10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود


منبع: سیمرغ

109

1399/7/19

21:52


10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

اختلالات تیروئید در سراسر جهان بسیار شایع هستند (کم‌کاری تیروئید در ایران به چهار برابر میانگین جهانی می‌رسد) این درحالی است که تشخیص علائم تیروئید کار دشواری است که گاهی توسط پزشک هم با خطا همراه است

غده تیروئید یکی از مهم ترین اجزای بدن است. تیروئید تعادل هورمونی را تنظیم می کند و در تنظیم وزن، خلق و خو، ثبات ذهنی و رویارویی با مشکلات دخالت دارد. از آن جا که تیروئید روی بسیاری از عملکردهای مهم بدن حتی عملکردهای ثانویه بدن دخالت دارد یک تیروئید ناسالم می تواند اثرات دیر رس، غیر منتظره، و عجیبی داشته باشد که منجر به علایمی شود که پزشکان به اشتباه نتوانند بیماری تیروئید را تشخیص دهند. در واقع 60 درصد از 12  درصد از آمریکایی هایی که مبتلا به بیماری تیروئید هستند هرگز نمی دانند که این بیماری را دارند. مشکل همین جاست. آگاهی، کلیدی برای کمک به درمان بیماری است، در این مقاله:


10 علامت بیماری تیروئید که به راحتی از قلم می افتند:

1. علائم تیروئید: کلسترول خیلی بالا یا خیلی پایین

1. علائم تیروئید: کلسترول خیلی بالا یا خیلی پایین

وجود چربی بیش از حد در رژیم غذایی شما منجر به کلسترول بالا می شود، درست است؟ اشتاه . بالا بودن کلسترول می تواند عوامل تعیین کننده متعددی داشته باشد و رژیم غذایی نسبت به سایر عوامل نقش کمتری دارد. و در برخی موارد پایین بودن کلسترول هم ممکن است مشکل ساز باشد. اگر کلسترول تان از سطح طبیعی خارج شده و رژیم غذایی و ورزش کمکی به تنظیم آن نمی کند شاید زمان آن رسیده که احتمالات دیگری که پشت آن است را در نظر بگیرید. اگر برای تنظیم کلسترول دارو مصرف می کنید و اثری ندارد، زمان آن رسیده که تیروئیدتان را بررسی کنید. شما ممکن است *کم کاری تیروئید یا پایین آمدن سطح هورمون تیروئید داشته باشید. و کم و زیاد بودن هورمون های آن در بدن باشید. آزمایش *پرکاری تیروئید همیشه یک ایده مناسب برای مشکلات ناشی از وجود بیش از حد هورمون های تیروئید در خون می باشد.

*هیپو تیروئیدی Hypothyroidism یا کم‌کاری غده تیروئید: در بین بیماری‌های غده درون‌ریز شایع‌ترین بیماری پس از دیابت می‌باشد. به زبان ساده این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) است. این هورمونها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند.این بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است.

*پرکاری تیروئید Hyperthyroidism: بیماری غدّهٔ تیروئید است که در آن تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشّح می‌کند. هورمون‌های غدّهٔ تیروئید تیروکسین (T4) و T3 هستند. در این حالت علائمی از بیماری از جمله تپش تند قلب، کاهش وزن، تعریق، عدم تحمّل گرما، لرزش و بیقراری نمایان می‌شود.

بیشتر بدانید : علائم کم کاری تیروئید و پر کاری تیروئید چه زمانی ظاهر می شوند؟

بیشتر بدانید : درمان کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید در 8 روز با این گیاه


2. علائم تیروئید: درد مفصل Sore Joints و درد عصبی  Nerve Pain

2. علائم تیروئید: درد مفصل Sore Joints و درد عصبی  Nerve Pain

تحقیقات نشان داده است که بیماری های تیروئید، هم پرکاری و هم کم کاری تیروئید می توانند منجر به درد عصبی شوند. حفظ سلامت تیروئید با چکاب و آزمایش در برخی افراد موجب بهبود درد مچ دست و احساس سوزن سوزن  tingling sensations شده است. در یک مورد، یک زن 60 ساله ایتالیایی که از احساس سوزش در پاهایش رنج می برد علایم پرکاری تیروئید را نشان داد و همزمان با روند درمانی تیرئید، دردی که داشت هم از بین رفت.


3. علائم تیروئید: بیماری قلبی

3. علائم تیروئید: بیماری قلبی

هورمون های تیروئید نقش مستقیمی در سلامت قلب بازی می کنند، بنابراین اگر بیماری قلبی دارید باید از وضعیت تیروئید خود مطلع شوید. مطالعه ای در سال 2014 در دانشگاه جان هاپکینز John Hopkins University انجام شد، نشان داد که پایین بودن سطح هورمون تیروئید در جوانان و میان سال ها باعث بیماری سرخرگ کرونری پایه (اولیه) Coronary artery disease و ایجاد رسوب در رگ های خونی blood vessel calcification می شود. یک مطالعه لهستانی 25 بیمار با سطح پایین هورمون تیروئید را با 25 بیمار با سطح طبیعی هورمون تیروئید مقایسه کرد و متوجه شد افرادی که سطح هورمون تیروئید پایین تری دارند، بیشتر دچار حوادث قلبی می شوند.

بیشتر بدانید : بیماری قلبی و نشانه های غیر منتظره و عجیب آن !!


4. علائم تیروئید: ناخن های ضعیف و شکننده

4. علائم تیروئید: ناخن های ضعیف و شکننده

ناخن های ترک خورده یا پوسته شده ممکن است نشانی از مشکلات تیروئید باشند، درست مثل افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که اغلب ناخن هایی نرم و شکننده دارند. به علاوه افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند اغلب با افتادن ناخن در تختخواب روبرو هستند. در هر دو مورد پوست خشک و موهای شکننده اغلب با مشکلات ناخن همراه هستند.


5. علائم تیروئید: اختلال اضطراب و خلق و خوی

5. علائم تیروئید: اختلال اضطراب و خلق و خوی

هورمون های شما نقش مهمی در تاثیر گذاری روی احساس شما ایفا می کنند. سطوح پایین هورمونی مانند کم کاری تیروئید می تواند احساس افسردگی به شما بدهد. و در مقابل افزایش میزان هورمون می تواند منجر به اضطراب یا حمله عصبی شود. اگر چنین احساساتی داشتید، بهتر است قبل از مصرف داروهای روان پزشکی که ممکن است منجر به بدتر شدن شرایط شما شود، سلامت تیروئید خود را بررسی کنید.


6. علائم تیروئید: افزایش یا کاهش غیر قابل توضیح وزن

6. علائم تیروئید: افزایش یا کاهش غیر قابل توضیح وزن

اگر دچار کاهش وزن یا افزایش وزن بدون علت شده اید ممکن است به تیروئیدتان مربوط باشد. متابولیسم به طور مستقیم به فعالیت هورمونی شما بستگی دارد. تغییر ناگهانی وزن، بالا رفتن یا پایین آمدن آن، می تواند نشانه ای از عدم تعادل تیروئید باشد.


7. علائم تیروئید: خستگی دائمی

7. علائم تیروئید: خستگی دائمی

خستگی دائمی مشکل رایجی است که اغلب نادیده گرفته می شود. بسیاری از جوانان خستگی و کم انرژی بودن را به دلیل سبک زندگی خود می دانند ولی اگر خواب منظم و ثابت دارید نباید خستگی مزمن را نادیده بگیرید. اگر 7-8 ساعت می خوابید و این برایتان کافی نیست، این می تواند یک نشانه اولیه بیماری تیروئید باشد. افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند ممکن است به خواب رفتن برایشان مشکل شود که منجر به خستگی و بی حالی شما در طول ساعات بیداری خواهد شد.


8. علائم تیروئید: میل جنسی پایین Low Libido

8. علائم تیروئید: میل جنسی پایین Low Libido

از آن جایی که مشکلات تیروئید با تعادل هورمونی در ارتباط است پس جای تعجب نیست که زنان و مردان مبتلا به مشکل تیروئید با اندام تولید مثلی خود دچار مشکل شوند. زنان با کمبود هورمون، ممکن است دچار قاعدگی های زود به زود و طولانی تر شوند و زنان با هورمون بیش از حد، ممکن است دچار قاعدگی کوتاه تر و سبک تر و یا کلا توقف قاعدگی شوند و دچار مشکل در باروری شوند. مردان زمانی که هورمون های جنسی و تیروئیدشان در تعادل نباشند ممکن است دچار ناباروری و کاهش میل جنسی و حتی بزرگ شدن سینه ها شوند.

بیشتر بدانید : علت کاهش میل جنسی شما یکی از این عوامل است


9. علائم تیروئید: مشکلات روده

9. علائم تیروئید: مشکلات روده

IBS همیشه به دلیل رژیم غذایی بوجود نمی آید. در واقع، عدم تعادل متابولیسم ممکن است در این امر مقصر باشد و مانع جذب آنزیم های لازم برای هضم در روده شوند. اگر دچار یبوست، اسهال یا IBS هستید که به درمان جواب نمی دهند ممکن است زمان بررسی تیروئیدتان رسیده باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری روده تحریك پذیر IBS چیست؟


10. علائم تیروئید: ضعف و سستی

10. علائم تیروئید: ضعف و سستی

عدم تعادل هورمونی معمولا منجر به سایر عدم تعادل ها در بدن می شوند و یکی از عواقب شایع آن کاهش عمیق سطح انرژی است. تیروئید، متابولیسم و سطح انرژی شما، همه به هم مربوط هستند. اگر به اندازه کافی می خوابید و رژیم غذایی متعادلی دارید و به طور منظم مواد مغذی که بدنتان برای انجام وظایفش به آن نیاز دارد را به آن می رسانید ولی هنوز احساس ضعف دارید زمان آن رسیده ک احتمالات دیگر را در نظر بگیرید که تیروئید یکی از این احتمالات است.


ارتقاء تعادل تیروئید

عوامل زیادی بر سلامت تیروئید تاثیر گذارند و مواردی وجود دارد که می توانید برای بهبود عملکرد تیروئید در بدن انجام دهید:

1. ید iodine. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی ید مصرف می کنید. این یک روش درمانی نیست، ماده ای مغذی است که تیروئید برای عملکرد طبیعی خود به آن نیاز داد. مصرف خوراکی های غنی از ید روشی برای رساندن ید مورد نیاز به بدن است و روش دیگر استفاده از مکمل های ید است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای پیشگیری از تیروئید, نمک یددار در نمکدان شیشه ای ممنوع!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نقش موثر ماهی در پیشگیری از کمبود ید، به مناسبت هفته جهانی تیروئید


2. ورزش منظم. هدف شما بدن سازی نیست بلکه بلند شدن و حرکت کردن است تا از عضلات تان استفاده کنید.


3.
رژیم غذایی متعادل که حاوی تمام مواد مغذی مورد نیازتان باشد. بدن شما مثل یک ساعت سوئیسی است که برای عملکرد درست تمام اجزای آن باید به طور دقیق کار کنند. اگر کمبود تغذیه ای از هر نوعی داشته باشید، احساس تعادل نخواهید داشت.


سلنیوم Selenium: حلقه گمشده مشکلات تیروئید

آیا تجربه مشکلات تیروئیدی که به سختی قابل شناسایی هستند را تجربه کرده اید؟ مقصر این مشکلات ممکن است کمبود سلنیوم باشد. سلنیوم یک ماده معدنی ضروری برای کمک به حفظ عملکرد تیروئید و حمایت از عملکرد طبیعی آن باشد. مثل ید، می توانید با مصرف خوراکی های غنی از سلنیوم یا مکمل های با کیفیت سلنیوم از تمام مزایای سلامتی آن بهره مند شوید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ماده معدنی سلنیوم، آیا خواصش را می دانید؟


بیشتر بدانید : علائم سرطان تیروئید که باید بسیار مراقب باشید

بیشتر بدانید : اگر احساس افسردگی یا اضطراب دارید باید تیروئید خود را چک کنید!

بیشتر بدانید : عوامل بروز مشکلات تیروئید

بیشتر بدانید : غذاهای مفید و مضر برای تیروئید

بیشتر بدانید : غده تیروئید و بیماری های تیروئید را بشناسید، به بهانه هفته جهانی تیروئید


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو