آیا واکسن آنفولانزا در بارداری مجاز است؟

منبع: اوما

138

1399/7/21

16:01


آیا واکسن آنفولانزا در بارداری مجاز است؟

ممکن است هنگامی که باردار هستید در میانه این مسیر دچار سرما خوردگی یا آنفولانزا شوید و پزشک برای شما واکسن آنفولانزا را تجویز کند. در این شرایط دچار نگرانی می شوید که آیا واکسن آنفولانزا اختلالی در پروسه بارداری ایجاد می کند یا خیر؟ در این مقاله می خواهیم نکات مهم در مورد واکسن آنفولانزا در حین بارداری را برای شما اومایی های عزیز توضیح دهیم. با ما همراه باشید. 

تاثیر واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

اگر پزشک در دوران بارداری برای شما واکسن انفولانزا تجویز کرد پس جای نگرانی نیست زیرا مزیت آن از ضررش بیشتر خواهد بود. به علاوه برخی از پزشکان در صورت شیوع ویروس های سرماخوردگی حتی قبل از اینکه شما مبتلا شوید آن را تجویز می کنند تا شما را نسبت به عوارض جدی این بیماری در بارداری محافظت کنند. این واکسن آن قدر مهم است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) هم زنان باردار و هم زنانی را که در فصل آنفولانزا باردار می شوند را در لیست گروه های پرخطر خود قرار می دهد.

زنانی که در بارداری به آنفولانزا مبتلا می شوند به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن بیشتر در معرض خطر هستند و گاهی نیاز به بستری در بیمارستان دارند. 

چه زمانی باید واکسن آنفولانزا بزنم؟

CDC و کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) توصیه می کنند زنانی که باردار هستند و بارداری آنها در فصل آنفولانزا ( مهر و آبان ) است، هرچه زودتر این تزریق را با مشورت پزشک انجام دهند. زیرا دو هفته طول می کشد تا بعد از تزریق بدن شما آنتی بادی محافظ را ایجاد کند.

از کدام واکسن آنفولانزا استفاده کنم؟

ACOG توصیه می کند زنانی که در فصل آنفلوآنزا باردار هستند یا باردار می شوند، واکسن آنفلوآنزای غیرفعال (در ایران ترجیحا هلندی) را دریافت کنند. این نوع واکسن ها بصورت تزریقی وارد بدن می شوند. اما واکسن های اسپری قطره در بینی ممکن است حاوی ویروس زنده نیز باشند که برای زن باردار خطرناک است. 

عوارض جانبی احتمالی واکسن آنفولانزا چیست؟

عوارض جانبی تزریق آنفولانزا به طور کلی خفیف است و تنها شامل درد، قرمزی یا تورم در ناحیه تزریق می باشد. برخی عوارض دیگر مانند غش کردن، سردرد، تب، درد عضلانی، حالت تهوع یا خستگی نیز وجود دارند که به ندرت اتفاق می افتند. 

اگر حساسیت شدید دارید یا در گذشته واکنش شدید آلرژیک به واکسن آنفولانزا داشته اید یا سندرم گیلن-باره دارید و یا به تخم مرغ حساسیت دارید، حتما قبل از تزریق به پزشکتان اطلاع دهید.

سخن آخر

همان طور که گفتیم در صورت تجویز واکسن آنفولانزا از طرف پزشک نگران فرزندتان و ادامه مسیر بارداری نباشید. بهتر است در این زمینه نیز به پزشکتان اعتماد کنید و مطمئن باشید وی برای تجویز هر موردی ابتدا سلامت شما و فرزندتان را در نظر می گیرد. 

Yvonne Butler Tobah, M.D. Is it safe to get a flu shot during pregnancy? Oct. 10, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو