میزان مصرف کافئین در بارداری

منبع: نی نی بان

145

1399/7/21

20:27


کافئین یک نوع ماده ی محرک است که باعث تقویت انرژی و افزایش هوشیاری می شود.این ماده در سراسر جهان مصرف می شود ، قهوه و چای دو منبع محبوب از کافیین هستند . کافئین می تواند فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش داده ، انرژی شما را تقویت کرده و روحیه کلی شما را بهبود بخشد.
ممکن است بلافاصله پس از مصرف ، اثرات کافئین را تجربه کنید و تا زمانی که کافئین در بدن شما باقی بماند ، اثرات ادامه خواهد داشت.
در حالی که نوشیدنی های حاوی کافئین برای عموم مردم بی خطر تلقی می شود ، مقامات بهداشتی توصیه می کنند میزان مصرف کافیین خود را در دوران بارداری و انتظار برای به دنیا آمدن نوزادتان محدود کنید.

آیا مصرف کافئین در دوران بارداری امنیت دارد؟
برای بسیاری از افراد ، کافئین در سطح انرژی ،میزان تمرکز و حتی سردردهای میگرنی اثرات مطلوبی دارد و می توانند اثرات مطلوبی بر سلامتی داشته باشد.
با این حال ، کافئین در بعضی از آنها می تواند عوارض جانبی منفی ایجاد کند و ممکن است در دوران بارداری خطراتی داشته باشد.

ارتباط بین مصرف کافئین و سقط خود به خودی جنین
چندین بررسی مهم در مورد ارتباطات بالقوه بین کافئین و سقط خود به خودی جنین ، ناهنجاری های مادرزادی و محدودیت رشد جنین انجام شده است. این بررسی ها هزاران بارداری را در نظر گرفته است ، همچنین انواع طرح های مطالعاتی از جمله کنترل موردی و گروهی. در اکثر این مطالعات زنان با مصرف کافئین بیشتر از 300 میلی گرم در روز ارزیابی شده اند ، که مربوط به حدود 3 فنجان قهوه فوری در روز است.
علاوه بر این ، بسیاری از نقص های روش شناختی ، مانند عدم کنترل برای مخدوشین از جمله سیگار کشیدن و استفاده از الکل شناخته شده است. استعمال دخانیات یک نگرانی اساسی است ، زیرا این امر باعث سقط خودبخودی جنین می شود ، و بسیاری از خانمها مصرف قهوه را با سیگار کشیدن ترکیب می کنند.
نتیجه گیری کلی در مورد ارتباط بین مصرف قهوه و سقط جنین به این صورت است که شواهد کافی در مورد ارتباط علت و معلولی بین مصرف کافئین و افزایش سقط خودبخود جنین وجود ندارد ، به خصوص اگر کمتر از 300 میلی گرم در روز مصرف شود.
همچنین افزایش خطر نقص هنگام تولد وجود ندارد. اما کاهش ناچیز در رشد جنین با مصرف کافئین 300 میلی گرم در روز یا کمتر وجود دارد.

تاثیر کافئین بر سیستم عصبی مادر و نوزاد
بررسی ادبیات مطالعات منتشر شده بین سالهای 1975 تا 1999 ، حداقل اثرات مصرف کافئین در دوران بارداری را بر روی رشد عصبی و رفتار در نوزادان و کودکان گزارش داد. با این وجود ، چندین مورد از ترک کافئین در نوزادانی گزارش شده است که مادران آنها مقادیر زیادی کافئین مصرف می کنند ( بیشتر از 800 میلی گرم در روز) . به طور کلی ، نویسندگان نتیجه گرفتند که شواهد کمی در مورد مصرف مقادیر کافئین در دوران بارداری وجود دارد.
مطالعات دیگر هیچ گونه عوارض جانبی بر رفتار کودکان با مصرف مقادیر متوسط (کمتر از 300 میلی گرم در روز) کافئین در دوران بارداری گزارش ندادند.
مطالعه ی کوهورت 885 کودک متولد شده در برزیل هیچ خطر افزایش بیداری مکرر شبانه را نشان نداده است(بیشتر از 3 بار در هر شب) که 3 ماه پس از زایمان ، معاینه بر روی زنانی که به طور متوسط 144 میلی گرم در روز کافئین مصرف کرده اند، انجام شده است.
اطلاعات در مورد مصرف دوز کافئین 300 میلی گرم در روز یا کمتر ، افزایش خطر بارداری نامطلوب ، باروری یا پیامدهای عصبی را نشان نمی دهد. در این زمان ، اطلاعات مربوط به مصرف کافئین 300 میلی گرم در روز یا بیشتر محدود و متناقض است. بنابراین ، بهتر است مصرف کافئین را به کمتر از 300 میلی گرم در روز محدود کنید. مقدار کافئین در هر فنجان قهوه بین محصولات متفاوت است ، اما به طور کلی ، مصرف 1 تا 2 فنجان قهوه در روز انتظار نمی رود جای نگرانی داشته باشد.

مزایای کافئین و قهوه برای سلامتی
ثابت شده است که کافئین باعث افزایش سطح انرژی و میزان تمرکز می شود.
تحقیقات نشان می دهد که کافئین باعث تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی شما می شود ، که ممکن است به شما در بیدار ماندن و افزایش هوشیاری ذهنی کمک کند .
همچنین ممکن است در درمان سردردها هنگام ترکیب با داروهای تسکین دهنده درد مانند استامینوفن مؤثر باشد.
علاوه بر این ، برخی نوشیدنی های کافئین دار حاوی آنتی اکسیدان ها ، ترکیبات مفیدی هستند که می توانند سلول های شما را از آسیب محافظت کنند و باعث کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری های مزمن شوند .
در چای سبز میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان وجود دارد اما در انواع دیگر چای . قهوه میزان آنتی اکسیدان بسیار بیشتری دارند.

خطرات کافئین برای سلامتی
کافئین فواید بالقوه زیادی دارد ، اما این نگرانی وجود دارد که هنگام مصرف در دوران بارداری ممکن است برای مادر و جنین خطراتی به همراه داشته باشد.
زنان باردار کافئین را خیلی آهسته تر متابولیزه می کنند. به عبارت دیگر 1.5-3.5 برابر بیشتر طول می کشد تا کافی در بدن از بین برود.
کافئین همچنین از جفت عبور می کند و وارد جریان خون کودک می شود و تاثیرات نامطلوبی بر سلامت جنین بگذارد.
طبق مطالعات انجام شده مقادیر متوسط کافئین - کمتر از 200 میلی گرم در روز - با افزایش خطر سقط جنین یا زایمان زودرس مرتبط نیست.با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از 200 میلی گرم در روز ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد .
علاوه بر این ، برخی از شواهد نشان می دهند که حتی مصرف کافئین پایین نیز ممکن است منجر به تولد نوزاد کم وزن شود. به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که مصرف کم 50 تا 149 میلی گرم کافیین در روز در دوران بارداری میزان تولد نوزاد با وزن پایین را 13 درصد افزایش می دهد.
با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. خطر سقط جنین ، وزن کم هنگام تولد و سایر عوارض جانبی به دلیل مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری تا حد زیادی ناشناخته است.
از دیگر عوارض جانبی منفی کافئین می توان به فشار خون بالا ، ضربان قلب سریع ، افزایش اضطراب ، سرگیجه ، بی قراری ، درد شکم و اسهال اشاره کرد .

میزان مجاز مصرف کافئین در دوران بارداری
ACOG توصیه می کند که در صورت باردار بودن یا تلاش برای باردار شدن ، میزان مصرف کافئین خود را به 200 میلی گرم یا کمتر محدود کنید .
بسته به نوع و روش آماده سازی ، میزان مجاز مصرف کافیین و قهوه ،حدود 1 تا 2 فنجان (240-580 میلی لیتر) قهوه یا حدود 2/4 فنجان (240-960 میلی لیتر) چای دم کرده در روز می باشد.
در کنار محدود کردن میزان مصرف خود ، باید منبع را نیز در نظر بگیرید.
به عنوان مثال ، آکادمی تغذیه و رژیم غذایی توصیه می کند از مصرف نوشیدنی های انرژی زا در تمام دوران بارداری خودداری کنید.
علاوه بر کافئین ، نوشیدنی های انرژی زا معمولاً حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده یا شیرین کننده های مصنوعی هستند که فاقد ارزش غذایی هستند.
این گیاهان همچنین حاوی گیاهان مختلفی مانند جینسنگ هستند که برای زنان باردار ناامن تلقی می شوند. سایر گیاهان مورد استفاده در نوشیدنی های انرژی زا برای ایمنی آنها در دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است .
علاوه بر این ، شما باید از مصرف دمنوش های گیاهی خاص در دوران بارداری خودداری کنید ، از جمله دمنوش های خطرناک در دوران بارداری می توان ریشه کاسنی ، ریشه شیرین بیان یا شنبلیله را نام برد.
دمنوش های گیاهی زیر به عنوان دمنوش های بی خطر در دوران بارداری گزارش شده است .
ریشه زنجبیل
برگ نعناع
برگ تمشک قرمز (میزان مصرف خود را در طول سه ماهه اول به 1 فنجان در روز محدود کنید)
بادرنجبویه
مانند هر داروی گیاهی ، بهتر است که قبل از نوشیدن چای های گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
در عوض ، نوشیدنی های فاقد کافئین ، مانند آب ، قهوه بدون کافیین و چای های بدون کافئین را در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

میزان کافیین موجود در نوشیدنی های محبوب کافیین دار
قهوه ، چای ، نوشابه ، نوشیدنی های انرژی زا و سایر نوشیدنی ها حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند.
در اینجا لیستی از محتوای کافئین موجود در برخی نوشیدنی های معمولی وجود دارد .
قهوه: 60-200 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر)
اسپرسو: 30-50 میلی گرم در هر 1 اونس (30 میلی لیتر)
همسر یربا: 1-165 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر)
نوشیدنی های انرژی زا: 50-160 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر)
چای دم کرده: 20-20 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر)
نوشیدنی های نوشابه: 30-60 میلی گرم در هر 12 اونس (355 میلی لیتر)
نوشیدنی کاکائو: 3 تا 32 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر)
شیر شکلات: 2-7 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر)
قهوه بدون کافئین: 2-4 میلی گرم در هر 8 اونس (240 میلی لیتر)
توجه داشته باشید که کافئین در برخی غذاها نیز یافت می شود. به عنوان مثال ، شکلات می تواند حاوی 1 تا 35 میلی گرم کافئین در هر اونس (28 گرم) باشد. به طور معمول ، شکلات تیره غلظت بالاتری دارد.
علاوه بر این ، برخی از داروها مانند تسکین دهنده درد ممکن است حاوی کافئین باشند ، و اغلب به مکمل ها اضافه می شوند ، مانند قرص های کاهش وزن و مخلوط های قبل از تمرین.
اگر نگران محتوای کافئین رژیم غذایی خود هستید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اثرات قهوه بر سیستم بدن
طبق تحقیقات انجام شده ، میزان بقای عمر کافئین در بدن حداکثر 5 ساعت است.
به عنوان مثال اگر 10 میلی گرم (میلی گرم) کافئین مصرف کرده اید ، پس از 5 ساعت ، هنوز 5 میلی گرم کافئین در بدن دارید.
اثرات کافئین در طی 30 تا 60 دقیقه از مصرف به سطح اوج می رسد.
همچنین ممکن است به دلیل مصرف حجم مایع و تأثیر مدر آنتی بیوتیک کافئین ، ادرار کنید.
نیمه دیگر کافئین که مصرف می کنید می تواند خیلی بیشتر از 5 ساعت دوام داشته باشد.
افراد دارای حساسیت به کافئین ممکن است علائم را برای چند ساعت یا حتی چند روز پس از مصرف احساس کنند.
به دلیل اثرات طولانی مدت کافئین ، آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می کند که حداقل شش ساعت قبل از خواب آن را مصرف نکنید. بنابراین اگر ساعت 10:00 شب به رختخواب بروید ، باید آخرین زمان مصرف کافئینتان حداکثر 4:00 بعد از ظهر باشد.

چه مواد غذایی و نوشیدنی هایی حاوی کافئین هستند؟
کافئین ماده طبیعی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه و لوبیا کاکائو و برگهای چای یافت می شود.
همچنین اشکال مصنوعی کافئین وجود دارد که معمولاً به نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا اضافه می شوند.
سعی کنید ظرف شش ساعت از زمان خواب پیش بینی شده خود از این غذاها و نوشیدنی ها که اغلب حاوی کافئین هستند ، خودداری کنید:
چای سیاه و سبز
نوشیدنی های قهوه و اسپرسو
شکلات
نوشیدنی های انرژی زا
نوشیدنی بدون الکل
برخی داروهای بدون نسخه که حاوی کافئین هستند ، مانند Excedrin
قهوه بدون کافئین حاوی مقادیر کمی کافئین است ، بنابراین اگر به اثرات کافئین حساس هستید ، باید از مصرف قهوه بدون کافئین هم نیز خودداری کنید.

آیا کسی که سقط جنین داشته است می تواند قهوه مصرف کند؟
داده های متناقضی در مورد ایمنی جنین در رابطه با مصرف کافئین در دوران بارداری ، به ویژه به میزان 300 میلی گرم در روز یا بیشتر وجود دارد. اگرچه ارزیابی خطر سقط خودبخودی با مصرف کافئین دشوار است ، اما اکثر داده ها افزایش خطر بارداری یا پیامدهای عصبی را با مصرف کافئین به میزان 300 میلی گرم در روز یا کمتر نشان نمی دهند. بنابراین انتظار نمی رود مصرف 1 تا 2 فنجان قهوه در روز نگران کننده باشد.
کافئین یکی از رایج ترین مواد محرک در جامعه عمومی است. این ماده در غذاها و نوشیدنی های مختلفی از جمله قهوه ، چای ، شکلات ، محصولات کاکائو ، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود. علاوه بر این ، به طور فزاینده به عنوان یک ماده در داروهای بدون نسخه برای سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سردرد ، علائم قاعدگی ، کاهش وزن و تحریک سیستم عصبی مرکزی استفاده می شود.
کافئین تنها یک راه برای افزایش هوشیاری و مقابله با خواب آلودگی است. با توجه به عوارض جانبی احتمالی ، ممکن است مصرف روزانه خود را به 300 میلی گرم در روز محدود کنید. این مساوی است با حدود 3 فنجان قهوه کوچک و معمولی بو داده.
همچنین مهم است که راه های دیگری را نیز در نظر بگیرید که به طور طبیعی می توانید سطح انرژی خود را بدون کافئین افزایش دهید. گزینه های زیر را برای کمک در نظر بگیرید:
آب بیشتری بنوشید.
حداقل 7 ساعت خواب در شب داشته باشید.
در صورت امکان از چرت زدن روز خودداری کنید.
غذاهای گیاهی بخورید.
روزانه ورزش کنید ، اما ورش باید با زمان خواب فاصله داشته باشد.
اگر مرتباً احساس خستگی می کنید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است شما یک اختلال خواب تشخیص داده نشده داشته باشید.
برخی از شرایط اساسی مانند افسردگی نیز می تواند بر میزان انرژی شما تأثیر بگذارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو