چگونگی دوستی کودک با حیوانات

منبع: نی نی بان

56

1399/7/20

23:10


یک تجربه ساده از برخورد کودکان با حیوانات ممکن است زیبا و جذاب باشد بیشتر مردمی که با کودکان کار می کنند می دانند که بچه ها به انواع و اقسام حیوانات میل و کشش دارند و به طور ناخودآگاه حیوانات را دوست دارند. قطعاً چیز خاصی در مورد علاقه کودکان به حیوانات وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که علاقه ذاتی انسان به حیوانات بیولوژیکی است: ما به گونه ای جذب می شویم که غیر از ارتباطات انسانی است و در بسیاری از موارد این کشش و علاقه به حیوانات غریزی می باشد که می خواهند از موجودات کوچک و آسیب پذیر مراقبت کنند و تغذیه ی آن ها را فراهم آورند.
در سال 1984 E.O. ویلسون ، زیست شناس ، ایده "بیوفیلی" را معرفی کرد - این وابستگی ذاتی ما انسانها به سایر موجودات زنده است. در سال های اخیر ، بسیاری از مربیان اولیه این وابستگی را در کودکان خردسال به رسمیت می شناسند و فلسفی را پذیرفته اند که شامل بسیاری از مواد طبیعی زنده در کلاس (مانند گیاهان و گل ها) ، محیط بازی با طبیعت با ویژگی های چشم انداز است که شامل انواعی از پوشش های گیاهی می باشد. و اوقات فراغت برای کودکان را فراهم می آورد. کودکان واقعاً در مواقع طولانی اجازه دارند در تنظیمات طبیعی که پر از زندگی است رشد کنند. یک رویکرد "زیست سنجی" برای مراقبت و آموزش اولیه به معنای چیزی بیش از آن است که فقط فرصتی برای بازی های طبیعت فراهم کند. این می تواند فرصت هایی را برای کودکان در ارتباط با حیوانات زنده در برگیرد.
بر خلاف بزرگسالانی که تمایل دارند از حیوانات بخاطر آنچه می توانند تهیه کنند (مواد غذایی ، چرم ، پشم) و یا اینکه چگونه می توانند به ما خدمت کنند ، کودکان تمایل دارند که حیوانات را صرفاً به این دلیل که ارزش دارند ، ارزش قائل شوند. آنها ارزش ذاتی حیوانات را می شناسند - صرفاً به دلیل اینکه موجودات زنده هستند ، برایشان از اهمیت برخوردارند.

مشاهده حیوانات وحشی
کودکان می توانند با حیوانات خانگی ، ساکنان یک باغ وحش حیوانات خانگی ، حیوانات خانگی در کلاس ، و حتی گربه محله ای که همیشه در حال گردش در خیابان است پیوند برقرار کنند. این موجودات می توانند باعث تحریک عشق به حیوانات در کودکان خردسال شوند ، اما برخوردها با حیوانات وحشی می تواند فوق العاده خاص باشد.
هنگامی که کودکان فرصت دیدن حیوانات وحشی را دارند ، دنیای کاملاً جدیدی از شگفتی می تواند باز شود. حیوانات نباید بزرگ یا عجیب و غریب باشند: حتی موجودات وحشی معمولی مانند اردک ، سنجاب و پرندگانکودک را به هیجان در می آورد. دیدن حیوانات وحشی در طبیعت می تواند به یک خاطره ی ارزشمند برای کودکان تبدیل شود. حیوانات وحشی ویژگی های خاصی دارند که آنها را برای کودکان اسرارآمیز و هیجان انگیز می کند. خانه های آنها با ما متفاوت است و توسط خود حیوانات ساخته شده اند. حیوانات وحشی باید غذای خود را پیدا کنند. آنها از قدرت های ویژه ای مانند پرواز ، حفر و کوهنوردی برخوردار هستند (که کودکان اغلب آنها را خیال می دانند)

ایجاد ارتباط همدلی و مباشرت
هنگامی که کودکان در خارج از منزل هستند وحیوانات را مشاهده می کنند ، مانند گربه ها ، سگ ها و یا پرنده ها ، یا وقتی وارد فضای حیوانات (طبیعت) می شوند ، احساس بسیار خوبی می کنند. به نظر می رسد که آنها به دنیای خاصی دعوت شده اند. آوردن کودک به یک مکان وحشی ، یک پارک جنگلی یا حتی فقط یک حیاط مدرسه ، که در آن فرصت هایی برای مشاهده منظره حیوانات وحشی یا انواع دیگر و برقراری ارتباطات وجود دارد ، می تواند به کودکان کمک کند تا آن عشق ذاتی به حیوانات را توسعه دهند.

این عشق به حیوانات چه سودی دارد؟
تحقیقات در حال رشد نشان می دهد کودکانی که از عشق به حیوانات حمایت می شوند ، تمایل دارند این عشق را به سایر موجودات زنده مانند گیاهان و طبیعت تعمیم دهند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که وقتی کودکان به مراقبت از حیوانات تشویق می شوند ، آنها نسبت به سایر افراد نیز حساس تر و مراقب هستند. بنابراین با حمایت از عشق کودکان به حیوانات ، به شما کمک می کند تا احساسات مهم کودکان و حس مسئولیت پذیری آن ها را پرورش دهید.
بسیاری از مربیان نگران این هستند که کودکان فریاد بزنند ، حیوانات را دنبال کنند یا حتی آسیبی به آن ها وارد کنند. درست است که کودکان به احتمال زیاد تمام این کارها را انجام می دهند! طبیعی است بخشی از نحوه یادگیری کودکان با بازی کردن با حیوانات و کشف آسیب پذیری آن ها صورت می گیرد. حقیقت این است که کودکان برای یادگیری این کارها را انجام می دهند. آنها می خواهند بدانند "اگر من ...... چه اتفاقی می افتد" و بهترین راه برای کشف این است که آن را امتحان کنید. هنگامی که آنها تأثیرات رفتار خود را بر روی حیوانات می بینند ، کودکان در مورد توانایی های خود و تأثیراتی که دارند می آموزند.
حمایت از کودکان در آگاهی روزافزون و علاقه آنها به حیوانات می تواند منجر به احساس عمیق تر از همدلی در کودکان خردسال ، روابط مثبت در کلاس و رشد عاطفی اجتماعی شود. از آنجا که کودکان با حیوانات تجربیاتی دارند ، در مورد تفاوت ها و شباهت ها ، نیازها (مانند غذا ، سرپناه ، آب و مکان) می آموزند و دلسوزی و همدلی می توانند رشد و تعمیق پیدا کنند.

ایده های عملی برای تنظیمات مراقبت های اولیه و آموزش
چگونه می توانید از عشق کودکان به حیوانات حمایت کنید؟ تنظیم مراقبت های اولیه و آموزش فرصت های اصلی برای پرورش وحس کنجکاوی در مورد حیوانات وحشی است. این ایده ها را در نظر بگیرید:
یک منطقه تغذیه برای پرندگان را در خارج از کلاس و یا در مکان دیگری مهیا کنید که در آن بچه ها بتوانند پرندگان را مشاهده کنند. (توجه داشته باشید که بسیاری از مخلوط های دانه حاوی بادام زمینی ، یک آلرژن رایج است. در صورت وجود کودکان دچار آلرژی مراقبت های لازم صورت گیرد.)
دیدن و توجه به حیوانات در خیابان و خارج منزل: همانطور که گفته شد ، دیدن یک سنجاب معمولی یا حتی ردپای مورچه ها در پیاده رو می تواند هیجان انگیز و خاص باشد. اگر با حیوانات وحشی روبرو شدید ، به کودکان اجازه دهید اکتشافات خود را مشاهده و به اشتراک بگذارند. سؤالات و گفتگوهای آنها را تشویق کنید.
کودکان را به مشاهده آرام حیوانات تشویق کنید :بیشتر حیواناتی که احتمالاً با آنها برخورد می کنید (سنجاب ها ، حشرات ، پرندگان) به انسان عادت کرده اند ، بنابراین اغلب آنها از کودکان پر سر و صدا و هیجان زده نمی ترسند. اگر پیام های طغیان کودکان حیوانات را به وحشت نمی اندازد ، فقط از این فرصتی استفاده کنید تا یک بررسی علمی درباره تأثیر سر و صدای حیوانات انجام دهید. همانطور که می دانید ، برای کودکان خردسال بسیار سخت است که وقتی هیجان زده و غافلگیر شوند ، ساکت شوند!
هر بار که در خارج از منزل هستید ، به دنبال شواهدی از حیوانات باشید و به دنبال آن باشید:. ممکن است آهنگ ، لانه یا سایر نشانه های حیوانات را ببینید. شما ممکن است پرندگان را که در صبح سرد زمستان سرو صدا می کنند ببینید و صدایشان را بشنوید. به بچه ها اجازه دهید مشاهدات خود و "سرنخ هایی" از حیوانات را پیدا کنند و متوجه شوند که حیات وحش در همه جا وجود دارد.
کودکان را ترغیب کنید که در مورد آنچه که دوست دارند فکر کنند (یا سنجاب ، یا مورچه ...). این پیشنهاد برای تصور در مورد حیوانات نه تنها واژگان و مهارت های زبانی را ایجاد می کند ، بلکه به کودکان برای افزایش حس همدلیشان کمک می کند.
اگر حیوان خانگی دارید ، کودکان را ترغیب کنید که در مراقبت از حیوان مشارکت کنند. تغذیه ، تغییر آب و حتی تزئین قفس یا مخزن حیوانات می تواند راههای مهمی برای کودکان خردسال باشد که مسئولیت مراقبت از یک موجود زنده و آسیب پذیر را بر عهده بگیرند و اعتماد به نفس خود و توانایی های خود را نیز تقویت کنند. (توجه: کودکان باید همیشه بعد از دست زدن به حیوانات یا وسایل مراقبت از حیوانات ، دستها را بشویید.)
متخصصان مراقبت های اولیه و آموزش فرصت های خوبی برای استفاده از طبیعت به عنوان محیطی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حیوانات ، پرورش کنجکاوی و پرورش احساسات ذاتی عشق و نگرانی کودکان نسبت به موجودات وحشی دارند. این مهارت ها و احساسات امروز از همیشه مهم تر هستند!
بیشتر دوستداران حیوانات می گویند که می توانند ارتباط فوری با حیوانات خانگی و حیوانات دیگر برقرار کنند.اما رابطه متفاوتی بین کودکان و حیوانات وجود دارد.

پس چرا بچه ها اینقدر حیوانات را دوست دارند؟
متخصصان تازه شروع به کشف روابط خاص بچه ها و حیوانات کرده اند که می تواند بینش عمیقی برای روانشناسی کودک داشته باشد. در حال حاضر شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه گذراندن وقت با حیوانات می تواند عزت نفس کودک را افزایش دهد ، به بچه ها کمک می کند تا چگونه به تعامل اجتماعی بپردازند و حتی به پیشرفت شناختی کودک کمک کنند.

با زبان متفاوتی صحبت می کنید
کودکانی که با حیوانات ارتباط بهتری دارند زبانی دیگر را تجربه و در آن مهارت پیدا می کنند.در واقع این کودکان با حیوانات خود به زبان آن ها سخن می گوید و برقراری ارتباط با حیوانات از کودکی تعادل ارتباطی جسمی کودک را تقویت می کند.

یادگیری عزت نفس و همدلی
کودکانی به با حیوانات خانگی بزرگ شده اند حس همدلی بیشتری دارند و عزت نفس بیشتری پیدا می کنند .نسبت به هم سن و سالان خود توانایی بیشتری در نگهداری از غیر از خود دارند و به دلیل افزایش تواناییشان در برقراری ارتباط با حیوانات اعتماد به نفس بالاتری پیدا می کنند.کودکان از همان 4-5 ماهگی به راحتی با حیوانات ارتباط برقرار می کنند و کاملا هوشیارانه متوجه حضور و یا عدم حضور حیوانات می شوند.
کودکانی که با حیوانات بزرگ می شوند زبان حیوانات و برقراری ارتباط با حیوانات را به راحتی بلدند و این حس عشق و علاقه به حیوانات را هم به طبیعت و دنیای اطراف خود تعمیم می دهند.

10 قدم برای کمک به کودک در ترس از حیوانات
فرزند شما در حال راه رفتن در زیر بلوک است زیرا یک گربه از پنجره همسایه خیره شده است و آنقدر از سگ ها می ترسد که وقتی یک نمایش توله سگ در تلویزیون می آید از اتاق خارج می شود. کودکان و نوجوانان در هر سنی می توانند از حیوانات وحشت داشته باشند ، حتی حیوانات معمولی که اکثر ما روزانه با آن روبرو می شویم. در بعضی موارد ، بچه ها به مرور زمان با حیوانات راحت تر می شوند. با این حال ، در موارد دیگر ، ترس کودک از حیوانات می تواند او را فلج کند ، و باعث می شود که وی قادر به عملکرد نباشد. در زیر اقداماتی وجود دارد که والدین می توانند برای کمک به فرزند خود در غلبه بر ترس از حیوانات انجام دهند:
تشخیص دهید که این ترس طبیعی است.

فرزند پرروی
ترس کودک زمانی که با حیوانی برخورد می کند می تواند یک احساس بسیار مناسب و طبیعی باشد.برخی فرزندان خردسال از چیزهای ناآشنا یا غیرقابل پیش بینی می ترسند. با بزرگ شدن کودک ، او دانش خود را در مورد چگونگی برقراری ارتباط با حیوانات و همچنین اعتماد به نفس در توانایی مقابله با ماهیت غیرقابل پیش بینی خود بدست می آورد. برخورد با ترس او با این نگرش ، آرامش و زاویه درک بیشتری به شما می دهد تا به مسئله نزدیک شوید.
تصمیم بگیرید که مداخله کنید.
اگرچه طبیعی است که کودکان خردسال از حیوانات وحشت نداشته باشند ، سه تصمیم اصلی در تصمیم گیری در مورد کمک به کودک خود برای غلبه بر آن ترس باید در نظر بگیرید: فرکانس ، شدت و مدت زمان. اگر او کمی از طریق باغ وحش پیاده روی کند و عصبی شود ، این یک فرصت خوب است که او از ناراحتی خود به طور طبیعی و بدون هیچ گونه کمک اضافی خارج شود. اما اگر ترس فرزند شما به هر روشی به طور جدی زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد - توانایی او برای رفتن به مدرسه ، بیرون رفتن و بازی و یا بازدید از خانه ی یک دوست یا خویشاوندان - مداخله ی شما بسیار مهم است.
وقت آن است که به فرزندتان کمک کنید تا از ترسهایش خارج شود و با آن ها مقابله کند. قبل از اقدام برای از بین بردن ترس او ، به فرزندتان گوش دهید. او را تشویق کنید تا بیان کند که چرا حیوانات او را چنان می ترسانند. سؤالات متداول مانند "من می بینم که شما از سگ همسایه می ترسید. می توانی در مورد آن به من بگویی؟ از چه می ترسید سگ انجام دهد؟ آیا اتفاقی افتاده است که شما را بترساند؟ "اگر او بتواند آنچه را که از ترسیدن به روشی خاص تر بیان کرده است ، سرنخ هایی به شما می دهد که چگونه می توانید به بهترین نحو به او در مقابله با ترس خود کمک کنید.

ترس های او را تأیید کنید
بله ، شما سعی می کنید به فرزندتان کمک کنید تا ترس خود را از حیوانات بر طرف کند ، اما او باید احساس کند که حرف او را می فهمید. به او اطلاع دهید که می فهمید که او می ترسد و هیچ چیز اشتباه و شرم آور از ترس او وجود ندارد. والدین احتیاط کنند که ترس را با تشویق کودک به اجتناب از حیواناتی که از او ترس دارد ، تقویت نکنند. در مورد چیزهایی مانند این پاسخ دهید ، "من می دانم که سگ ها می توانند باعث ترس شما شوند زیرا آنها بزرگ هستند و دوست دارند در کنار شما باشند. اما سگها این کار را انجام می دهند زیرا آنها شما را دوست دارند و ما با هم کار خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم احساس بهتری نسبت به آن ها پیدا کنید.

فرزند خود را توانمند کنید
بچه ها اغلب فکر می کنند که اگر از حیوانات وحشت دارند ، هیچ کاری نمی توانند انجام دهند تا احساس متفاوتی داشته باشند. به فرزند خود بیاموزید که حتی هنگامی که واقعاً از چیزی می ترسید ، می توانید با آموزش خود برای مواجهه با آن ، بر ترس خود غلبه کنید. بپذیرید که این کار سختی است ، اما به او بگویید که اگر بتواند شجاع باشد ، می تواند ترس خود را از بین ببرد. به مثالهایی از گذشته خود اشاره کنید وقتی او بر چیزی غلبه کرده است که او را عصبی کرده یا ترسیده است ، مانند سوار دوچرخه سواری برای اولین بار ، به او یادآوری کنید که او قادر است با این چالش ها روبرو شود.

ویران کردن ذهنیت ترس
ابتدا عکس هایی از سگها را به او نشان دهید ، سپس در مورد سگ ها کتاب ها را با هم بخوانید ، و سپس یک سگ اسباب بازی را برای او تهیه کنید تا با او بازی کند. وقتی می بینید که کودک شما بدون نشان دادن علائم ترس قادر به صحبت در مورد سگ ها است ، بگذارید یک سگ را در پشت حصار ببیند تا احساس امنیت کامل کند. آن را به آرامی بردارید و کم کم او را به آن حیوان نزدیک کنید.

تقویت موفقیت
از یک سیستم انگیزه و پاداش برای کمک به فرزندتان برای مقابله با ترس های خود استفاده کنید. وقتی موفقیت او را می شناسید ، می توانید به او اطلاع دهید که می فهمید که او در چه شرایطی است و به او می فهمانید که متوجه موفقیت او هستید. پاداش دادن به فرزندتان به او نشان خواهد داد که شما هر دو در کنار هم هستید و به این اطمینان دارید که او می تواند موفق شود.

آن را هیجان انگیز کنید
شما نباید طوری رفتار کنید که کودک احساس کند در برقراری ارتباط با حیوانات و غلبه بر ترسش اجباری وجود دارد .یکی از راه های الهام بخشیدن به کودک برای مقابله با ترس هایش این است که به او بیاموزید که از آن تخیل مشتاق استفاده کند تا به جای ترساندن او ، شجاعت بیشتری به او ببخشد. به او کمک کنید تا با ابرقهرمان مورد علاقه خود ارتباط برقرار کند ، و به او اجازه دهید تا در اطراف حیوانات کیپ بپوشد تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

کمک حرفه ای را در نظر بگیرید
ممکن است با تلاش های زیاد برای مقابله با ترس کودکتان باز هم موفق نشوید و مجبور باشید با یک شخص حرفه ای تر مشورت کنید.این امر به ویژه در صورتی مهم است که ترس توانایی عملکرد طبیعی را مختل کند و باعث پریشانی شود. یک روانشناس کودک قادر خواهد بود در مورد نحوه پیشبرد شما و فرزندتان راهنمایی کند.
کمک به کودک خود برای غلبه بر ترس خود می تواند یک روند کند باشد ، بنابراین انتظار نداشته باشید که یک شبه اتفاق بیفتد. با کمی صبر و تشویق ، فرزند شما اعتماد به نفس خود را می آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو