حضور فرشتگان و جنیان در واقعه عاشورا و سوالات مربوط به آنها

منبع: پرشین وی

152

1399/7/21

20:40


دلیل عدم حضور فرشتگان و جنیان در واقعه عاشورا و مهم ترین درس عاشورا

حضور فرشتگان و جنیان در واقعه عاشورا و سوالات مربوط به آنها

می توان از عاشورا و تمام وقایعی که در این روز اتفاق افتاده است درس ستم ستیزی، عزت و جمع بین
سیاست و معنویت را آموخت. ممکن است که برای اکثر افراد این سوال پیش بیاید که چرا امام حسین
در واقعه عاشورا کمک جنیان و فرشتگان را برای شکست دادن دشمن نپذیرفتند؟ به همین دلیل
مطالبی در رابطه با این سوال را در قسمت زیر قرار داده ایم. برای افزایش اطلاعاتتان درباره
وقایع عاشورا و تاسوعا در سایت پرشین وی همراه ما باشید.

واقعه عاشورا

آیا فرشتگان و جنیان در کربلا به کمک حضرت امام حسین (ع) آمدند؟

 چرا آن حضرت این کمک را نپذیرفتند؟

۱٫از عالمی شنیدم که فرمود: تعدادی از جنیان و فرشتگان در کربلا به کمک امام حسین (ع) آمدند، ولی
امام حسین (ع) کمک آنها را قبول نکردند.آیا این مطلب صحت دارد که (قبل از آن که امام حسین به
میدان جنگ برود)، آنها جهت کمک به وی آمده بودند؟ چه دلیل و مدرکی صحت آن را تأیید می کند؟
۲٫اگر چنین مطلبی صحت داشته باشد

لطفاً بفرمایید چرا امام حسین (ع) کمک آنها را قبول نکردند؟

پاسخ اجمالیدر برخی از منابع روایی، دربارۀ کمک و نصرت الاهی به وسیلۀ
جنیان و فرشتگان به امام حسین (ع) احادیثی از ائمه معصومین (ع) بیان شده است که به این امر تصریح
می کنند.البته یاری رساندن ملائکه و جنیان و یا هر چیز دیگری از طرف خداوند برای انبیا هم بوده است؛

هدف قیام امام حسین در عاشورا

هدف قیام امام حسین در عاشورا

خداوند در قرآن به پیامبر (ص) می فرماید: (به خاطر بیاورید) زمانى را (که از شدت ناراحتى در میدان بدر)
از پروردگارتان تقاضاى کمک مى‏کردید و او تقاضاى شما را پذیرفت (و گفت) من شما را با یک هزار از
فرشتگان که پشت سر هم فرود مى‏آیند یارى مى‏کنم‏.برخی از دلایل مهمی که امام حسین (ع) این یاری و کمک
را نپذیرفت، عبارت اند از: منحصر بودن اصلاح امت پیامبر اکرم (ص) در آن شرایط بحرانی به شهادت، اشتیاق لقای
الاهی، مقدر بودن شهادت برای آن حضرت، بودن شهادت نزد آن حضرت به عنوان گرامی ترین و زیباترین مرگ و
انجام این مأموریت الاهی به صورت طبیعی.

حضور جن و فرشته در واقعه عاشورا

پاسخ تفصیلی

نزول نصرت الاهی برای کمک به امام حسین (ع)
در برخی از منابع روایی، درباره کمک و نصرت الاهی به وسیلۀ جنیان و فرشتگان به امام حسین
(ع) احادیثی از ائمه معصومین (ع) بیان شده است که به این امر تصریح می کنند؛ مثلاً: شیخ مفید به
سند خود از امام صادق (ع ) این نکته را نقل کرده است: زمانی که امام حسین (ع) از مدینه
حرکت کرد، گروهی از ملائکه برای پیشنهاد کمک خدمت آن حضرت آمدند و گروه هایی از مسلمانان و شیعیان جن
برای کمک آمدند، اما حضرت در پاسخ جنیان فرمود: “خدا به شما جزای خیر دهد من مسئول کار خود هستم
و محل و زمان قتل من نیز مشخص است.جنیان گفتند: اگر امر شما نبود همه دشمنان شما را می کشتیم.

حضرت
در پاسخ فرمود: ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند
با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد”.[۱] همچنین امام
صادق (ع) فرمودند: “از پدرم شنیدم که مى‏فرمود: چون امام حسین (ع) با عمر بن سعد تلاقى نمودند و جنگ
بر پا شد، خداوند نصرت خود را فرو فرستاد تا آن جا که بر سر حسین سایه گسترد، و آن
گاه امام مخیر شد بین پیروزى بر دشمنانش و بین ملاقات و لقاى پروردگارش، او لقاى پروردگارش را برگزید”.

[۲]نیز در
برخی از روایات هم بیان شده است که فرشتگانی برای کمک به امام حسین (ع) در واقعه عاشورا آمدند، در مرتبۀ اول اجازه
جنگیدن به آنها داده نشد، ولی در مرتبه دوم وقتی آمدند که امام حسین (ع) شهید شده بود؛ مانند این
روایت از امام صادق (ع): “چهار هزار فرشته نازل شدند تا همراه امام حسین (ع) بجنگند، ولی به آنان اجازه
جنگیدن داده نشد.

دلیل نپذیرفتن کمک جنیان و فرشتگان توسط امام حسین در عاشورا

دوباره اذن گرفتند و فرود آمدند و این وقتی بود که حسین (ع) کشته شده بود…
“.[۳]خلاصه این که، چنین چیزی در روایات وجود دارد و درست است و هیچ دانشمند و کارشناس دینی آن را
رد نکرده است؛ زیرا منافاتی با اعتقادات و معارف اسلامی ندارد.البته یاری رساندن ملائکه و جنیان و یا هر چیز
دیگری از طرف خداوند برای انبیا هم بوده است؛

خداوند در قرآن به پیامبر (ص) می فرماید: (به خاطر بیاورید)
زمانى را (که از شدت ناراحتى در میدان بدر) از پروردگارتان تقاضاى کمک مى‏کردید و او تقاضاى شما را پذیرفت
(و گفت) من شما را با یک هزار از فرشتگان که پشت سر هم فرود مى‏آیند یارى مى‏کنم‏.[۴] و مثل
یاری رساندن به مسلمانان در جنگ احزاب و در برخی موارد، این کمک ها از طرف فرشتگان و جنیان بود
که به جهت مصالحی که ذکر می شود، تحقق پیدا نمی کرد.

دلیل عدم حضور جنیان و فرشتگان در واقعه عاشورا

دلیل عدم حضور جنیان و فرشتگان در واقعه عاشورا

چرا امام حسین (ع) کمک جنیان و فرشتگان را نپذیرفت؟

در پاسخ می توان گفت: شاید به دلایل زیر امام حسین (ع) این یاری و کمک را نپذیرفت۱٫با توجه به
موقعیت سیاسی که در آن زمان از طرف معاویه و یزید پیش آمده بود و به نام دین، کارهایی را
انجام دادند که در واقع مخالف دین بود و همچنین تشخیص حق از باطل سخت شده بود، تنها راهی که
می توانست یک بار دیگر دین خدا را ترویج و زنده نماید، شهادت حضرت امام حسین (ع) و فرزندان و
اصحاب آن حضرت، بود.[۵]۲٫آنچه که از روایات وارد شده در این مورد به دست می آید و به آن اشاره
شده است، مقدر شدن شهادت برای آن حضرت بود تا بدین وسیله آن هدف اصلی امام حسین (ع) که همان
اصلاح امت پیامبر بود،[۶] تحقق پیدا کند.

دلیل استفاده نکردن امام حسین از معجزه در واقعه عاشورا

۳٫امام حسین (ع)، شهادت را زیباترین و گرامی ترین مرگ می دانست؛ این امر، در خطبه ای که در مکه
به هنگام عزم حرکت به سمت عراق ایراد کردند، بیان شده است: “آرایش مرگ بر فرزند آدم چون آرایش گردنبند
بر گردن دوشیزگان است”؛

[۷] یعنی مرگ، گردن گیر و تحمیلی نیست، بلکه گردن بند و تجمّلی است؛ چرا انسان این
گردن بند و زیور را در راه خدا به گردن نیاویزد؟! و مرگ در راه دین برای امام حسین (ع)
لذیذ و در کام او شهد بود.[۸] و شهادت نقص نیست تا از فرشتگان کمک بخواهد، بلکه کمال است همان
طور که حضرت ابراهیم (ع) چون شهادت را کمال می دانسته، از سوزاندن در آتش نترسیده و از جبرئیل نیز
چیزی نطلبید، هر چند دائماً به یاد خدا بود و وی را می خواند.

[۹]۴٫لقای الاهی و دیدار انبیا برای امام
حسین (ع)، آن هم در آن شرایط از ماندن در این دنیا مهم تر بود و خود را مشتاق نیاکان
خود می دانست؛ چنان که در ادامه آن خطبه در مکه می فرمایند: “گرایش و اشتیاقم به زیارت نیاکانم چون
اشتیاق یعقوب به یوسف است”.[۱۰]۵٫حضرت امام حسین (ع) می خواستند که از معجزه و کرامت استفاده نکنند، در حالی که
بدون شک امام توان و قدرت داشت که با معجزه و قدرت ولایی که از طرف خداوند داشت، بر دشمنان
غلبه پیدا کند و حتی نیازی به کمک ملائکه و جنیان نداشت،

ولی استفاده از معجزه و کرامت با آنان
که مأمور بودند به ظاهر عمل کنند،‌ منافات داشت.ارزش و جایگاه امام حسین (ع) که هم میان مسلمانان جایگاه بلندی
دارد و هم در میان عدالت و آزادی خواهان، بدان جهت است که بر اساس امور عادی و ظاهری و
طبیعی عمل نمود.بردن اهل بیت(ع) توسط امام به یک جنگ نابرابر و اسارت آنان و اهانت

درس بزرگ عاشورا

[۱] علامه مجلسی،
بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۳۰، مؤسسه الوفاء، بیروت لبنان.[۲] سید بن طاووس، لهوف، ص ۱۴۱، ترجمه میر ابوطالبی، سید
ابوالحسن، ناشر: دلیل ما، قم، چاپ اول، ۱۳۸۰ ش.[۳] شیخ صدوق، امالی، ترجمه کمره ای، محمد باقر، ص ۶۳۸، اسلامیه،
تهران، چاپ ششم، ۱۳۷۶؛ البته شبیه این روایت در «کافی» مرحوم کلینی هم آمده است، الکافی، ج۱، ص ۲۸۳و۲۸۴٫[۴]

انفال،
۹٫[۵] ر.ک: مصباح یزدی، محمد تقی، آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، از ص ۴۴-۶۶، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام
خمینی، چاپ پنجم، ۱۳۸۰٫[۶] بحار الانوار، ج۴۴، ص ۳۲۹٫[۷] بحارالانوار،ج ۴۴، ص ۳۶۶؛ محدث اربلی، کشف الغمه فی معرفه الائمه،
ج ۲، ص ۲۹، ناشر: بنی هاشمی، تبریز، چاپ اول، ۱۳۸۱؛ لهوف، ص ۱۱۰و ۱۱۱٫[۸] ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، شکوفایی
عقل در پرتو نهضت حسینی، ص ۲۸ تا ۳۰، مرکز چاپ و انتشارات اسراء، چاپ پنجم، ۱۳۸۷٫[۹] شکوفایی عقل در
پرتو نهضت حسینی، ص ۲۷٫[۱۰] بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۶۶؛ کشف الغمه فی معرفه الائمه، ج۲، ص ۲۹؛ لهوف، ص
۱۱۰و ۱۱۱٫

بیش تر بدانید: درس ستم ستیزی عاشورا

ستیز با ستم و ستمگران به‌ویژه حاکمان ستم و برپایی عدل یکی از درس‌های عاشورا در عرصه رفتار سیاسی
است. عاشورا به ما می‌آموزد که انسان مسلمان نمی‌تواند در برابر ستم و ستمگران سکوت کند و بی‌تفاوت
بماند؛ اگر سکوت کرد در حکم همان ستمکار است.

امام حسین(ع) در سخنانی در منزل «بیضه» در برابر سپاهیان
حر فرمودند: «ای مردم! رسول خدا(ص) فرمود: اگر کسی حاکم ستمگری را ببیند که حلال خدا را حرام
می‌کند، عهد و پیمان الهی را می‌شکند و با سنت رسول خدا مخالف است و با بندگان خدا به ستم و
بیدادگری رفتار می‌کند، پس با گفتار و کردار در برابرش نایستد بر خداست که این فرد را نیز با همان
حاکم ستمکار محشور کند».

اسلام کوئیست و همشهری آنلاین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو