علت درد در رابطه چیست؟

منبع: نی نی بان

115

1399/7/20

23:57


واژن یک کانال عضلانی طولانی است که از دهانه واژن تا دهانه رحم ادامه دارد.
ناحیه تناسلی شامل لب ، کلیتوریس ، واژن و مجرای ادرار است. لبها یا لبهای پوستی در اطراف دهانه واژن وجود دارد.
اگر بعد از رابطه جنسی ، درد در واژن یا ولووی خود را تجربه کردید ، دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند اتفاق بیفتد. شما می توانید علل را درمان یا پیشگیری کنید. به ندرت درد ممکن است نشانه اضطراری باشد.

علل درد واژن بعد از رابطه جنسی
چندین علت می تواند باعث ایجاد درد بعد از رابطه جنسی در ناحیه واژن شود. این دلایل شامل موارد زیر است:
عدم ارگاسم در رابطه
هنگامی که شما برانگیخته اید و اورگاسم می شوید، بدن شما روان کننده طبیعی را آزاد می کند. اما گاهی اوقات ، این روان کننده به اندازه کافی نیست. اگر برانگیختگی جنسی شما کم است یا بدون اینکه به خودتان فرصت دهید تا گرم شود ، وارد مرحله ی اصلی می شوید ، ممکن است کمی اصطکاک بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشید.
این اصطکاک می تواند باعث درد در مهبل شود که می تواند باعث درد و ناراحتی شود. در برخی موارد ، حتی ممکن است منجر به عفونت شود.
رابطه جنسی طولانی یا پرتحرک
اگر رابطه جنسی کمی طولانی باشد و یا زیر و خشن باشد، ممکن است احساس درد یا ناراحتی کنید ، هم در واژن و هم در اطراف آن. اصطکاک و فشار اضافی می تواند بافت حساس را تحریک کند.
اگر شما یا شریک زندگی تان در حین انجام فعالیت جنسی از انگشتان دست ، وسایل و یا هر چیز دیگری استفاده می کنید ، ممکن است درد دیگری نیز داشته باشید.
واکنش آلرژیک به کاندوم روان کننده ها یا سایر محصولات
واکنش آلرژیک به کاندوم لاتکس ، روان کننده یا کالای دیگری که به اتاق خواب می آورید می تواند منجر به درد ناحیه واژنی شود. همچنین ممکن است باعث تحریک دستگاه تناسلی در روده شود. اگر چیزی به داخل واژن وارد شود ، ممکن است درد به داخل کانال گسترش یابد.
عفونت های مقاربتی (STI)
درد واژینال در طول رابطه جنسی ممکن است اولین علامت STI مانند کلامیدیا ، سوزاک یا تبخال دستگاه تناسلی باشد
اگر آزمایش نشده اید ، غربالگری STI را برای رد عفونت در نظر بگیرید. اگر شریک زندگی شما آزمایش نشده است ، از آنها بخواهید که غربالگری شوند. درمان هر دو شما برای جلوگیری از تقویت مجدد در آینده ضروری است.
عفونت مخمر
درد بعد از فعالیت جنسی در ولو یا واژن یکی از علائم شایع عفونت مخمر است. علائم دیگر عبارتند از:
خارش واژن
ورم
درد هنگام ادرار

عفونت ادراری (UTI)
UTI هنگام ادرار کردن می تواند بیش از درد ایجاد کند. همچنین می تواند باعث درد در ناحیه واژن و لگن شما شود.
اگر UTI هنگام رابطه جنسی دارید ، ممکن است تحریک و التهاب اضافی را تجربه کنید.
کیست بارتولین
دو غده بارتولین در هر دو طرف دهانه واژن وجود دارد. آنها مایع لغزنده اضافی و طبیعی به واژن وارد می کنند.
بعضی اوقات ، این کیست ها یا مجاری که مایع را جابجا می کنند ، می توانند مسدود شوند. این امر باعث ایجاد برآمدگی های مایع و پر از مایعات در یک طرف دهانه واژن می شود.
فعالیت جنسی می تواند کیست های بارتولین و بافت اطراف آنها را تحریک کند ، که می تواند باعث درد غیرمنتظره شود.
یائسگی
قبل و در دوران یائسگی ، سطح هورمون در بدن به طرز چشمگیری تغییر می کند. بدن با داشتن استروژن کمتر ، روان کننده طبیعی خود را کمتر تولید می کند.
به علاوه ، بافت داخل واژن خشک و نازک تر می شود. این امر می تواند رابطه جنسی را ناراحت کننده و حتی دردناک کند.
واژینیت
تغییر در تعادل طبیعی باکتری واژن می تواند منجر به التهاب شود. این حالت که واژینیت نامیده می شود همچنین می تواند باعث خارش و ترشحات شود.
درد حتی ممکن است بدون لمس جنسی در مهبل یا لگن وجود داشته باشد. فعالیت جنسی ممکن است آن را افزایش داده یا آن را مورد توجه قرار دهد.
درد ولور
تماس جنسی می تواند باعث ایجاد درد در ولو شود. اگر قبل از شروع فعالیت جنسی ، درد وجود داشته باشد ، ممکن است علامت یک بیماری زمینه ای مانند زخم های ولور باشد.
اگر تحریک ولووار بیش از چند ساعت یا چند روز باقی مانده باشد ، به یک ارائه دهنده خدمات پزشکی مراجعه کنید. ممکن است شما یک مسئله جدی تر مانند vulvodynia داشته باشید.
ولولودنیا
ولولودنیا دردی است که حداقل 3 ماه طول می کشد. هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث این بیماری می شود ، اما غیر معمول نیست.
علاوه بر درد بعد از فعالیت جنسی ، ممکن است دچار لرز ، سوزش یا لک شدن در ناحیه واژن شوید. در موارد شدید ، حساسیت بسیار شدید است ، پوشیدن لباس یا انجام کارهای روزانه تقریباً غیرممکن است.
آندومتریوز
آندومتریوز وقتی رخ می دهد که پوشش رحم در جای دیگری در لگن رشد می کند. ممکن است در تخمدانها یا لوله های فالوپ رشد کند. حتی می تواند روی بافت لگن ایجاد شود.
درد در طی مقاربت جنسی و دوره های دردناک از علائم شایع آندومتریوز است. ممکن است این درد در اعماق بدن مانند لگن یا مهبل فوقانی احساس شود.
فیبروئید رحم
فیبروم رحمی رشد غیر سرطانی است که می تواند در رحم ایجاد شود. وقتی بزرگ شوند ، می توانند کاملاً دردناک باشند. اگر فیبروم های رحمی دارید ، ممکن است بعد از انجام فعالیت های جنسی در لگن خود درد احساس کنید.
بیماری التهابی لگن (PID)
PID یک عفونت باکتریایی است. برخی از همان باکتری هایی که باعث STI می شوند مانند سوزاک و کلامیدیا می توانند باعث PID شوند. پس از ایجاد عفونت ، می تواند به موارد زیر سرایت کند:
رحم
لوله های فالوپ
دهانه رحم
تخمدان ها
PID می تواند باعث شود:
درد در لگن
مقاربت دردناک
ادرار دردناک
خون ریزی
تخلیه
واژینیسموس
واژینیسموس باعث می شود عضلات داخل و اطراف واژن و باز شدن واژن به تنهایی منقبض شود. این امر واژن را خاموش می کند و در صورت غیرممکن بودن ، ممکن است در طول رابطه جنسی ناراحت کننده باشد.
اگر قادر به برقراری رابطه جنسی هستید ، نتیجه ممکن است درد در مهبل (واژن) و اطراف دهانه واژن بعد از فعالیت جنسی باشد.
دارو
کنترل تولد سطح هورمون طبیعی را سرکوب می کند. این می تواند بافت های موجود در واژن را نازک تر و خشک تر کند.
اگر اجازه روغنکاری طبیعی مناسب را ندارید (جواب مثبت بیشتر است) یا از یک لوب دیگر استفاده نمی کنید ، ممکن است بعد از فعالیت های جنسی ، درد ناشی از اصطکاک را تجربه کنید.
عضلات کف لگن
عضلات تنگ کف لگن می تواند باعث مقاربت جنسی ناراحت کننده شود. عضلات کف لگن ممکن است در نتیجه:
وضعیت ضعیف
انواع خاصی از فعالیت های بدنی ، مانند دوچرخه سواری
یک ساختار عضلانی بطور طبیعی محکم در لگن و اطراف آن
بی حسی متورم بعد از رابطه جنسی
تورم و سوزش در بی حسی بعد از فعالیت جنسی همیشه نگران کننده نیست. از این گذشته ، این بافتها به طور طبیعی با برانگیختگی متورم می شوند .
اما اگر علاوه بر التهاب ، درد را تجربه می کنید ، ممکن است از اصطکاک و فشار باشد. این حالت باید طی چند ساعت یا تا روز دیگر از بین برود.
در صورت تداوم ورم متورم ، یا در صورت شروع علائم دیگر ، مانند:
ادرار دردناک
سوزش
ممکن است علائم عفونت باشد که نیاز به درمان نسخه ای دارد.

چگونه می توان درد را اورژانسی آرام کرد
شما می توانید برخی از این شرایط را در خانه درمان کنید.اما ممکن است برخی به مراقبت ارائه دهنده خدمات درمانی احتیاج داشته باشند.
بسته یخ
درد ناشی از اصطکاک یا فشار باید به خودی خود طی چند ساعت به پایان برسد. در این میان ، یک بسته یخ ممکن است به کاهش ناراحتی ولووار کمک کند.
بسته یخ را به مدت 5 تا 10 دقیقه در محل نگه دارید. بسته‌ی یخ را مستقیماً روی محل قرار ندهید. لباس زیر داشته باشید. بسته یخی را نیز داخل واژن خود وارد نکنید.
اگر استفاده از یخ ناراحت کننده یا دردناک است می توانید با پزشک مشورت کنید.
آنتی بیوتیک ها
آنتی بیوتیک های تجویز شده می توانند عفونت هایی مانند UTI ، PID و برخی از STI ها را درمان کنند. برخی از درمان های بدون نسخه نیز برای عفونت های مخمر در دسترس هستند. با این حال ، توصیه می شود قبل از خود درمانی ، از یک ارائه دهنده خدمات درمانی مشورت بگیرید و از آن ها تجویزات لازم را بگیرید.
هورمون درمانی
درمان جایگزینی هورمون ممکن است برای برخی افراد مفید باشد. به عنوان مثال ، بدن به تدریج می تواند با تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی تنظیم شود. همچنین ممکن است به ترمیم برخی روغن های طبیعی و کاهش رابطه جنسی دردناک کمک کند.
ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ممکن است کنترل هورمونی تولد را برای افراد مبتلا به اندومتریوز تجویز کنند. این ممکن است قسمت های دردناک را متوقف کند.
عمل جراحی
اگر کیست Bartholin یا فیبروم رحمی دارید ، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است برای از بین بردن این موارد جراحی را توصیه کند. در مورد کیست ، ممکن است تخلیه قبل از برداشتن غده انجام شود.
روان کننده ها
اگر می خواهید یک کمکی برای کاهش اصطکاک در رابطه جنسی داشته باشید ، از روان کننده ها استفاده کنید.
روان کننده های مبتنی بر روغن می توانند مواد کاندوم را تجزیه کنند و این می تواند باعث درد شود.
اگر شروع به احساس پارگی کردید ، از استفاده مجدد نترسید. وقتی صحبت از lube می شود ، تقریباً همیشه چیز خوب است.
محصولات بدون آلرژی
اگر گمان می کنید به مواد موجود در کاندوم یا اسباب بازی های جنسی که استفاده می کنید حساسیت دارید ، موارد جدید را امتحان کنید. کاندوم پلی اورتان موجود است. فقط بخاطر داشته باشید که آنها به اندازه لاتکس قوی نیستند.
ورزش عضلات کف لگن
Regel Kegels ممکن است به شما در آرامش عضلات کف لگن کمک کند. این امر نه تنها ممکن است باعث کاهش درد بعد از مقاربت جنسی شود بلکه از همان ابتدا می تواند نفوذ جنسی را لذت بخش تر کند.
درمان
برخی از افراد ممکن است بعد از رابطه جنسی دردناک ، اضطراب را تجربه کنند. این امر می تواند مانع از آن شود که لذت جنسی داشته باشند یا در حین مقاربت بتوانند آرامش داشته باشند.
در این حالت ، روان درمانی جنسی ممکن است به آنها کمک کند تا بر اضطراب خود غلبه کرده و مدیریت کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید
اگر درد بیش از یک یا دو روز ادامه دارد ، یا دچار خونریزی یا ترشحات غیرمعمول هستید ، به پزشک مراجعه کنید.
آنها می توانند یک تشخیص ایجاد کرده و درمان مناسب را برای شما ارائه دهند. درمان زودرس می تواند از عوارض بعدی جلوگیری کند.
نفوذ جنسی هرگز نباید دردناک باشد. حتی اگر در طی یک یا دو روز از بین برود ، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.
با هم ، می توانید مسئله ای را که باعث درد می شود ، درمان کنید و در وهله اول از وقوع آن جلوگیری کنید.

چرا در طی رابطه جنسی درد پایین شکم دارم؟
درد در طول رابطه جنسی شایع است ، اما این بدان معنی نیست که شما باید با آن زندگی کنید. رابطه جنسی عمیق به احتمال زیاد به علت مقاربت دردناک در زنان است ، اما همچنین می تواند در اثر یک وضعیت زنان و زایمان ایجاد شود.
صرف نظر از علت ، رابطه جنسی دردناک قابل درمان است. ارائه دهنده خدمات درمانی شما می تواند روشهای درمانی را به شما کمک کند تا بدون درد ، به تجارت لذت بپردازید.
این مواردی است که باید مراقب آن باشید و چه زمانی باید یک متخصص را ببینید.
علل شایع در زنان
درد هنگام رابطه جنسی اغلب به وضعیت شما یا موقعیت رحم شما کاهش می یابد.
پوزیشن رابطه جنسی
برخی از موقعیت های جنسی امکان نفوذ عمیق تر در هنگام رابطه جنسی واژن یا مقعد را فراهم می کند که می تواند باعث درد شود.
بهترین راه حل در این حالت ، جلوگیری از فشار زیاد است. موقعیت هایی که کنترل شما را بر عمق نفوذ رابطه جنسی در بردارد انتخاب کنید.
رحم کج شده است
رحم کج شده ، رحمی است که به جای نوبه خود به جلو ، در دهانه رحم تکیه می دهد. حدود 1 از 4 زن رحم کج دارند. در حالی که معمولاً مشکلی وجود ندارد ، بعضی اوقات می تواند رابطه جنسی - خصوصاً موقعیت های خاص - را دردناک کند.
متخصص زنان و زایمان می تواند به شما بگوید رحم کج دارید یا خیر. آزمایش با موقعیت ها و زوایای مختلف می تواند به شما کمک کند یک مورد آسیب دیده پیدا کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو