آشنایی با شماری از معروف ترین بازارهای ایران

آشنایی با شماری از معروف ترین بازارهای ایران


منبع: همگردی

248

1399/7/21

22:01


مهمترین بازارهای ایران به شکل کنونی، از زمان امپراطوری ساسانیان (از سال 224 تا 651 میلادی) وجود داشته اند. البته، مکانهای طراحی شده ویژه تجارت و داد و ستد از سالها پیش از آن در سرزمین پارس موجود بوده اند. اما، دیدنی ترین بازارهای ایران به شکل کنونی، بخشهای اصلی و مهم هر شهر کشورمان بوده و اغلب در نزدیکی مسجد جامع آن شهر قرار گرفته اند. معروف ترین بازارهای ایران چیزی بیشتر از جای خرید و فروش هستند. آنها را می توان بعنوان موسسه های اجتماعی بشمار آورد که رخدادهای مهم در آنها اتفاق می افتند، تاریخ در آنها ساخته می شود و مردم از تمامی طبقه های اجتماعی در کنار هم جمع شده تا به خرید و فروش اجناس مختلف مشغول شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اگر بخواهیم از نگاه گردشگران خارجی به معروف ترین بازارهای ایران بنگریم، این بازارها مکانی عالی برای فهم و درک فرهنگ محلی، تماشای ارتباطات اجتماعی و خرید سوغاتی های ارزشمند ایرانی هستند. با آمدن اسلام، بازارها ارزش افزوده ای پیدا کردند، چرا که ویژگی های دیگری مانند مدرسه، تکیه ویژه مراسم مذهبی، حمام و کاروانسرا نیز برای برطرف شدن نیاز بازدیدکنندگان به آنها اضافه شده و آنها به یک مکان مهم برای تاجران و خانواده سلطنتی تبدیل شدند، چرا که دوام خانواده سلطنتی به دوام اقتصادی قلمروشان و خوشحال نگه داشتن تاجرانی که در آن رفت و آمد می کردند، وابسته بود.

در طول تاریخ، بازارها نقش مهم سیاسی در تاریخ ایران داشته و در رخدادهای مهم و سرنوشت سازی مانند ملی شدن صنعت نفت و حتی انقلاب ایران در سال 57 نقشی اساسی را برعهده گرفته اند. بازارهای متعددی در ایران وجود دارند و هر یک از شهرهای ایران دارای حداقل یک بازار محلی بوده که در آنها محصولات کشاورزی روزانه ارائه می شوند. این مکانهای تجاری سنتی بسیار شلوغ، پر شور و انرژی و تماشایی بوده و هر گردشگری می بایست به بازدید از آنها برود. در این نوشتار، مهمترین بازارهای ایران را می شماریم. پس، با ما همراه شوید.

بازارهای ایرانی

سه شنبه بازار میناب

میناب یک شهر کوچک بوده که در فاصله کمتر از یک ساعت و نیمه از بندرعباس قرار دارد. این شهر دارای یک بازار سنتی آجری بوده و یک سه شنبه بازار که بهترین تجربه بازارگردی در ایران را به شما هدیه می کنند. هیچ بازار دیگری در کل کشور نمی تواند تا این حد شما را شگفت زده کند و تحسین شما را برانگیزد. گردشگران کمی از این بازار بازدید می کنند اما، اگر شما به این منطقه سفر کرده اید، حتما سری به این مورد از مهمترین بازارهای ایران بزنید و تجربه فوق العاده بازدید از آن را کسب کنید.

سه شنبه بازار میناب رنگارنگ ترین بازار ایران بوده که بانوان شهر با لباسهای رنگی آن را رنگارنگ تر کرده اند. بعنوان یک ایرانی، دیدن اینکه چگونه زنان محلی نقش مهمی در تجارت و خرید و فروش انواع کالاها در آن منطقه دارند، بسیار غافلگیر کننده است؛ حتی اگر در نگاه اول بسیار محافظه کار و سنتی به نظر برسند. چیزی که این مورد از دیدنی ترین بازارهای ایران را جالب تر می کند، این حقیقت است که آنها همگی با لباسهای سنتی در حال انجام تجارت و داد و ستد هستند. برای بازدید کامل و گشت و گذار در این مورد از مهمترین بازارهای ایران حداقل به نیمی از روز نیاز خواهید داشت. میناب به آسانی از بندرعباس قابل دسترسی بوده و توصیه می شود حتما بازدید از این شهر و سه شنبه بازارش را در فهرست برنامه های سفر خود قرار دهید.

سه شنبه بازار میناب

بازار تبریز

بازار تبریز بهترین نمونه بازارهای اسلامی در کشورمان ایران است. این بازار بزرگترین بازار سرپوشیده جهان بشمار می رود و بخاطر بخشی از آن که تیمچه مظفریه نامیده می شود و ظریف ترین و زیباترین فرشهای ایرانی را به فروش می گذارد، شهرت دارد. بازار تبریز بزرگترین بازار ایران نیز بوده و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز جای گرفته است. این مجموعه آنقدر شگفت انگیز و عظیم بوده که برای گشت و گذار و طی کردن کوچه های متعدد می بایست یک روز کامل از سفر خود را به آن اختصاص دهید. توجه داشته باشید که گم شدن در این مورد از دیدنی ترین بازارهای ایران بسیار آسان است و علاوه بر فروشگاه های بیشمار، رستوران و مسجدهای متعددی نیز درونش یافت می شوند.

بیشتر بخوانیدبازار تبریز | یکی از بزرگ ترین بازارهای ایران

بازار تبریز

بازار تجریش

بازار تجریش در سالهای اخیر نزد گردشگران ایرانی و بین المللی محبوبیت بیشتری یافته است؛ اما همچنان بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند به بازار بزرگ تهران که در مرکز آن قرار گرفته، مراجعه کنند. با اینکه بازار تجریش اصلا به بزرگی بازار بزرگ تهران نیست، تجربه بسیار منحصر بفردی را به بازدید کنندگان ارائه می کند. مهمترین بخش این مورد از مهمترین بازارهای ایران به غذا اختصاص دارد و برخلاف بیشتر بازارهای ایران، تنها به فروش ادویه جات و آجیل اختصاص ندارد؛ بلکه تنوع گسترده ای از خوراکی و محصولات کشاورزی تازه در آن به فروش می رسند.

بیشتر بخوانیدبازار بزرگ تهران | شهری پر پیچ و خم در میان پایتخت

تنوع میوه و سبزیجات ارائه شده در بازار تجریش، گاهی حتی مردم همان منطقه را به شگفتی وا می دارد. از عجیب ترین میوه های استوایی تا گیاهان دارویی وحشی؛ همه چیز را می توان در این بازار پیدا کرد. این بازار در تمامی روزهای هفته به روی عموم باز است اما، در روزهای پیش از عید نوروز بسیار شلوغ و پر مشتری می شود. در این مجموعه، نمایشنامه های مذهبی و مراسم خاص نیز در ماه محرم برگزار می گردند.

بیشتر بخوانیدگذری در بازار تجریش تهران و ثبت خاطراتی از یادگار تهران قدیم

بازار تجریش

بازار قیصریه

وقتی صحبت از بازار اصفهان به میان می آید، بازار اطراف میدان نقش جهان به فکر بسیاری از ما خطور می کند. اما بازار اصلی شهر اصفهان، بازار قیصریه نام دارد که ورودی آن در میدان امام قرار گرفته است. اگر دلتان می خواهد خرید کردن از فروشگاه های سوغاتی توریستی را کنار بگذارید و از جایی خرید کنید که قیمت های بهتر و اجناس بهتری دارد، بهتر است سری به قیصریه بزنید و طعم واقعی خرید را بچشید. توصیه می شود کتابهای راهنما و نقشه ها را رها کنید و به خودتان اجازه گم شدن در این بازار بزرگ را بدهید. حتما به هر کوچه و فروشگاه سرک بکشید تا بهترین اجناس و بزرگترین رازهای معماری این مورد از معروف ترین بازارهای ایران را کشف کنید.

بازار قیصریه

جمعه بازار تهران

اگر در جستجوی گنجینه های قدیمی هستید، از عتیقه و اشیای قدیمی خوشتان می آید و دوست دارید هنرمندان خلاق محلی را حمایت کنید، بهترین جا برای رفتن در یک صبح دل انگیز روز جمعه، جمعه بازار تهران است. این مجموعه از ساعت 8 صبح جمعه تا ساعت 15 به روی عموم باز است. این بازار در حقیقت یک پارکینگ پنج طبقه عظیم بوده که فروشنده های محلی در آن به خرید و فروش مشغول هستند. هر کسی می تواند با پرداخت مبلغی کم، یک غرفه در این مورد از معروف ترین بازارهای ایران داشته باشد.

این مورد از دیدنی ترین بازارهای ایران، مکانی عالی برای طراحان جوان است که آثار خود را به نمایش بگذارند. همچنین، یک مکان فوق العاده برای پیدا کردن اجناس عتیقه ایرانی با قیمت منناسب است. همه در این مکان به چانه زدن بر سر قیمت ها مشغول بوده و بطور کل، قیمت ها پایین تر از نقاط دیگر تهران هستند. اگر قصد دارید روز جمعه را در تهران بگذرانید، بهتر است صبح خیلی زود به این بازار رفته و قبل از اینکه خیلی شلوغ شود، از آن بازدید کنید.

جمعه بازار تهران

بازار دروازه کازرون

گردشگران خارجی و ایرانی به ندرت دروازه کازرون را می شناسند. دروازه کازرون اولین بازار شهر شیراز بوده که به محصولات خوراکی تازه اختصاص داده شده و بسیاری از مردم محلی میوه و سبزیجات خود را از آن خریداری می کنند. دروازه کازرون جذابیت قدیمی دارد. در این بازار می توانید ببینید که بسیاری از مغازه داران از دهه ها پیش مالک مغازه های خود بوده اند، مشتریان همیشگی خود را می شناسند و روابط اجتماعی دوستانه که انتظار دارید در یک بازار قدیمی رعایت شوند، در آن به آسانی قابل مشاهده هستند.

همچنین، یک مسجد کوچک اما زیبا در انتهای بازار موجود است که در هنگام نماز، بسیاری از فروشندگان به سمتش روانه می شوند. همه چیز از میوه و سبزیجات تازه تا آجیل، چای و نان در این بازار به فروش می رسند. بازار ماهی فوق العاده ای نیز دقیقا در کنارش موجود بوده که می توانید سری هم به آن بزنید.

بازار دروازه کازرون

بازار طلای یزد

بازار طلای یزد یا همان بازار زرگرها در این شهر، بخش کوچکی از بازار مشهور خان بوده و بویژه در میان زنان محلی محبوبیت بسیار زیادی دارد. طلای ساخته شده در شهر یزد دست ساز و ارزشمند است. این طلا معمولا بسیار زرد بوده که ممکن است باب سلیقه هر کسی نباشد. اما، اگر به خرید جواهرات دست ساز علاقمند هستید، فروشگاه طلای خیراللهی قدیمی ترین فروشگاه این بازار بوده که شهرت و آوازه بسیار خوبی هم دارد.

بازار طلای یزد

بازار ماهی بندرعباس

اگر بطور اتفاقی در مسیرتان برای سفر به قشم یا جزیره هرمز از بندرعباس عبور می کنید، توصیه می کنیم حتما سری هم به بازار ماهی بندرعباس بزنید. تمامی انواع ماهی و موجودات دیگر دریایی در این مورد از مهمترین بازارهای ایران بچشم می خورند. همچنین، زنانی در خارج از بازار غرفه دارند که می توانند با کسب هزینه ای مناسب برایتان ماهی بپزند. قطعا، از بازدید از این مجموعه پشیمان نخواهید شد.

بازار ماهی بندرعباس

بازار رشت

شهر رشت و استان گیلان بطور قطع و بدون شک، پایتخت غذایی کشورمان ایران بشمار می روند. بنابراین، جای شگفتی ندارد که بازار رشت در میان بهترین بازارهای خوراکی با خوش طعم ترین خوراک و محصولات غذایی در ایران جای گرفته است. در این بازار همه چیز از غذای دریایی؛ تا چای و سبزیجات تازه یافت می شوند اما، قسمت ترشی ها، زیتون ها و مخلفات از محبوب ترین بخشهای این بازار هستند. توصیه می کنیم حتما سری به این مورد از مهمترین بازارهای ایران بزنید و تا می توانید خرید کنید.

بازار رشت

بازار گنجعلی خان

بازار گنجعلی خان، بخشی از مجموعه گنجعلی خان هست. بازار مس این مجموعه یکی از محبوب ترین بخشهای آن است؛ اما چیزهای جالب و متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توانند ساعتها شما را سرگرم کنند. در همان حال که در بازار گنجعلی خان به گشت و گذار مشغول هستید، به گچکاری های ظریف و زیبا و مانکن های عجیب و غریب فروشگاه ها بیشتر دقت کنید.

بازار گنجعلی خان

بازار فرش تهران

بازار بزرگ تهران در طول سالهای اخیر بخش بسیار زیادی از اصالت خود را از دست داده و بیشتر اجناس موجود در آن چینی هستند. اما، بازار فرش که یکی از مهمترین بخشهای این مجموعه بشمار می رود، داستان دیگری دارد. این بخش سه طبقه دارد و همه این طبقات به انواع فرشها اختصاص یافته اند؛ از فرشهای ظریف و ابریشمی تبریز و قم تا فرشهای بافته شده توسط عشایر. برخی از فروشندگان فرش ممکن است حتی بدنبال شما راه بیفتند و با اصرار از شما بخواهند از فروشگاهشان دیدن کنید. اگر با اراده قوی برای رد کردن پیشنهادهای آنها به این مورد از دیدنی ترین بازارهای ایران وارد نشوید، ممکن است با چندین فرش به خانه بازگردید.

بازار فرش تهران

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز از جمله زیباترین بازارهای کشورمان ایران است. در این مورد از معروف ترین بازارهای ایران همه چیز از نقره، عتیقه جات، فرش و صنایع دستی یافت می شوند. این بازار بیش از اندازه بزرگ نیست و می توانید به آسانی در چند ساعت از آن بازدید کنید؛ بی آنکه گم شوید و راه خود را گم کنید. بخش ادویه جات و بخش فرش از محبوب ترین بخشهای این مجموعه هستند. حتما، در یکی از کافه های جالب این بازار توقف کرده و بستنی سنتی زعفرانی نوش جان کنید.

بیشتر بخوانیدبازار وکیل شیراز | قلب اقتصادی و تماشایی فارس

بازار وکیل شیراز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو