خواص فلفل دلمه و فواید اعجاب انگیز آن

خواص فلفل دلمه و فواید اعجاب انگیز آن


منبع: آرگا

149

1399/7/19

09:25


فلفل دلمه یکی از سبزیجات خوشمزه و پر کاربرد در آشپزی می باشد که هم می توان از آن به صورت خام در تهیه سالاد ها و هم به صورت پخته یا سرخ شده در طبخ غذاهای مختلف استفاده کرد. در این مقاله به تمام خواص فلفل دلمه برای بدن و در جلوگیری و درمان بیماری ها می پردازیم.

خواص فلفل دلمه و فواید اعجاب انگیز آن

بخش زیادی از خواص فلفل دلمه به دلیل وجود ویتامین های آن است. ویتامین های گروه B در فلفل دلمه به وفور یافت می شوند. همچنین دارای ویتامین های گروه C و E نیز می باشد. فلفل دلمه حاوی فیبر فراوان است و در تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر است. همچنین آهن و پروتئین نیز در فلفل دلمه وجود دارد.

خواص فلفل دلمه

خواص فلفل دلمه در لاغری

از مهمترین فواید فلفل دلمه می توان به کاهش چربی بدن اشاره کرد. کاپسایسین موجود در فلفل دلمه باعث جلوگیری از رشد سلول های چربی می شود. این ماده همچنین باعث طعم تند فلفل می شود و در سوخت و ساز بدن نیز نقش دارد. همچنین گفتنی است که فلفل دلمه شیرین نیز حاوی ماده معدنی دیگری است که همانند کاپسایسین به لاغری کمک می کند. بنابراین هیچ تفاوتی میان استفاده از فلفل شیرین یا تند برای کاهش وزن وجود ندارد.

پیشگیری از سرطان سینه

یکی دیگر از خواص فلفل دلمه, جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه در زنان است. فلفل دلمه حاوی کارتنوئید فراوان است. کارتنوئید از فعالیت استروژن ها جلوگیری می کند به همین دلیل به زنان یائسه پیشنهاد می شود که در طی روز دو مرتبه از فلفل دلمه استفاده کنند تا خطر ابتلا به سرطان سینه در آنان کاهش یابد.

فواید فلفل دلمه

جلوگیری از آرتروز

همانطور که گفته شد فلفل دلمه سرشار از ویتامین ها می باشد. یکی از ویتامین های موجود در آن، ویتامین C می باشد. روند بیماری آرتروز در افرادی که میزان ویتامین ث مصرفی شان کمتر است پیشرفت دارد.

تقویت قلب

فلفل دلمه ایی نقش زیادی در تقویت قلب دارند. ویتامین های گروه B موجود در آن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی می شود.

همه خواص فلفل دلمه

تقویت دستگاه گوارش

تقویت و کمک به عملکرد دستگاه گوارش را می توان از جمله فواید فلفل دلمه دانست. فیبر موجود در فلفل به کاهش فشار خون و چربی خون کمک می کند. همچنین به جذب آهسته قند خون کمک می کند. فیبر همچنین در درمان زودرس زخم های بدن نیز موثر است. همچنین گفتنی است که مصرف فلفل دلمه به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند.

درمان جراحات

همانطور که گفته شد بخش زیادی از فواید فلفل دلمه مربوط به ویتامین ث آن است. یکی از فواید ویتامین ث برای بدن درمان جراحات، عفونت و زخم های بدن است. وجود فیبر و ویتامین ث به درمان موارد گفته شده کمک زیادی می کند.

مزایای فلفل دلمه

افزایش استحکام استخوان

مصرف فلفل دلمه باعث بوجود آمدن کلاژن در مفاصل استخوانی و غضروف ها می شود که باعث افزایش استحکام استخوان ها، دندان و رگ های خونی می شود. همچنین وجود آهن، پتاسیم، روی، کلسیم، فسفر و منیزیم که در فلفل دلمه وجود دارند در استحکام استخوان ها نیز نقش دارند.

جلوگیری از سرطان پروستات

فلفل دلمه سرشار از آنتی اکسیدان است. لیکوپن موجود در فلفل قرمز یک آنتی اکسیدان قوی است که در جلوگیری از سرطان پروستات نقش زیادی دارد. نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که لیکوپن تحت حرارت آزاد می شود به همین دلیل توصیه می شود که برای بهره بردن از خاصیت ضد سرطانی لیکوپن، فلفل قرمز را حتما در مقدار کمی روغن تفت داده یا کباب کنید.

کاهش فشار خون

افرادی که فشار خون بالا دارند می توانند از فلفل دلمه برای کاهش و تنظیم فشار خون استفاده کنند. منیزیم موجود در آن باعث کاهش فشار خون می شود.

جلوگیری از بیماری ها با فلفل دلمه

تقویت حافظه

فسفر و منیزیم موجود در فلفل دلمه باعث تقویت حافظه و قدرت یادگیری می شود. به همین دلیل یکی از خوراکی های توصیه شده برای گروه سنی کودکان و میانسالان فلفل دلمه است. مصرف فلفل دلمه در میانسالان باعث کاهش ابتلا به آلزایمر می شود.

خواص فلفل دلمه

سلامت چشم

فلفل قرمز، زرد و نارنجی دارای کارتنوئید ها است. کارتنوئید ها در سلامت چشم و تقویت قدرت بینایی نقش زیادی دارند. بتاکاروتن باعث ایجاد رنگ های طیف زرد تا نارنجی در میوه جات و سبزیجاتی مانند هویج و کدو حلوایی می شود. بتاکاروتن در سلول های بینایی به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین از بروز بیماری های چشمی جلوگیری می کند.

مصرف منظم فلفل دلمه باعث جلوگیری از بیماری هایی مانند آب مروارید و شب کوری می شود. با بالا رفتن سن خطر ابتلا به آب مروارید در میانسالان افزایش می یابد که مصرف فلفل دلمه به جلوگیری از بروز این بیماری کمک می کند.

خواص فلفل دلمه

تقویت قدرت دفاعی بدن

یکی از فواید فلفل دلمه, تقویت قدرت دفاعی بدن می باشد. ویتامین E موجود در آن به افزایش توان دفاعی بدن در برابر امراض بویژه بیماری های خود ایمنی کمک می کند و در محافظت از سلول ها نیز موثر است.

تقویت سلول های پوستی

از فواید فلفل دلمه ای می توان به تقویت سلول های پوستی اشاره کرد. با مصرف مداوم فلفل دلمه می توان پوست سالم و بدون چین و چروک داشت. فلفل دلمه باعث افزایش مقاومت رگ های خونی که در مجاور پوست قرار دارند می شود به همین خاطر در جلوگیری از پیری زود رس پوست موثر است.

از آنتی اکسیدان های موجود در فلفل دلمه می توان به زدانتین و لوتین اشاره کرد که در جوان سازی پوست نقش زیادی دارند. این آنتی اکسیدان ها پوست را در برابر تابش مستقیم آفتاب حفظ کرده و از آسیب دیدن پوست و التهاب آن جلوگیری می کنند.

همچنین گفتنی است که لیکوپن موجود در فلفل دلمه ای قرمز از افتادگی پوست و شل شدن آن جلوگیری می کند و باعث آبرسانی به پوست می شود. بنابراین مصرف فلفل دلمه ای با داشتن پوستی سالم و مرطوب کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

وجود مقادیر فراوانی ویتامین C در فلفل دلمه ای به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شگفت انگیزی می کند از این رو، مصرف آن به صورت مرتب سبب تقویت دستگاه ایمنی می شود به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می کند در صورتی داشتن سیستم ایمنی ضعیف فلفل دلمه ای نارنجی را حتما در برنامه غذایی تان بگنجانید.

فواید بی نظیر فلفل دلمه ای

درمان ریزش مو

ریزش مو بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که با کمک فلفل دلمه ای می توانید این مشکل را برطرف کنید، فقط کافی است آب فلفل دلمه ای سبز را بنوشید تا علاوه بر محکم شدن ریشه مو سبب محافظت از فولیکول موها در مقابل اثرات مضر شود.

پاکسازی پوست

بروز لکه ها و جوش ها بر روی پوست از مشکلات شایع پوستی می باشد که با استفاده از ترکیبی از عصاره فلفل دلمه ای قرمز و هویج می توانید جوش و لکه ها را برطرف کنید.

درمان قارچ پا و زونا

فلفل دلمه ای به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی سبب بهبود عفونت هایی مانند قارچ پا و زونا در ترکیب با دیگر داروهای مناسب می شود از این رو، به منظور رفع عفونت می توانید از فلفل دلمه ای استفاده کنید.

فواید فلفل دلمه ای بر سلامت بدن

ارزش غذایی فلفل دلمه ای

  • فیبر: ۲ گرم
  • مس: ۲ میلی‌گرم
  • فولات: ۴ میکروگرم
  • منگنز: ۲ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۱۱ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۳۴۹ میلی‌گرم
  • فسفر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • ویتامین B6: مقدار ۳ میلی‌گرم
  • ویتامین C: مقدار ۳۴۱ میلی‌گرم
  • سلنیم: ۹ میلی‌گرم

در این مطب با فواید شگفت انگیز فلفل دلمه ای آشنا شدید، این سبزی شگفت انگیز علاوه بر خوش طعم و خوش رنگ کردن غذا فواید زیادی برای سلامتی دارد زیرا، داری مواد معدنی و ویتامین ها به مقدار فراوان است بنابراین آن را به هر شکلی که تمایل دارید به رژیم غذایی تان اضافه کنید، فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که در مصرف هر چیزی نباید زیاده روی کرد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص سبزیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو