خیز كرونا در غفلت مسوولان

41

1399/7/19

15:16


خیز كرونا در غفلت مسوولان

سلامت نیوز:كرونا نه تنها مهار نشده كه همچنان قربانی می‌گیرد. هرازچندی با رعایت بیشتر مردم این موج اندكی فرو می‌نشیند و با غفلت مسوولان و بی‌برنامگی آنان دوباره خیز برمی‌دارد اما متاسفانه هربار این خیز قربانیان بیشتری می‌گیرد و جامعه وسیع‌تری را درگیر خود می‌نماید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، اكنون زمان آن رسیده تمركز از روی مردم برداشته شود و به روی مسوولان بیاید. درباره كاهش شیوع ویروس كارشناسان مدتهاست شیوه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند كه ازسوی مسوولان با بی‌توجهی روبروست.این چند پیشنهاد در گزارش امروز دوباره بازخوانی می شود.

آخرین وضعیت كرونا در ایران

آخرین تعداد جان باختگان كرونا تا 18 مهر؛۲۱۰ نفر

مجموع جان باختگان در ایران بر اثر كووید 19؛ ۲۸ هزار و ۹۸ نفر

آخرین تعداد مبتلایان؛ 4 هزار و 142 بیمار تعداد بستری‌شدگان جدید؛ یک هزار و 787 نفر

تعداد بیماران در وضعیت حاد؛4392 نفر

مجموع مبتلایان به كووید 19 در ایران؛ 492 هزار و 378 نفر

تعداد بهبودیافتگان؛ 401 هزار و 379 نفر

استان‌های در وضعیت قرمز: تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد استان‌های در وضعیت زرد: کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان

انجام تست‌های بیشتر

باید شیوع ویروس را تا جایی كه می شود از مبدا كنترل كرد نه این كه بگذاریم همه‌گیری صورت گیرد و بعد به كادر درمان در بیمارستان‌ها فشار مضاعف بیاوریم.در حال حاضر بیماران سخت در بیمارستان بستری می شوند و بیمارانی كه بدحال نباشند را به منزل می‌فرستند تا استراحت كنند اما ویروسی كه در بدن بیمار سخت هست همان ویروسی است كه در بدن بیماران با وضع بهتر وجود دارد و به همان نسبت فراگیری و شیوع‌پذیر است. بی‌تردید خانواده هم دچار بیماری می‌شود. در حالی كه باید بیماران را با تست‌های مفصل از ابتدا تشخیص داد و آنها را جداسازی كرد تا میزان آلودگی كاهش یابد.


مردم مسافرت نروند؟

مردم پس از چند ماه قرنطینه در كشورهایی كه موفق شده‌اند بیماری را كنترل كنند، اكنون خسته شده‌اند و دنبال شكستن فضای تعطیلی هستند. در كشور ما كه مسوولان توفیق چندانی در تعطیلی‌ها نداشته‌اند حالا نمی‌توانند بار دیگر انگشت اتهام را بار دیگر به سمت مردم نشانه بروند و آنها را مقصر فراگیری بیش از پیش بیماری بخوانند.هرچند توصیه‌های كارشناسان چندان اجرا نشد ولی مشخص نیست چقدر سفر در افزایش شیوع ویروس تاثیر دارد.

انتقال ویروس جایی صورت می‌گیرد كه گروه‌هایی كه با یكدیگر تماس نداشته در موقعیتی كنار هم قرار گیرند زیر یك سقف بروند یا با هم صحبت كنند. اگر خانواده‌ای كه زیر یك سقف بوده حالا به شهر دیگری برود و بدون تماس با دیگران زیر سقف دیگری برود، چندان به تركیدن حباب منجر نمی‌شودباتمام این احوال اگر سفر موجب افزایش بیماری می‌شود معلوم نیست چرا مسوولان نسبت به آن تا این حد بی‌تفاوتند.

علی‌رغم اذعان مقامات بهداشتی و هشدار کارشناسان حوزه سلامت به تأثیر مسافرت‌‌های غیرضروری در افزایش آمار مرگ‌ومیرهای کرونایی، ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون در زمینه اعمال محدودیت در ترددهای بین‌‌استانی منفعلانه عمل کرده است.بیش از هفت ماه از شیوع کرونا در کشور می‌‌گذرد و اگرچه مقامات بهداشتی کشور در طول این هفت ماه، نسبت به سفر کردن و نقش آن در گسترش بیماری در کشور همواره هشدار داده‌‌اند اما آمارها و تصاویر منتشرشده از جاده‌‌های مواصلاتی در طول این مدت، به‌خصوص جاده‌‌های منتهی به مناطق شمالی کشور، حاکی از آن است که انذار و هشدار، تنها راه مقابله با افزایش ترددها نیست و باید برای کاهش حجم سفرهای بین‌‌شهری، سیاستگذاری‌‌هایی سختگیرانه‌ اعمال شود.

وزیر بهداشت در سی و یکم اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به سفرهای غیرضروری در تعطیلات عیدفطر اظهار نگرانی و بیان کرده بود: سفرهای جدید، به‌معنای ابتلاهای جدید به کووید19 است.وی در آن تاریخ از مردم درخواست کرده بود به سفر نروند اما آمارهای پلیس از ترددهای بین‌‌استانی در تعطیلات نشان می‌‌دهد گوش مردم خیلی به این هشدارها بدهکار نبوده است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تأکید کرده بود که یکی از عوامل اصلی افزایش ابتلاها به کرونا، سفرهای غیرضروری است، با وجود این، این هشدارها نتوانسته بود جلوی سفر کردن مردم را بگیرد و شاهد افزایش ترددهای بین‌‌استانی در کشور بودیم، موضوعی که مورد اذعان مسوولین وزارت بهداشت نیز بوده است.

ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت در دهم شهریورماه سال جاری، با بیان این‌که برخی از مردم در سفرهای بین‌شهری رفتار خوبی نداشتند، گفته بود: اکثر سفرها به استان‌هایی مانند مازندران که الآن وضعیت خوبی ندارد، انجام شد؛ استان‌های گلستان، گیلان، اصفهان و آذربایجان شرقی که اکثراً در وضعیت قرمز هستند مقاصد گردشگری بوده‌اند که این امر، هم می‌تواند وضعیت خود استان را تشدید کند و هم می‌تواند عاملی برای درگیری استان‌های دیگر باشد؛ در روز پنجشنبه (تعطیلات ماه محرم) شاهد 2 میلیون و 566 هزار سفر بین‌استانی بودیم که نسبت به روز مشابه سال گذشته که شرایط عادی بوده است، افزایش 9درصدی داشته است!

حریرچی در آن زمان نسبت به افزایش آمار مرگ‌ومیر کرونا پس از 4 تا 6 هفته هشدار داده بود و امروز با گذشت بیش از 4 هفته از هشدار معاون وزیر بهداشت، نگاهی به تابلوی آمار فوتی‌‌های کرونا، افزایش تعداد مرگ‌ومیرهای کرونایی را نشان می‌‌دهد که علت بخشی از این افزایش آمار را می‌‌توان از تبعات بی‌‌توجهی به هشدارهای یک ماه پیش حریرچی تلقی کرد.

او در آن زمان، نسبت به نبود مقررات برای جلوگیری از سفرهای غیرضروری انتقاد و اعتراف کرده بود: تجربه ما نشان داد که اگر در سفرها تنها به درخواست اکتفا کنیم موفق نخواهیم بود و احتمالاً اگر لازم باشد باید برخی مقررات نیز در این زمینه وضع شود.علی‌رغم تأکید و هشدار مسوولین وزارت بهداشت درباره تأثیر سفرها در افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا در تعطیلاتی که احتمال افزایش بسیار شدید ترددهای بین‌استانی وجود داشته است، تمهید خاصی برای جلوگیری از سفر، اعمال نکرده است.استانداری تهران، با هدف کاهش آمار ابتلا به کرونا در این استان که به‌گفته مسوولین ستاد کرونای استان، در وضعیت بحرانی و قرمز قرار دارد؛ از روز 12 تا 18 مهرماه، برخی محدودیت‌‌ها را در سطح استان اعمال کرده است.

تعطیلی اماکن تجمعی مانند دانشگاه‌‌ها و مدارس، مساجد، برخی مراکز فرهنگی و ورزشی و نماز جمعه، از جمله محدودیت‌‌های اعمال‌شده در هفته جاری برای تهران است، تعطیلی‌‌هایی که اگرچه ممکن است میزان تردد در سطح شهر تهران را کاهش دهد، اما حجم مسافرت به مناطق شمالی کشور را بیشتر می‌‌کند!جانشین رئیس پلیس راه راهور از ایجاد ترافیک سنگین در محور هراز در پی این تعطیلی‌‌ها خبر داد و معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفت: مسافرت مردم از سایر نقاط به گیلان، به‌ویژه از تهران به گیلان، چالش جدی را برای کادر درمان این استان ایجاد می‌کند.

با وجود این اظهار نگرانی‌‌ها، نه‌تنها محدودیتی اعمال نشد، بلکه دیروز از سوی رئیس پلیس راه مازندران تصمیم گرفته اعلام شد در تعطیلات پیشِ‌رو، محور کندوان، روزهای چهارشنبه و پنج‌‌شنبه در مسیر ورودی و روزهای جمعه و شنبه در مسیر خروجی یکطرفه شود، تصمیمی عجیب که به تسهیل مسافرت‌‌ها دامن می‌‌زد؛ البته جانشین پلیس راه کشور پس از آن، صبح دیروز با تأکید بر ضرورت پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری از سوی شهروندان، اعلام کرد که پلیس راهور در تعطیلات پایانی هفته جاری هیچ یک از جاده‌های منتهی به شمال کشور را یکطرفه نخواهد کرد.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران و دکتر انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، در نامه‌‌ای به وزیر کشور برای کنترل و مهار بیماری کووید19 خواستار اعمال محدودیت‌‌ها، افزایش عوارض بزرگراهی و جرایم رانندگی و پرداخت هزینه‌‌های درمانی توسط مسافرانی که در سفر مبتلا به کرونا می‌‌شوند برای کاهش سفرهای غیرضروری بین‌شهری و استانی شدند.

با وجود این، مشخص نیست این درخواست‌‌ها چه‌زمانی مورد توجه مسوولین ستاد مقابله با کرونا قرار خواهد گرفت!رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، در نامه‌‌ای خطاب به دکتر حسن روحانی خواستار توجه و اهتمام ویژه این ستاد به تأکیدات سازمان نظام پزشکی در مبارزه مؤثر با بیماری کووید19 شد.

وی در این نامه نسبت به عدم اعمال محدودیت‌‌های ترافیکی انتقاد کرده است. دکتر آقازاده مسرور، اعلام تعطیلی در مراکزی از شهر تهران را اقدامی پسندیده‌ دانسته اما هشدار داده است که به‌دنبال تعطیلی برخی از مراکز و نیز تعطیلی اربعین حسینی؟ع؟؛ موج مسافرت‌‌های غیرضروری به‌سمت شمال کشور و مناطق زیارتی بار دیگر به‌راه افتد.

او در ادامه نسبت به برخورد انفعالی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار نگرانی کرده و نوشته است: مسافرت میلیون‌‌ها نفر بدون مراعات هیچ گونه ضابطه بهداشتی به مناطق یادشده مساوی خواهد بود با فاجعه انسانی (افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر بیماران) در این مناطق و کل کشور؛ لذا به آن ستاد محترم هشدار داده می‌‌شود تا با خروج از برخورد انفعالی از مسافرت‌‌های غیرضروری در این موقعیت اکیداً جلوگیری کند.

اگرچه برخی از مسوولین، مشکلات اقتصادی را علت عدم اعمال محدودیت‌‌های کرونایی تلقی می‌‌کنند اما رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور خطاب به روحانی تأکید کرده‌است که اقتصاد ملی؛ توانایی‌‌های فنی و علمی و نیز قدرت دفاعی این مملکت با جلوگیری از مسافرت‌‌های غیرضروری کوچکترین آسیبی نخواهد دید.

انفعال و بی‌‌توجهی ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه اعمال محدودیت‌‌ در تردد، نه‌تنها مورد انتقاد مسوولین قرار گرفته است، بلکه با واکنش‌‌های بسیاری از سوی مردم نیز مواجه‌شده است. یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است: کاش همان‌‌طور که حواستان به تعطیلی هیئت‌‌ها هست، نگاهی هم به جاده‌‌های شمال کشور می‌‌انداختید و فکری برای سفرهای غیرضروری می‌‌کردید.کاربران دیگر نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده‌‌اند؛ یکی از کاربران در توییتر نوشته است:

ستاد ملی کرونا با سفر مردم به عراق مخالفت کرده، کار درست، نمی‌‌توانست با همین روند، جاده شمال را هم ببندد؟ دقیقاً باید چه اتفاقی بیفتد که جاده‌‌های شمال در تعطیلات بسته شود؟انفعال ستاد ملی مقابله با کرونا در سیاستگذاری برای کاهش ترددهای بین‌استانی، علاوه بر انتقاد کارشناسان حوزه سلامت، با انتقاد شدید بسیاری از مردم نیز مواجه شده است اما اعضای این ستاد، همواره در اظهارات خود، با مقصردانستن مردم، از زیر بار مسوولیت خود شانه خالی کرده‌‌اند.

باید توجه داشت که در چنین شرایطی، صرف هشدار و آگاه‌‌سازی مردم از عواقب سفر، کاری از پیش نمی‌‌برد و باید سیاست‌‌هایی سختگیرانه‌‌تر اعمال شود، زیرا در همه جوامع، افرادی هستند که با رفتارهای خودخواهانه، باعث آسیب به سایر افراد جامعه نیز می‌‌شوند و وضع قوانین، تنها راه مقابله با رفتارهای ضداجتماعی در چنین شرایطی است.

اگرچه برخی از افراد با سهل‌‌انگاری و بی‌‌توجهی به هشدارهای مقامات بهداشتی کشور، جان خود و سایرین را با سفرهای غیرضروری به خطر می‌‌اندازند، اما عده زیادی از مردم، با رعایت دستورالعمل‌‌های بهداشتی و سفر نکردن، با مسوولین کشور همراهی کرده‌‌اند؛ مردمی که توصیه‌‌های وزارت بهداشت را رعایت می‌‌کنند اما قربانی بی‌‌توجهی برخی از هموطنان و بسیاری از مسوولین ستاد ملی مقابله با کرونا به هشدارهای کارشناسان می‌‌شوند.


تمدید محدودیت‌ها در تهران

استاندار تهران از ضرورت استفاده از ماسک توسط شهروندان در تهران از در منازل از امروز و همچنین تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران تا ۲۵ مهر تأکید کرد. انوشیروان محسنی بندپی اظهار کرد: تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز شنبه تا روز چهارشنبه 25 مهر ماه در استان تهران به قوت خود باقی است.

وی همچنین درباره برگزاری کلاس‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس نیز تصریح کرد: این موضوع به صورت مجازی دنبال می‌شود. استاندار تهران خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک از درب منازل برای شهروندان در تهران ضروری است.


ساعات شلوغی كاهش یابد

به جای آن كه مثل همیشه همه كارمندان مثلا از ساعت 8 تا 14 سر كار خود حاضر شوند، می شود با برنامه‌ریزی ساعت شروع كاری را شناور و از ساعت 6 تا 9 صبح درنظر گرفت؛ حتی می‌توان ساعت شروع كار برخی ادارات را از 7 ، برخی دیگر را از 8 و برخی دیگر را از 9 صبح شروع كرد. و به همین ترتیب ساعت خاتمه كار نیز شناور باشد.

این‌گونه ساعت شلوغی در حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس كاهش یافته و تا حد زیادی از تماس مردم با یكدیگر كه موجب انتقال ویروس می‌شود، كاسته خواهد شد. همچنین به جای كاهش ساعات كار، افزایش ساعت كار باید باشد اما با برنامه ریزی و با حداقل حضور كارمندان؛ به‌گونه‌ای كه ساعت مراجعه ارباب رجوع به یك اداره از یك بازه 4 ساعته به زمانی مثلا 6 ساعت برسد تا این طور بازهم از شلوغی ساعت‌های پرترافیك و ازدحام كاسته شود.


لغو طرح ترافیك

لازم بود در این مدت طرح ترافیك لغو می‌شد و حتی مردم را مجبور به استفاده از وسایل نقیله شخصی می‌كردیم. هرچند هنوز هم دیر نیست و با این كار می‌توان از شیوع ویروس جلوگیری كرد.

بهتر است اعضای خانواده یا همكاران باهم برنامه‌ریزی كنند تا از وسایل نقلیه یكدیگر به‌صورت اشتراكی استفاده كنند. می‌شود چند همكار هم مسیر با هم بروند و بیایند چون به هرحال اعضای خانواده یا همكارانی كه در یك اتاق چند ساعت از شبانه روز را باهم سپری می‌كنند، درون حبابی هستند كه نمی‌توان آن را درنظر نگرفت و قطعا آنها بر هم اثر می‌گذارند اما باید كاری كرد كه این حباب نتركد تا دامنه شیوع ویروس گسترده‌تر نشود.


جلوگیری از تعطیلات كور

تعطیل كردن درحالی كه مردم خسته شده‌اند موجب می شود آنها بار سفر ببندند درحالی كه می شود با برنامه‌ریزی مثلا یك روز در میان تعطیلی ایجاد كرد تا موجب نشود فرصت سفر برای جامعه فراهم نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو