نمایشی سورئال از چالش‌های اجتماعی / مسئولان کمک کنند تا مخاطب با تئاتر آشتی کند / روایت عادل عزیزنژاد از نمایش "چرک"

92

1399/7/19

09:09


عادل عزیزنژاد گفت: با تعطیلی بی‌دلیل و مظلومانه مخالف هستم اگر همه اصناف و مشاغل تعطیل شوند و اجرای تئاتر هم در کنار آن‌ها متوقف شود مشکلی نیست اما اکنون اینگونه نیست و حس می‌کنم خصومتی با تئاتر وجود دارد.

نمایشی سورئال از چالش‌های اجتماعی / مسئولان کمک کنند تا مخاطب با تئاتر آشتی کند / روایت عادل عزیزنژاد از نمایش "چرک"

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "چرک" نوشته و کار عادل عزیزنژاد  قرار بود از 13 مهر ماه ساعت 20:30 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برود که اجرای آن در پی موج سوم ویروس کرونا و تعطیلی تالارهای نمایشی به تعویق افتاد.

عادل عزیزنژاد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "چرک" گفت: حدود یک سال پیش ایده اولیه نگارش این نمایشنامه در ذهنم شکل گرفت و سپس مشغول تحقیق و پژوهش شدم و زمانی‌که اطلاعات جمع‌آوری شد شروع به نوشتن نمایشنامه "چرک" کردم.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: این نمایش درباره چالش‌ها و مسائل تغییر جنسیت انسان‌هاست اما بیشتر از این نمی‌توانم توضیحی دهم.

این کارگردان داستان نمایش "چرک" را اینگونه توضیح داد: این نمایش 4 شخصیت دارد و داستان ازدواج رویا دختر خانواده است که مورد مخالفت عزیز خانم، مادر خانواده واقع می‌شود و این مخالفت تا مرگ آقا مرتضی پدر خانواده پیش می‌رود...

عزیزنژاد ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود دو ماه به طول انجامید، درباره فضای اجرایی نمایش "چرک" یادآور شد: داستان فضایی رئالیستی دارد اما در سبک و شیوه کارگردانی و تفکیک فضا از بحت رئالیستی جدا شد و کمی به سمت و سوی سورئال می‌رود.

او درباره اجرای این نمایش در شرایط کنونی اظهار کرد: نمی‌دانم تا چه اندازه تماشای تئاتر در این شرایط کار درست یا اشتباهی است اما اجرای نمایش برای یک سری ضروری است چراکه تئاتر شغل ماست و ما نیز باید مانند دیگر اقشار جامعه به فعالیت‌مان ادامه دهیم. از جهتی در این شرایط تماشاگران و مخاطبان تئاتر هم همچون دیگر افراد جامعه در تنش و اضطراب قرار دارند و نیاز دارند با تماشای تئاتر خود را از تنش‌ها رها کنند.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه با لغو اجراها و تعطیلی تئاتر در این شرایط چندان موافق نیستم، یادآور شد: مابقی مشاغل در همین شرایط به فعالیت خود ادامه می‌دهند و فکر می‌کنم شاید سرعت انتقال ویروس و خطر ابتلای افراد در رستوران‌ها و از این دست مکان‌ها بسیار بیشتر از حضور در سالن تئاتر با ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است. تئاتر کسب و کار، شغل و زندگی ماست و با تعطیلی بی‌دلیل و مظلومانه مخالف هستم اگر همه اصناف و مشاغل تعطیل شوند و اجرای تئاتر هم در کنار آن‌ها متوقف شود مشکلی نیست؛ اما اکنون اینگونه نیست و حس می‌کنم خصومتی با تئاتر وجود دارد.

عزیزنژاد با بیان اینکه تعطیلی و بلاتکلیفی در از سرگیری دوباره اجراها ما را دچار آسیب، ضرر و زیان بسیار کرده است، تصریح کرد: گروه ما در شرایط کرونا کنار هم جمع شده‌اند و هرچند که تمام مسائل بهداشتی را رعایت کردیم اما این ریسک را پذیرفته‌ایم تا یک اثر را خلق و تولید کنیم برای تماشاگری که شاید کمی در این شرایط تشنه و بی‌حوصله است و اکنون لغو اجراها ما را دچار آسیب و ضرر‌های مالی کرده است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: پیشنهاد من این است که تئاتر هم مانند دیگر مشاغل روند کاری خود را ادامه دهد و حمایت‌هایی از گروه‌هایی که نمایش آماده اجرا دارند صورت گیرد تا این امکان را داشته باشند تا اثر خود را به مخاطب خسته این روزها و تماشاگری که این روزها دیگر دغدغه تئاتر ندارد و با آن قهر کرده است، ارائه کنند. مسئولان کمک کنند تا مخاطب با تئاتر آشتی کند و ما هم بمانند همه مشاغل دیگری که با شرایط و ضوابط بهداشتی مشغول به کار هستند، فعالیت خود را ادامه دهیم و اگر چنانچه قرار به تعطیلی است همه در کنار هم تعطیل شوند نه اینکه تئاتر و سینما مستثنی از دیگران تعطیل شوند. تعطیلی‌ها بدینگونه منجر به آزرده خاطر شدن ما می‌شود.     

 بازیگران این نمایش سودا بختیاری، نفیسه مهری، میلاد مرتضوی و خشایار فراهانی هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان : پانیذ حمیدیان فر، دستیار دوم کارگردان : سیدجواد حیدری، طراح صحنه : عادل عزیزنژاد، مدیر صحنه : شیما شهبانی، طراحی پوستر و بروشور : امیرمحسن عظیمی، طراحی تیزر : عادل عزیزنژاد، ساخت تیزر و تدوین تیزر : امیرمحسن عظیمی، عکاس : امیرمحسن عظیمی و اجرا و ساخت دکور : امیرحسین علیپور.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو