چگونه حرکات جنین را کنترل کنیم؟

منبع: نی نی بان

103

1399/7/22

00:08


بی صبرانه مشتاق حس کردن حرکات جنین هستید و دیگر بیشتر از این نمی توانید منتظر شروع حرکات او باشید؟ این سوالی است که تقریباً در ذهن همه مادرانی که در سه ماهه اول بارداری هستند، نقش می بندد: چه زمانی می توانم اولین حرکات فرزندم را احساس کنم؟ کنترل حرکات جنین چگونه باید باشد؟ واقعیت این است که هیچ قانون سفت و سختی در این رابطه وجود ندارد. اولین حرکات قابل تشخیص جنین درون رحم که به عنوان کوئیکنینگ (quickening) نیز شناخته می شوند، برای هر مادری در زمان های متفاوت اتفاق می افتند. در اینجا آنچه را که می توانید در رابطه با حرکات جنین در بارداری خود انتظار داشته باشید، همچنین موارد طبیعی، موارد غیرطبیعی و آنچه را که باید در این زمینه انجام دهید، خواهید یافت.

چه زمانی می توانید اولین حرکات جنین را احساس کنید؟
پاسخ آسان و مبهم این است: زمانی بین هفته 19 تا هفته 22 بارداری. لازم است دقیقاً درک نمایید که اولین حرکات جنین از یک مادر به یک مادر دیگر و یک بارداری به یک بارداری دیگر متفاوت هستند:
مادرانی که اولین تجربه بارداری خود را سپری می کنند، ممکن است تا نزدیک به هفته 22 بارداری متوجه حرکات جنین خود نشوند، یا ممکن است با اطمینان ندانند آنچه را که احساس می کنند واقعاً حرکات فرزند درون رحمشان است یا خیر.
مادران با تجربه که سابقه بارداری را در گذشته داشته اند، زودتر از سایر مادران متوجه حرکت های جنین خود می شوند.

چرا مادران با تجربه بارداری قبلی زودتر متوجه حرکات جنین خود می شوند؟
آن ها از قبل تفاوت بین حرکات جنین و سایر سر و صداها و جنب و جوش های داخلی (مانند نفخ و حرکات روده ای) را می دانند.
زنانی که قبلاً تجربه بارداری داشته و جنینی را درون رحمشان حمل کرده اند، عضلات رحمشان آرام تر و شل تر است و بنابراین رحم آن ها نسبت به حرکات جنین حساس تر خواهد بود.

وقتی جنین در دوران بارداری حرکت می کند به چه حسی شبیه است؟
 برخی از مادران باردار آن را به عنوان بال زدن پروانه یا بال فرشته توصیف می کنند.
دیگران اولین حرکات جنین را به عنوان احساس وول زدن یا انقباض و جمع شدن احساس می کنند.
و برخی نیز فکر می کنند که اولین حرکات جنین مثل ترکیدن یک حباب یا گاز احساس می شود.
به خاطر داشته باشید که هنگام رخ دادن اولین حرکات جنین، ارتفاع بخش فوندال (بالایی ترین قسمت یا همان قله رحم) هنوز نسبتاً کم است، بنابراین برای مشاهده علائم حرکت جنین، به قسمت پایینی شکم خود توجه کنید.
هنگامی که به سه ماهه دوم و سوم بارداری خود می رسید، بیشتر اوقات متوجه حرکات جنین خواهید شد و حتی ممکن است متوجه شوید که کدام یک از بخش های بدن کوچک فرزندتان این حرکات را ایجاد می کنند. جالب و هیجان انگیز است، نه؟!
به خاطر داشته باشید که محل قرارگیری جفت نیز بر توانایی شما در احساس حرکات جنین تأثیر خواهد داشت.

حرکات جنین بر اساس سه ماهه های بارداری
در این قسمت یک راهنمای سریع در رابطه با وضعیت حرکات جنین در هر سه ماهه بارداری آورده شده است:
سه ماهه اول بارداری
جنین درون رحم شما در حدود هفته 8 بارداری شروع به حرکت می کند، اما شما آن را به این زودی احساس نمی کنید. در واقع، شما احتمالاً در سه ماهه اول اصلا این حرکات را احساس نخواهید کرد.
سه ماهه دوم بارداری
شما ممکن است در ابتدا حرکاتی مشابه به بال زدن را احساس کنید، اما احتمالاً مطمئن نیستید که آیا این ها همان حرکات جنین شما هستند یا مربوط به چیز دیگری می باشند.
همانطور که در سه ماهه دوم پیش می روید، حرکات واقعی فرزندتان را احساس خواهید کرد. حتی ممکن است احساس کنید که جنینتان سکسکه می کند که به صورت ضربه های لرزشی مکرر و موزون احساس شده و یا مانند ترکیدن دانه های پاپ کورن به نظر می رسد.
سه ماهه سوم بارداری
در سه ماهه سوم بارداری، شریک زندگی شما باید بتواند حرکات جنین را احساس کند و قطعاً متوجه سکسکه و لگد و کشش های وروجک درون رحمتان خواهید شد. احتمالاً حتی می دانید هر کدامیک از اعضای بدن او چه حرکاتی را انجام می دهند. ضربه ای عظیم به دنده هایت؟ این یک پا است. مانند یک حرکت جودو شکم شما را مورد ضربه قرار می دهد؟ این یک بازو است.
شما متوجه موقعیت جنین خود خواهید شد و ممکن است بتوانید حتی با او بازی کنید. مثلا به آرامی به پای جنین فشار وارد کنید که در نتیجه ممکن است او با زدن ضربه ای دست شما را به عقب برگرداند!

آیا هنگامی که جنین در حال حرکت است صدمه ای خواهید دید؟
اولین حرکات قابل تشخیص جنین، حرکاتی آرام و ظریف هستند که نمی تواند به شما آسیبی برساند. اما این وضعیت ممکن است با ادامه بارداری تغییر کند. با بزرگتر شدن جنین، به ویژه در هفته های آخر بارداری، ممکن است هنگام حرکت کردن فرزندتان احساس ناراحتی کنید و بله، حتی ممکن است هنگامی که کوچولوی کاراته کار شما، یک ضربه اساسی به دنده ها یا مثانه می زند، کمی اذیت شده و احساس صدمه دیدن داشته باشید.
اما درد استثنا است، نه یک قاعده و قانون. بیشتر اوقات، حرکات جنین فقط یک فشار عجیب و غریب و البته یک فشار شادی آور است. بسیاری از مادران می گویند که حرکات جنین در رحم به آن ها کمک می کند تا ارتباط بیشتری با فرزند خود داشته باشند.
هنگامی که جنین به حالت سر به پایین می چرخد (حدودا در چند هفته آخر بارداری)، ممکن است در رحم خود احساس کشش داشته باشید که اگرچه می تواند شدید باشد اما به طور معمول نباید خیلی دردناک باشد. بنابراین در صورت احساس درد، برای احتیاط با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا کنترل حرکات جنین توسط مادر ضروری است؟ آیا باید حرکات جنین را کنترل و پیگیری کنم؟
کنترل حرکات جنین در ماه نهم اهمیت زیادی دارد. در نیمه ابتدایی بارداری، شروع به مشاهده حرکات جنین خواهید کرد اما متوجه هر حرکتی نخواهید شد، بنابراین هیچ دلیلی برای نظارت وجود ندارد. همانطور که شروع به شناسایی این می کنید که حرکات جنین به چه شبیه هستند، می توانید و باید نظارت را شروع کنید، به ویژه هنگامی که به هفته 25 بارداری و بالاتر می رسید. مطالعات نشان می دهند که کنترل حرکات جنین می تواند یک روش بسیار موثر برای تعیین سلامت فرزند شما در رحم باشد.

کنترل حرکات جنین چگونه انجام میشود؟ چگونه حرکات جنین در بارداری را کنترل کنم؟
در اینجا خلاصه ای از چگونگی کنترل حرکات جنین در بارداری آورده شده است:
برای کنترل حرکات جنین مکانی راحت برای استراحت پیدا کنید. نشستن یا دراز کشیدن هر دو خوب هستند. در مورد زمان کنترل حرکات جنین، زمانی را انتخاب کنید که جنین شما بیشترین میزان فعالیت را داشته باشد (معمولاً عصرها). برخی از مادران تصمیم می گیرند هنگامی که به رختخواب می روند، شمارش حرکات جنین را انجام دهند، زیرا تشخیص حرکت های جنین در هنگام بی حرکت بودن آسان تر است.
برای کنترل حرکات جنین، شروع به شمارش هرگونه غلت زدن و چرخش، مشت ، لگد و یا حرکات جنین کنید. کالج متخصص زنان و زایمان در آمریکا به شما توصیه می کند که در طی 2 ساعت به دنبال شمارش و ثبت 10 حرکت باشید. البته برخی از پزشکان انتظار دارند در این زمان فعالیت بیشتری ثبت شود.
اگر درهنگام کنترل حرکات جنین در آن بازه زمانی 10 حرکت را احساس نکردید، مقداری آب میوه شیرین بنوشید یا مقداری شکلات قهوه ای بخورید تا به جنین کمی گلوکز برسانید و سپس دوباره از ابتدا حرکات او را بشمارید. می توانید به آرامی شکم خود را در جایی که جنین را احساس می کنید فشار دهید تا او را از خواب بیدار کنید تا شروع به حرکت کند.
کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان (ACOG)، توصیه می کند:
بعد از هفته 28 بارداری، جنین درون رحم باید حداقل 3 دوره فعال حرکت در یک دوره 24 ساعته شبانه روز داشته باشد، در هر یک از این دوره های فعال جنین باید حداقل 6 بار در طی نیم ساعت حرکت کند (یا 10 حرکت در طی یک ساعت داشته باشد). حرکات کوچک و ظریف نیز به عنوان حرکت به حساب می آیند". به خاطر داشته باشید که تعداد ضربات در هر ساعت به اندازه درک الگوی حرکات جنین شما و یادآوری اینکه چه زمانی شرایط او متفاوت است، مهم نیست. به عنوان مثال، اگر فرزند درون رحمتان همیشه هنگامی که به تختخواب می روید، فعال است و یک شب اصلاً فعال نباشد، این ممکن است زمان خوبی برای شمردن ضربات و تماس با پزشکتان باشد تا مطمئن شوید که حال جنین خوب است.

اگر درهنگام کنترل حرکات جنین چیزی را احساس نکنم چه باید کرد؟
وحشت نکنید جنین شما ممکن است خیلی خواب آلود باشد، یا شاید تمام حرکات او در حالی رخ داده باشند که شما مشغول کار دیگر یا حتی بازی کردن با فرزند دیگرتان بوده اید و در نتیجه متوجه این حرکات نشده باشید. به احتمال زیاد، حال فرزند دلبند درون رحم شما خوب است. با این حال در چنین شرایطی سریعاً با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید تا احتمال وقوع هرگونه مشکلی به حداقل برسد.

اگر جنین به خوبی حرکت نکند ماما یا پزشک چه کاری انجام می دهند؟
ممکن است ماما یا پزشک از شما بخواهند برخی از دستورالعمل ها را برای تحریک حرکات جنین انجام دهید. اگر این روش جواب ندهد، ماما یا پزشکتان ممکن است از شما بخواهند برای تحت نظر قرار گرفتن به بیمارستان بروید. در بیمارستان، آن ها تست بررسی سلامت جنین یا تست بدون استرس (NST) را برای شما انجام می دهند و حرکات، ضربان قلب جنین و هرگونه انقباض رحمی را کنترل می کنند. آن ها ممکن است برای تحریک حرکات جنین به شما پیشنهاد دهند مقداری آب میوه شیرین بنوشید.
اگر نتیجه نظارت ها و کنترل حرکات جنین خوب باشد، احتمالاً می توانید به خانه خود برگردید. اما اگر بررسی های انجام شده وجود هر گونه مسئله احتمالی را نشان دهند، ممکن است لازم باشد از سونوگرافی برای بررسی وضعیت سلامت جنین استفاده شود.

حرکات جنین در سه ماهه دوم چگونه است؟
شما ممکن است در ابتدا حرکاتی مشابه به بال زدن را احساس کنید، اما احتمالاً مطمئن نیستید که آیا این ها همان حرکات جنین شما هستند یا مربوط به چیز دیگری می باشند. همانطور که در سه ماهه دوم پیش می روید، حرکات واقعی فرزندتان را احساس خواهید کرد. حتی ممکن است احساس کنید که جنینتان سکسکه می کند که به صورت ضربه های لرزشی مکرر و موزون احساس شده و یا مانند ترکیدن دانه های پاپ کورن به نظر می رسد

حرکات جنین در سه ماهه سوم چگونه است؟
در سه ماهه سوم بارداری، شریک زندگی شما باید بتواند حرکات جنین را احساس کند. و قطعاً متوجه سکسکه و لگد و کشش های وروجک درون رحمتان خواهید شد. احتمالاً حتی می دانید هر کدامیک از اعضای بدن او چه حرکاتی را انجام می دهند. ضربه ای عظیم به دنده هایت؟ این یک پا است. مانند یک حرکت جودو شکم شما را مورد ضربه قرار می دهد؟ این یک بازو است.

آیا کنترل حرکات جنین توسط مادر ضروری است؟
کنترل حرکات جنین اهمیت زیادی دارد. در نیمه ابتدایی بارداری، شروع به مشاهده حرکات جنین خواهید کرد اما متوجه هر حرکتی نخواهید شد، بنابراین هیچ دلیلی برای نظارت وجود ندارد.همانطور که شروع به شناسایی این می کنید که حرکات جنین به چه شبیه هستند، می توانید و باید نظارت را شروع کنید، به ویژه هنگامی که به هفته 25 بارداری و بالاتر می رسید. مطالعات نشان می دهند که کنترل حرکات جنین می تواند یک روش بسیار موثر برای تعیین سلامت فرزند شما در رحم باشد.

چجوری حرکات بچمو بشمرم؟
یک چیز شیرین بخورین و به پهلوی چپ دراز بکشید، در مدت 2 ساعت حداقل باید 8 تا 10 حرکت داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو