بامداد روز ۱۹ مهر، در جریان یک رژه نظامی مقامات بسیاری از کشورها را شگفت زده کرد و از جدیدترین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود رونمایی کرد. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند اگر این موشک با قابلیت حمل ۱۱ کلاهک هسته‌ای به درستی عمل کند، یکی از عظیم‌ترین موشک‌های بالستیک مجهز به سامانه متحرک جاده‌ای در سراسر دنیا خواهد بود. ملیسا هانهام، معاونت سازمان شبکه هسته‌ای آزاد، این موشک را یک هیولا توصیف کرده است.

تلاش‌های کره شمالی برای تولید یک موشک قاره پیما و نمایش گسترده آن نتیجه بدعهدی دولت ترامپ بود که در سال ۲۰۱۸ تبلیغات گسترده‌ای در مورد مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی انجام داد اما بر خلاف این تبلیغات به طور مداوم تحریم‌ها را علیه کره شمالی تشدید کرد. اقدامات دولت ترامپ باعث شد که مقامات کره شمالی در همان زمان اعلام کنند که آمریکا در زمینه توافق پایان جنگ در شبه جزیره کره زیر قولش زده است.

بدعهدی ترامپ در مقابل رهبر کره شمالی در خصوص امضای بیانیه پایان جنگ دو کره پس از نشست ماه سنگاپور میان ترامپ و کیم جونگ اون، باعث خشم کره شمالی شد. ترامپ در جریان دیدار خود با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور گفته بود که به زودی بیانیه‌ای را امضا می‌کند که طی آن پایان جنگ کره اعلام خواهد شد. پس از آن دولت ترامپ طی چند مرحله از پیونگ یانگ خواست تا ابتدا بخش زیادی از زرادخانه هسته‌ای خود را از بین ببرد تا پس از آن سند پایان جنگ دو کره امضا شود. این تصمیم باعث ایجاد بن بست در مذاکرات دو کشور شد. یک منبع که در جریان مذاکرات کره شمالی با آمریکا در سنگاپور بود، گفت: کاملا مفهوم است که چرا کره شمالی عصبانی است. ترامپ قول داده بود که بیانیه صلح را صادر کند، اما تغییر یکباره این موضوع و مشروط شدن آن به عنوان نقض تعهد آمریکا به شمار می‌آید.

مراسم رژه اخیر به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگران در کره شمالی برگزار شد. پیشتر، مقام‌های کره جنوبی و همچنین ایالات متحده آمریکا احتمال داده بودند که کیم جونگ اون به بهانه این مراسم از سلاح راهبردی جدیدی که اوایل سال جاری میلادی وعده‌اش را داده بود، رونمایی خواهد کرد.

این اقدام کره شمالی نتیجه خلف وعده دونالد ترامپ در مذاکرات میان دو کشور بود در دو سال گذشته و به ویژه پس از دیدار با رهبران بین‌المللی از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸، این نخستین بار است که کره شمالی از تسلیحات دوربرد خود رونمایی می‌کند.

نمایش قدرت کره شمالی مقامات آمریکایی را برآشفته است یک مقام ارشد دولت آمریکا،  رونمایی از این موشک بالستیک قاره‌پیما را ناامیدکننده توصیف و دولت را به مذاکره برای خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی فراخوانده است.

نمایش این موشک حتی واکنش جان ساپل سخنگوی پنتاگون را در پی داشت او در گفت و گویی رسانه ای گفت که ایالات متحده در زمینه برگزاری این رژه اطلاعاتی در دست دارد. او گفت: «آمریکا  در این زمینه در حال مشاوره با متحدان خود در منطقه است».

یک فرد مطلع در کاخ سفید نیز گفته است، رئیس جمهور آمریکا پس از دیدن گزارش رونمایی کره شمالی از موشک بالستیک قاره پیمای جدید بسیار خشمگین شده است. ترامپ پس از مشاهده رونمایی از موشک بالستیک قاره پیمای پیونگ یانگ گفت، واقعا از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ناامید شده است. ترامپ پس از مشاهده این گزارش نگرانی خود از این موشک‌های بالستیک را با چند تن از مقامات کاخ سفید در میان گذاشت.

 این اتفاقات در حالی رخ می دهد که برایان مک‌کئون، مشاور امور خارجه جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته او در صورت دستیابی به پیروزی آمادگی دارد با رهبر کره شمالی دیدار کند. مک‌کئون گفت:‌ قطعاً اعتقاد دارم رویکرد بایدن نسبت به دولت ترامپ متفاوت خواهد بود. جو بایدن این را درک می‌کند که مسئله کره شمالی پیچیده است و نمی‌توان آن را با چند دیدار بین دو رهبر حل و فصل کرد.

او که سمت معاون سیاسی وزیر دفاع اسبق آمریکا را در کارنامه دارد در ادامه گفت: فکر می‌کنم اگر دیدار با کیم بخشی از یک راهبرد واقعی باشد که ما را درخصوص مسئله خلع سلاح هسته‌ای پیش ببرد، بایدن مشتاق خواهد بود این کار را انجام دهد. این در حالی است که ترامپ بدون آنکه راهبرد دقیقی برای رسیدن به اهدافمان تعیین کند، دیدار بین رهبران را شروع کرد.

مذاکرات کره شمالی با آمریکا نشان داده است که آمریکا نه‌تنها برای حل مشکلات کاری انجام نمی‌دهد بلکه با درخواست امتیازات جدید و خارج از موضوع، مذاکرات را به شکست می‌کشاند.  اکنون با رونمایی از این موشک جدید، مقامات آمریکا به تکاپو افتاده اند دونالد ترامپ که همواره تلاش کرده از سیاست چماق بزرگ و هویج کوچک در برابر کشورها استفاده کند اکنون با چماقی بزرگ و غیرقابل کنترل از سوی کره شمالی روبرو شده است.