راه های جلوگیری و از بین بردن کپک خاک گلدان

راه های جلوگیری و از بین بردن کپک خاک گلدان


منبع: آرگا

91

1399/7/21

13:13


توجه داشته باشید که از بین بردن کپک خاک گلدان چندان کار راحت و بدون دردسری نیست و نیاز به رعایت برخی از مراقبت ها دارد که در این مطلب سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم با ما همراه باشید.

راه های جلوگیری و از بین بردن کپک خاک گلدان

به طور کلی یکی از مشکلات عمده در نگهداری از گیاهان مختلف به ویژه گیاهان و گل های داخل گلدان پوسیدگی ریشه یا کپک زدن خاک در اثر بیماری های قارچی می باشد که امروزه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه را درگیر آن کرده و اغلب آن ها به دنبال یافتن راهکار هایی برای از بین بردن کپک خاک گلدان هستند.

از بین بردن کپک خاک گلدان

کپک خاک در واقع یک نوع قارج از هاگ های میکروسکوپی همراه با ذرات بسیار ریز است که دائما در هوا در حال حرکت می باشند. این هاگ ها بدون اینکه کسی از وجود آن ها باخبر شود در همه جا رشد می کنند و بر روی سطوح مختلف گیاه قرار می گیرند. زمانی که کپک خاک کم باشد در شرایط عادی هیچ دغدغه ای را برای سلامتی شما ایجاد نخواهد کرد اما هنگامی که کپک موجود بر روی خاک شروع به رشد می کند به تدریج درصد پوسیدگی ریشه را افزایش خواهد داد و هنگامی که در مقادیر بالاتری یافت شود کیفیت هوای خانه را کاهش خواهد داد و علاوه بر حیوانات خانگی که در آن فضا زندگی می کنند بر روی انسان ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. همچنین کپک خاک می تواند برای افراد مبتلا به آلرژی نیز مشکلات تنفسی ایجاد نماید. به طور کلی برخی مواقع پس از انجام تعویض گلدان و یا خاک متوجه می شوید که گیاه دچار بیماری های قارچی شده و به همین خاطر از عمل تعویض گلدان خود پشیمان می شوید ولی بهتر است بدانید که تنها اگر شما از خاک هایی مناسب و مطمئن برای گلدان خود استفاده نکنید خاک بستر دچار چنین مشکلاتی خواهد شد در غیر این صورت هیچ خطری بستر گیاهتان را تهدید نخواهد کرد.

چگونگی از بین بردن کپک خاک گلدان

عوامل بروز کپک خاک:

بروز کپک خاک گلدان گیاه می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که در ادامه سعی داریم به بیان آن بپردازیم:

آبیاری بیش از حد گیاه

عدم تهویه مناسب

نبود زهکشی مناسب

کمبود نور خورشید

خاک مستعد و حاوی قارچ و بیماری

عوامل ایجاد کپک در خاک

راهکار های جلوگیری از کپک خاک:

به طور یکی از بهترین روش های پیشگیری و مقابله با این کپک ها این است که با رعایت برخی از مراقبت های عمومی از رشد آن ها جلوگیری نمایید که به همین منظور در ادامه به بیان روش هایی برای جلوگیری از بروز کپک خاک پرداخته ایم:

از رطوبت خاک بکاهید: اگر در منطقه ای با رطوبت بالا زندگی می کنید ممکن است خاک بستر گیاهتان مستعد کپک ها باشد پس بهتر است برای کاهش رطوبت نسبی محیط اطراف گیاهتان از رطوبت گیر استفاده نمایید.

بیش از حد گیاهتان آبیاری نکنید: همانطور که می دانید بیش از حد آبیاری کردن گیاه عامل اصلی رشد کپک هاست. پس بهتر است پیش از انجام آبیاری مجدد گیاه اجازه دهید لایه بالایی خاک کاملا خشک شود و بعد اقدام به آبیاری بکنید.

از بستری با زهکشی مناسب استفاده نمایید: توصیه می شود که از ظروفی با حفره های زهکشی برای کاشت گیاه استفاده نمایید. نباید پس از اینکه گیاهتان را درون بستر قرار دادید اقدام به زهکشی کنید و همچنین اجازه ندهید گیاهان با آب راکند در زیر گلدانی قرار بگیرند.

راه های جلوگیری از کپک خاک

بستر را در معرض نور قرار دهید: لازم است تا بستر خاک از نور ایده آل برخوردار باشد و اگرچه نور طبیعی خورشید بهترین نور برای جلوگیری از کپک خاک است اما نور های کمکی نیز می توانند مناسب باشند. اگر فضای بیرون از محل کشت هوای خوبی دارد می توانید گیاهتان را به صورت دوره ای در بیرون از خانه بگذارید تا نور کافی دریافت کنند.

امکان تهویه هوا را فراهم نمایید: توصیه می شود که بستر کشت را به گونه ای مرتب کنید که فضای کافی برای گردش هوا در میان آن ها وجود داشته باشد. همچنین که انجام این کار می تواند به خشک شدن سریع خاک پس از آبیاری نیز کمک شایانی بکند.

از ضد قارچ های طبیعی استفاده کنید: شما می توانید برای جلوگیری از بروز کپک در خاک از دارچین، جوش شیرین و سرکه سیب بر روی سطوح خاک استفاده کنید تا به صورت طبیعی از رشد قارچ جلوگیری شود. اگر از هر سه این ماده به مقدار کم هم استفاده کنید ایمن خواهند بود و هیچ خطری برای گیاهانتان ایجاد نخواهد کرد.

چگونگی پیشگیری از کپک خاک

انواع کپک های خاک و نابودی آن ها:

توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین کار هایی که باید در مواجه شدن با کپک خاک گیاهان انجام دهید این است که نوع آن را شناسایی کنید تا بتوانید به راحتی به رفع آن بپردازید:

کپک سفید:

کپک سفید معمولا به صورت کرکی و پرزدار بر روی سطوح خاک ظاهر می شوند و ممکن است به صورت پنبه ای یا کرکی نیز به نظر برسند. این نوع از کپک معمولا یک قارچ خونده ی مواد پوسیده می باشد که نمی تواند آسیب زیادی به انسان و گیاه وارد کند. بهتر است بدانید زمانی که شرایط فضای کشت مرطوب باشد و امکان تهویه هوا محدود باشد این قارچ بر روی سطح خاک ساکن خواهد شد.

از بین بردن کپک سفید خاک:

به طور کلی اگر متوجه کپک سفید بر روی بستر گیاهان خانگی خود شدید بهتر است هر چه سریع تر از شر آن خلاص شوید حتی اگر آن ها بی ضرر باشند. به همین خاطر در ادامه راهکار نابودی این نوع کپک را بیان کرده ایم:

پیش از اینکه راهکار ها را برای این امر امتحان کنید بهتر است گیاهتان را به فضای بیرون از خانه ببرید و در جایی قرار دهید که در برابر نور مستقیم خورشید باشد و هوای زیادی به آن بخورد. اگر گیاه یک روز کامل در هوای آزاد قرار بگیرد بسیار عالی خواهد بود حتی بهتر است که یک الی دو روز دیگر هم در همین فضا بماند تا زمانی که دمای هوا در شب کاهش پیدا کند می توانید گیاه را به داخل خانه بیاورید.

اما اگر قرار دادن گیاه در هوای آزاد نتیجه بخش نبود بایستی خودتان دست به کار شوید. بهتر است ماسک بزنید و با استفاده از یک کاردک یا قاشق کپک را از روی سطوح خاک بردارید و درون یک کیسه زیپ دار قرار دهید و بعد داخل سطل زباله بیندازید.

حال بایستی با استفاده از پارچه ای تمیز و نرم که آغشته به محلول باشد گیاهتان را تمیز کنید تا هر نوع کپک در حال رشد بر روی شاخ و برگ گیاه از بین برود. همچنین که انجام این کار از آلودگی مجدد خاک گلدان جلوگیری خواهد کرد.

پس از بین بردن کپک سفید پرزدار از روی خاک گیاه و تمیز کردن برگ ها می توانید از قارچ کش مخصوص برای درمان کپک موجود در قسمت زیرین گیاه استفاده کنید. همچنین می توانید از انواع مختلف فرمولاسیون های ارگانیک نیز در این زمینه بر اساس دستورالعمل نوشته بر روی برچسب آن استفاده نمایید.

آشنایی با انواع کپک خاک

کپک خاکستری:

زمانی که هاگ های متحرک در هوای قارچ بوتریتیس بر روی زخم های باز گیاه یا بافت گیاه در حال مرگ می نشیند این نوع کپک ایجاد خواهد شد. کپک های خاکستری معمولا به رنگ تیره ظاهر می شوند و اغلب در نزدیکی سطح خاک یا روی پرپشت ترین قسمت شاخ و برگ گیاهان یافت می شود. نواحی آلوده ی گیاه به سرعت بزرگ می شوند و باعث متلاش شدن بافت می شوند که اگر سریعا درمان نشود می تواند کل گیاه را از بین ببرد.

از بین بردن کپک خاکستری خاک:

از آنجایی که این نوع از کپک می تواند درون خاک سکونت پیدا کند بسیار مهم است که از درمان صددرصدی آن اطمینان حاصل کنید تا از آلودگی مجدد خاک بستر جلوگیری شود. در ادامه راهکار از بین بردن این نوع کپک خاک گلدان به صورت کامل بیان شده است که می توانید در این روند از آن بهره بگیرید:

در ابتدا بایستی گیاه را از سایر گیاهان خانگی خود دور کنید و با استفاده از قیچی ضد عفونی شده یا تیغ بافت گیاه آلوده را کامل جدا کنید و درون سطل زباله بیندازید.

سپس از قارچ کش های بیولوژیکی یا قارچ کش با پایه ی مس بر اساس دستورالعمل های شرکت سازنده آن ها استفاده کنید. لازم است اطمینان حاصل کنید که خاک نیز کاملا خیس باشد تا قارچ کش تاثیر بهتری داشته باشد. به طور هر ۱ الی ۳ هفته نیاز است دوباره از قارچ کش ها استفاده کنید تا فشار کپک ها فروکش نماید.

روش های کنترل کردن کپک خاک

کپک دوده ای:

معمولا کپک های دوده ای به صورت تکه های سیاه و دوده ای سبز تیره بر روی ریشه گیاه و سطوح خاک ظاهر می شوند و وجود آن ها نشان دهنده این است که گیاه خانگی شما با حشرات لاک زا و ریز آلوده شده است. این حشرات اغلب از شیره گیاه تغذیه می کنند و سپس چیزی به نام شهد را دفع خواهند کرد. این نوع از کپک به صورت مستقیم به گیاه آسیب نمی رساند اما اگر آن را رها کنید تا تولید مثل کند می تواند مانع عمل فتوسنتز گردد.

از بین بردن کپک دوده ای خاک:

توجه داشته باشید که پیش از همه باید در مورد هجوم حشرات به گیاهان خانگی خود اقداماتی انجام دهید زیرا کپک های دوده ای همچنان مشکل ساز خواهند بود که به همین منظور در ادامه به روند از بین بردن کپک دوده ای خاک پرداخته ایم:

اگر تعداد حشرات بسیار کم باشد می توانید با انگشتان دست خود یا یک قیچی ضد عفونی شده آن ها را به صورت دستی جدا کنید و دور بریزید. همچنین می توانید با استفاده از پنبه آغشته شده به الکل گیاهتان را تمیز کنیئد و کپک را از روی آن پاک نمایید. اما اگر تعداد و میزان کپک ها زیاد باشد باید از صابون حشره کش یا روغن باغبانی برای درمان آن استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که برای نابودی حشره لاک زا از روی گیاه باید با پارچه مرطوب و تمیز دوده را از روی شاخ و برگ های گیاه پاک کنید ولی اگر کپک دوده ماندگار بود می توانید در این روند از صابون رقیق استفاده نمایید. پس از پایان کار باید گیاه را در سینک آشپزخانه قرار داده و به آرامی برگ ها را شستشو دهید.

آشنایی با کپک دوده ای در خاک

کپک سفیدک گردی:

این نوع از کپک ها مشابه غشای پودری سفید بر روی برگ و ساقه گیاه شما ظاهر می شود و شباهت زیادی به گرد آرد دارد. با گذر زمان ممکن است از نظر رنگ به خاکستری تبدیل شود و درون خاک گسترده گردد. معمولا کپک سفیدک گردی در فتوسنتز اختلال ایجاد می کند و مانع رشد گیاه خواهد شد و اگر سریعا مورد درمان قرار نگیرد می تواند گیاه را از بین ببرد.

از بین بردن کپک سفیدک گردی خاک:

بهتر است بدانید که اگر خاک بستر گیاهتان دچار این نوع کپک شود درصد انتقال آن به سایر گیاهان بسیار کم است اما توصیه می شود پیش از اینکه کپک به شدت گیاهتان را مورد آسیب قرار دهد روند درمان آن را آغاز کنید که به همین خاطر در ادامه به بیان مراحل از بین بردن کپک خاک گلدان پرداخته ایم:

توصیه می شود با استفاده از قیچی ضدعفونی شده یا تیغ هر نوع بافت گیاه آلوده یا بیمار را برش دهید و درون سطل زباله بیندازید.

روش های از بین بردن کپک خاک گلدان

سپس گیاه آلوده به کپک سفیدک خاک را با محلول بی کربنات، ۱ قاشق چاخوری جوش شیرین و قارچ کش با پایه گوگرد مطابق دستور برچسب اسپری نمایید تا گیاهتان از این نوع کپک کاملا پاک شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو