. با اینکه در جهان امروز بخاطر پیشرفت تکنولوژی و اینترنت نقش اداره پست رنگ باخته، ولی هنوز هم کارایی دارد. به همین خاطر، روزی را در تقویم به نام روز جهانی پست نامگذاری کردند تا مردم جهان به اهمیت آن پی ببرند. با ما در مقاله تاریخچه نامگذاری روز جهانی پست همراه شوید تا بدانید که روز جهانی پست چه روزی است.

روز جهانی پست

تاریخچه نامگذاری روز جهانی پست

بین قرنهای 17 و 18 میلادی، انتقال بسته های پستی از طریق قراردادهای دو جانبه بین کشورها صورت می گرفت. این شیوه در قرن 19 میلادی به علت توسعه تجارت و بازرگانی بین المللی چندان کارآمد نبود و ضرورت وجود خدمات پستی به شدت احساس می شد. در انگلستان، رولند هیل توانست سیستمی را راه اندازی کند که در آن، مخارج حمل مرسولات پستی باید از پیش پرداخت می شد. در 1863 میلادی و در ادامه پیگیری اصلاحات مونتگمری بلیر، رئیس اداره پست آمریکا کنفرانسی را با دعوت از 15 کشور اروپایی و آمریکایی در پاریس ترتیب داد. کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس اختیاراتشان بسیار محدود بود و بدلیل عدم وجود یک سازمان بین المللی پست، نتوانستند اصولی کلی و عمومی وضع کنند.

هاینریش ون استفان، مدیر کل پست کنفدراسیون آلمان شرقی توانست طرح اتحادیه جهانی پست را تنظیم کند. در 9 اکتبر 1874 براساس معاهده برن، اتحادیه عمومی پست تأسیس شد. اعضای این اتحادیه در طول سه سال افزایش یافته و به همین دلیل در 1878 میلادی عنوان اتحادیه عمومی پست به اتحادیه جهانی پست تغییر نام یافت. 9 اکتبر 1878، سالروز تأسیس اتحادیه جهانی پست هر سال گرامی داشته شده و برای مردم بعنوان تحولی وسیع قلمداد شد.

اتحادیه جهانی پست

براساس مقاله روز جهانی پست چه روزی است باید بدانید که فعالیتهای پستی در ایران قدمتی سه هزار ساله دارد و حتی برخی از مورخین، ایرانیان را مبتکر پست می دانند. در سال 1297، ناصرالدین شاه دستور داد تا موسسه پست آن روز به وزارت تبدیل شود و اداره آن را به امین الملک سپرد. پس از صدارت امیرکبیر، تحولات تازه ای در پست کشور ایجاد گردید، فعالیت پستی کشورهای استعمارگر تعطیل شد و پست ایران با روشی تازه که امیرکبیر ایجاد کرد، با سرعت کارهای پستی را انجام می داد. تاریخچه نامگذاری روز جهانی پست از قدمتی طولانی برخوردار هست.

پست در ایران

پست و تحولی عظیم در جهان

ساختار و نظام سازمان پست از بخشهای زیر تشکیل شده که ما آن را برای شما شرح می دهیم:

-کنگره که رکن اصلی اتحادیه جهانی پست بوده و هر چهار سال یکبار تمامی دولت های عضو در کنگره جمع می شوند.

-شورای اجرایی که متشکل از 40 کشور عضو بوده و سالی یکبار در مقر اتحادیه تشکیل جلسه می دهد. شورای اجرایی در زمان تشکیل کنگره مسئولیت نظارت بر اجرای قوانین را برعهده دارد.

-شورای بهره برداری پستی که از 40 دولت عضو تشکیل شده و سالی یکبار در برن تشکیل جلسه می دهد. این شورا همچنین مسائل فنی، اقتصادی و تجاری مربوط به امور پستی را بررسی می کند.

-دفتر بین المللی که نزدیک به 250 کارمند از بیش 50 کشور در آن کار می کنند. دفتر بین المللی بعنوان یک نهاد ارتباطی، اطلاعاتی، مشورتی و ارتقا دهنده همکاری های فنی بین ادارات پستی در اتحادیه عمل می کند. این رکن نقش دبیرخانه اتحادیه را هم برعهده دارد.

اتحادیه جهانی پست وظایف مهمی از جمله انتشار پیام دبیر کل اتحادیه و سخنرانی و مصاحبه با مقامات ارشد دولتی از طریق رسانه های جمعی، انتشار مطالبی پیرامون اتحادیه پستی جهانی و شبکه گسترده پستی در مجلات پستی، بولتن های خبری، انتشار تمبرهای ویژه و پاکتهای مهر روز، فروش کارت پستال های ویژه، نصب پوسترها در دفاتر پستی، تجلیل از کارمندان پستی و اهدای جوایز ویژه به کارمندان برجسته، سازماندهی و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی و توزیع نمونه های تبلیغاتی از قبیل تی شرت، مدال، برچسب دارای شعار روز را برعهده دارد.

پست و تحولی عظیم در جهان

کلام پایانی

پست، جهان را متحول کرد و باعث شد که فاصله ها کمرنگ شوند. مردم در سرتاسر جهان بواسطه پست کنار هم نه از لحاظ جسمی، بلکه روحی قرار گرفته و پیامها قبل از اینکه دیر شود، به دست مخاطب می رسند.

روز جهانی پست چه روزی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو