افراد در هر سنی مستعد ابتلا به کووید-۱۹ هستند و پیشگیری در تمامی سنین باید مورد توجه قرار گیرد اما برخی از افراد در معرض خطر بیشتری هستند و ممکن است بیماری را با علائم شدیدتری نشان دهند و در مواردی متاسفانه منجر به فوت آن‌ها شود.

پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده‌اند چه ویژگی‌های بالینی داشته‌اند؟

در بررسی موارد فوت شده بر اثر کووید ۱۹ بیان  می‌شود که سن بالا، جنسیت مرد و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای احتمال رخداد را در مبتلایان به کووید-۱۹ افزایش می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده که افراد بالای ۸۰ سال، در مقایسه با افراد ۵۰ تا ۵۹ ساله، ۲۰ برابر خطر مرگ بیشتری داشتند. همچین بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و آسم شدید احتمال مرگ بر اثر کووید ۱۹ را بیشتر می‌کند.

طبق اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ بررسی افراد فوت شده نشان داده است که عوارض کووید-۱۹ شامل صدمات قلبی، شوک عفونی، اختلال عملکرد اندام‌ها، ترومبوز (لخته شدن خون) داخل قلب است. علائم بیماری مانند تنگی نفس، سرگیجه و درد قفسه سینه در هنگام بستری با خطر بیشتری از مرگ در بیماران مبتلا همراه بوده است.