روایت هنرمند یزدی عرصه مد و لباس از مرگ تدریجی ترمه‌های نوستالژیک / فاطمه مهدی‌نژاد: دارایی‌های یزد با مارک ترک فروش می‌روند

89

1399/7/18

10:55


فاطمه مهدی نژاد فعال عرصه مد و لباس در شهر یزد می گوید دلالان، پارچه‌های نفیس یزدی را با قیمت دو برابری و مارک ترک در سراسر کشور به فروش می‌رسانند.

روایت هنرمند یزدی عرصه مد و لباس از مرگ تدریجی ترمه‌های نوستالژیک / فاطمه مهدی‌نژاد: دارایی‌های یزد با مارک ترک فروش می‌روند

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فاطمه مهدی‌نژاد از هنرمندان شهر یزد در عرصه مد و لباس، درباره شرایط حاکم بر صنعت دیرینه نساجی این شهر به خبرنگار هنرآنلاین گفت:  ما در شهری زندگی می‌کنیم که منسوجات بی‌نظیرش طی تاریخ و در سراسر جهان شهره خاص و عام بوده است اما این صنعت، امروز در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌های نساجی یزد یا تعطیل شده‌اند یا در حال ورشکستگی هستند.

او افزود: من به واسطه شغل پدرم در زمینه پارچه‌بافی با این عرصه آشنا شدم و از سنین نوجوانی، کار طراحی و خیاطی را آغاز کردم در نتیجه طی تمامی این سال‌ها از نزدیک در جریان وضعیت بازار منسوجات یزد قرار داشته‌ام.

مهدی نژاد با اشاره به اینکه دلالان، پارچه‌های نفیس یزدی را با قیمت دو برابری و مارک ترک در سراسر کشور به فروش می‌رسانند، اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت در زمینه بررسی وضعیت حوزه پارچه‌بافی در شهر یزد به کم شدن اعتبار این پارچه‌ها در بازار باز می‌گردد و متأسفانه میزان فروش پارچه‌های یزدی با مارک ترک، بیشتر از سایر پارچه ها با عناوین کارگاه‌ها و کارخانه‌های یزدی است.

این فعال عرصه مد و لباس در شهر یزد ادامه داد: حتی پارچه ملحفه‌های طراحی و تولید شده در یزد هم که به لحاظ کیفت عالی هستند، وقتی به تمام نقاط کشور می روند در نهایت با مارک ترک به فروش می رسند.

او بیان کرد: متأسفانه برخی از پارچه‌های ما مانند ترمه هم به قدری در زمینه تولید کیف و کفش استفاده شد که از نظر مردم یزد از جلوه افتاده‌اند. پارچه دارایی یزد هم قیمت بالایی دارد و خیلی ها استطاعت استفاده از آن را ندارند .

مهدی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا مردم یزد همچنان از لباس های سنتی این شهر در زندگی روزمره استفاده می کنند یا خیر اظهار داشت: زردتشتی‌های یزد همچنان اصالت خود را در بحث بر تن داشتن لباس‌های محلی حفظ کرده‌اند اما سایر مردم از این پوشش‌ها در زندگی روزمره استفاده نمی‌کنند.

او درباره وضعیت تولید پارجه ترمه در شهر یزد گفت: کارگاه‌های خانگی تعطیل شده و در حد نمایش برای بازدیدکننده‌ها در بازار یزد مشغول به فعالیت هستند. در حال حاضر بجز موارد سفارشی، تمامی پارچه‌های ترمه یزد به شکل ماشینی تولید می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو