در فاصله کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نامزد دموکرات‌ها توانست در بهترین شرایط نسبت به رقیب خود قرار بگیرد و رکورد بی سابقه‌ای را در میان نامزد‌های انتخاباتی از سال ۱۹۳۶ به این سو به نام خود ثبت کند.

نظرسنجی جدید واشنگتن پست، که روز یکشنبه منتشر شد، نشان داد جو بایدن با کسب ۵۵ درصد آرا از رقیب جمهوری خواه کاخ سفید نشین خود پیش است.

نظرسنجی واشنگتن پست سومین نظرسنجی معتبر در سطح ملی است که در این هفته منتشر و بر اختلاف ۱۰ امتیازی بایدن و ترامپ صحه می‌گذارد. از سال ۱۹۳۶ تاکنون ثبت چنین اختلاف فاحشی میان رقبای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آنهم در ۲۲ روز مانده به روز انتخابات بی سابقه بوده است. در واقع بایدن اولین نامزد انتخاباتی است که توانست در فاصله اندک به روز انتخابات، بالای ۵۰ درصد آرا را از آن خود کند.

به نوشته سی ان ان، در ۲۱ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سال ۱۹۳۶ تاکنون، تنها بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ توانست در فاصله زمانی مشابه تا روز انتخابات فاصله بیش از ۵ امتیازی با رقیب جمهوری خواه خود کسب کند. هیچیک از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این سال‌ها نتوانسته بیش از ۴۸ درصد آرا را در روز‌های نزدیک به انتخابات کسب کنند.

هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ اگرچه در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش بود، اما درصد آرا او به ۵۰ درصد نرسید. سی ان ان پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ را مرهون آرا بلاتکلیفی می‌داند که به سوی او سوق پیدا کرد. بنا به بررسی ها، حال اگر آرا بلاتکلیف باز هم به سوی ترامپ سوق یابد، کماکان بایدن اختلاف ۶ یا ۷ امتیازی خود با ترامپ را حفظ خواهد کرد.

علت عمده عقب افتادن ترامپ در نظرسنجی‌ها از رقیب دموکرات خود، مدیریت ناکارآمد شیوع کرونا در آمریکاست که به بهایی جان بیش از ۲۱۷ هزار تن تمام شد.