آنچه باید درباره قرص و شربت دی سیکلومین بدانید

آنچه باید درباره قرص و شربت دی سیکلومین بدانید


منبع: آرگا

118

1399/7/21

13:41


اگر تا کنون شربت دی سیکلومین برای شما نیز تجویز شده است و برای مداوا از این شربت استفاده کرده اید و یا مجبور به استفاده از آن طی روزهای آینده هستید این مقاله که در مورد اطلاعات دارویی شربت دی سیکلومین را از دست ندهید.

آنچه باید درباره قرص و شربت دی سیکلومین بدانید

دی سیکلومین( dicyclomin ) در رده داروهای آنتی کولینرژیک قرار می گیرد و شکل دارویی آن شربت، قرص و آمپول است. در ادامه با تاثیرات شربت دی سیکلومین و موارد منع مصرف این شربت آشنا شوید.

اطلاعات دارویی شربت دی سیکلومین

از این دارو برای تسکین دردها و اسپاسم های روده ای و شکمی در نوزادان و کم کردن دردهای دوران پریودی در خانمها و به عنوان داروی کمکی در برطرف کردن اسهال تجویز می شود. از دیگر موارد استفاده داروی دی سیکلومین، درمان سندروم روده تحریک پذیر و دیگر اختلالات عملکردهای گوارشی می باشد.

عوارض جانبی شربت دی سیکلومین

مکانیسم اثر

این دارو با مهار گیرنده های استیل کولین سبب برطرف شدن منقبض بودن عضله های جداره ای روده می شود. و از تاثیرات ضد اسپاسم آن باید بدانید که تاثیر مستقیم و غیر اختصاصی به روی عضله های صاف می گذارد. از دی سیکلومین برای خانم هایی که بچه شیر می دهند نباید استفاده شود چون در شیر ترشح می شود و ممکن است سبب کاهش شیر در خانمهای شیرده شود. در بیمارانی که انسداد مجاری ادراری هستند منع مصرف دارد.

بیماران انسدادی دستگاه گوارشی و انسداد فلجی روده نباید از این دارو استفاده شود. شیرخوارانی که سنشان کمتر از شش ماه است نیابد برایشان از شربت دی سیکلومین استفاده شود.  مصرف این دارو  در بیمارانی که پرکاری تیروئید دارند, بیمارانی که دچار شریان کونر قلب و آرتیمی قلب, نارسایی احتقانی قلب هستند ممنوع می باشد. همچنین بیماران کبدی و کلیوی نمی توانند از این دارو استفاده کنند.

از شربت دی سیکلومین در چه بیماری استفاده می شد؟

چه کسانی این دارو را استفاده نکنند؟

توجه داشته باشید این دارو را با آنتی هیستامین به طور همزمان مصرف نکنید. مصرف این شربت  در افراد سالخورده ای که دارای مشکل در مجاری ادراری و یا دفع مدفوع هستند تجویز نمی شود. افرادی که دچار بیماری تنفسی هستند نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین اشخاصی که سابقه تشنج دارند نمی توانند از این دارو مصرف کنند.

مصرف سه قرص دی سیکلومین، در روز برای کودکان و بزرگسالان که میانگین پنج تا ده میلی گرم در کودکان شش ماه تا یک ساله و ده تا بیست میلی گرم در بزرگسالان است.

مقدار مصرف دی سیکلومین در بزرگسالان و کودکان

عوارض جانبی

بعد از استفاده از  این شربت مایعات زیاد مصرف کنید و بهتر این است که خوردن این دارو نیم تا یک ساعت قبل از غذا باشد. از عوارض جانبی این شربت  می توان به موارد زیر اشاره کرد: از عوارض این دارو بر قلب و عروق تپش قلب و به روی پوست, کهیر و فقدان تعرق می باشد. سر درد, بی خوابی, خواب آلودگی, سرگیجه, عصبانیت, فراموشی, و ضعف از تاثیرات این دارو به روی اعصاب مرکزی می باشد. تاری دید, گشاد شدن مردمک چشم, فلج جسم مژگانی و افزایش فشار داخل چشم از عوارض جانبی این دارو بر روی چشم است. در دستگاه گوارش باعث خشکی دهان, تهوع, یبوست, استفراغ, انسداد فلجی روده, نفخ شکم و سوزش سر دل می شود. و مشکل در رفع ادرار و ناتوانی جنسی از عوارض این دارو بر مجاری ادراری و تناسلی است. برای استفاده از این شربت می توانید آن را با آب رقیق کنید و بخورید.

مکانیسم اثر شربت دی سیکلومین

دانستن اثرات و عوارض داروهای شیمیایی باعث می شود تا ما حدالامکان از استفاده این داروها مگر در مواقع ضروری بپرهیزیم. با این وجود توصیه می شود مصرف این دارو را تنها تحت نظر پزشک انجام دهید.

دوز مصرفی دارو:

  • میزان مصرف دارو دی سیکلومین در افراد بزرگ سال بالای ۱۲ سال، روزانه سه مرتبه و به مقدار ۱۰ الی ۲۰ میلی گرم می باشد.
  • در کودکان ۲ الی ۱۲ سال، مصرف دارو روزانه سه بار و به میزان ۱۰ میلی گرم است.
  • در نوزادان ۶ الی ۲۴ ماه نیز مصرف این شربت روزانه حداکثر ۳ یا ۴ بار پیش از غذا و به میزان ۵ الی ۱۰ میلی گرم توصیه شده است.

نکته: برای اطمینان از دوز مصرفی دارو نظر پزشک معالج را جویا شوید.

آشنایی با دی سیکلومین

تداخل دارویی:

چنانچه با داروهای ضد اسید مصرف گردد میزان جذب خوراکی شربت دی سیکلومین کاهش می یابد، بنابراین این دارو باید حداقل ۱ ساعت پیش از داروهای ضد اسیدی مصرف گردد.

تداخل مصرف این شربت با داروهای آنتی کولینرژیکی از قبیل داروهای ضد افسردگی، داروهای آنتی هیستامین، فنوتیازین، دیزوپرامید، ضد پارکینسون، پتدین و کینیدین مشکلاتی را ایجاد می کنند و احتمال بروز عوارض آنتی کولینرژیکی را تشدید خواهند کرد و همچنین سمیت اضافی را به وجود می آورند.

در مصرف همزمان این دارو با داروهای مکمل پتاسیم که خوراکی می باشد باید احتیاط شود، چرا که ایجاد زخم گوارشی در این حالت احتمال بروزش افزایش می یابد.

مصرف همزمان دی سیکلومین با آنتی کولوینرژیک از اثر جذب گوارشی داروهای کتوکونازوا و لوودوپا می کاهد و غلظت سرمی داروی دیگوگسین با مصرف همزمان این دارو افزایش پیدا می کند.

دوز مصرفی این دارو برای سالمندان پایین است و مصرف این دارو برای این افراد با احتیاط می باشد.

از عوارض احتمالی این دارو کاهش تعریق می باشد که در نتیجه افراد سالمند با مصرف این دارو با خطر گرمازدگی روبه رو خواهند بود.

تجویز دی سیکلومین برای نوزادان کمتر از ۶ ماه ممنوع می باشد و برای نوزادان بزرگتر از ۶ ماه نیز باید زیر نظر پزشک مصرف شود زیرا احتمال حملات تشنجی وجود دارد.

در طول درمان با این دارو به دلیل بروز خواب آلودگی و تاری دید از انجام کارهای که نیاز به هوشیاری کامل دارند جدا خودداری نمایید.

تداخل دارویی دی سیکلومین

ضمن سپاس از همراهی با این مطلب، همچنان که اطلاعات لازم در رابطه با شربت دی سیکلومین را کسب کردید با مراجعه به مطالب قبلی آرگا می توانید با اطلاعات دارویی سایر داروها آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو