سناتور «کامالا هریس» که این روزها به دلیل معاونت نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت بیشتری نسبت به سایر سناتورها دارد، روز دوشنبه در کمیته قضایی سنای آمریکا که مشغول رسیدگی به صلاحیت «امی برت» قاضی پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی آمریکا است، به صورت مجازی سخنرانی کرد.

وی با انتقاد از عملکرد جمهوریخواهان در تشکیل این نشست با توجه به ابتلای چند سناتور به کرونا، افزود: این دادرسی بیش از ۵۰ نفر را گرد هم آورده تا ساعاتی در داخل یک اتاق بنشینند در حالی که کشور ما با ویروس معلق در هوا مواجه است.

سناتور کالیفرنیا ادامه داد: این کمیته برخلاف شیوع ویروس کرونا در میان سناتورهای این کمیته، درخواست‌های متداول برای حفظ امنیت مردم از جمله نیاز به آزمایش برای همه اعضا را نادیده گرفته است.

وی یادآور شد: در مقابل و در پاسخ به شیوع اخیر کرونا در سنا، رهبر جمهوریخواهان سنا به درستی این هفته، کار خود را در صحن سنا به تعویق انداخت تا از سلامتی و ایمنی سناتورها و کارمندان محافظت کند. به همین دلایل ، این دادرسی باید به تعویق می‌افتاد.

معاون انتخاباتی بایدن تصریح کرد: تصمیم برای برگزاری این دادرسی اقدامی بی پروایانه است و کارکنان، دستیاران و پلیس را در معرض خطر قرار می‌دهد. ناگفته نماند، در حالی که ده‌ها میلیون آمریکایی برای پرداخت قبض‌های خود تلاش می‌کنند ، سنا باید اولویت را برای تسکین ویروس کرونا و ارائه پشتیبانی مالی قرار دهد.

هریس تاکید کرد: مردم آمریکا برای پرداخت اجاره یا رهن خود به کمک نیاز دارند. ما باید به کسانی که کار خود را از دست داده‌اند کمک مالی کنیم و به والدین یاری دهیم تا غذا روی میز بگذارند. مشاغل کوچک نیاز به کمک دارند. همین‌طور شهرها، بخش‌ها و بیمارستان‌هایی که این بحران آنها را به حاشیه رانده است.

وی تاکید کرد: لایحه مجلس به خانواده‌ها و مشاغل کوچک کمک می‌کند تا از این بحران عبور کنند اما جمهوریخواهان سنا ۱۵۰ روز است که انگشتی برای جابجایی این لایحه بلند نکرده‌اند. با این حال شما مصمم هستید که فقط در ۱۶ روز جلسه دادرسی تایید دادگاه عالی را به سرعت انجام دهید.

این سناتور دموکرات تصریح کرد: جمهوریخواهان سنا کاملا روشن کرده‌اند که عجله در معرفی یک قاضی دیوان عالی کشور مهمتر از کمک و حمایت از مردم آمریکا است که از یک بحران همه‌گیر و اقتصاد رنج می برند. اولویت‌های آنها اولویت‌های مردم آمریکا نیست. اما در حال حاضر، جمهوریخواهان اکثریت سنا را در اختیار دارند و برنامه را تعیین می‌کنند، بنابراین ما اینجا هستیم.

هریس با انتقاد از جمهوریخواهان که به روند رسیدگی به صلاحیت قاضی معرفی شده از سوی ترامپ سرعت بخشیده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که مردم در حال رای دادن هستند و تنها ۲۲ روز تا پایان انتخابات باقی است.

وی یادآور شد: بیش از ۹ میلیون آمریکایی قبلا رای داده‌اند و میلیون‌ها نفر دیگر رای می‌دهند در حالی که این روند نامشروع کمیته در جریان است. اکثریت واضح آمریکایی‌ها می‌خواهند هر کسی که در این انتخابات پیروز شود، این صندلی را پر کند و همکاران جمهوریخواه من این را می‌دانند.

معاون انتخاباتی بایدن به به تلاش دولت ترامپ برای لغو قانون بیمه همگانی اوباما اشاره کرد و گفت: با این حال آنها به طور عمدی از اراده مردم در تلاش برای پس گرفتن حقوق و حمایت‌های ارائه شده تحت قانون مراقبت مقرون به صرفه، سرپیچی می‌کنند.

هریس افزود: و بیاد داشته باشیم؛ در سال ۲۰۱۷ ترامپ و جمهوریخواهان کنگره بارها تلاش کردند تا از قانون مراقبت مقرون به صرفه خلاص شوند اما مردم از همه اقشار صحبت کردند و خواستار توقف تلاش جمهوریخواهان برای گرفتن مراقبت‌های بهداشتی از آمریکایی‌ها شدند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوریخواهان سرانجام فهمیدند که این قانون در کنگره بسیار محبوب است و لغو آن ناممکن. بنابراین اکنون آنها سعی می‌کنند اراده رای‌دهندگان را کنار بگذارند و دادگاه عالی را به کارهای کثیف خود وادارند. به همین دلیل رئیس جمهوری قول داد فقط قضاتی را معرفی کند که از قانون مراقبت مقرون به صرفه خلاص شوند.

سناتور کالیفرنیا با بیان اینکه این دولت با حمایت جمهوریخواهان سنا، در تاریخ ۲۰ آبان در محضر دادگاه عالی قرار خواهد گرفت تا استدلال کند که باید کل قانون مراقبت های مقرون به صرفه لغو شود. این دلیل بزرگی است که جمهوریخواهان سنا در این روند عجله دارند.

هریس تصریح کرد: آنها در تلاشند تا به موقع دادرسی را در دادگاه به دست آورند و اطمینان حاصل کنند که می‌توانند حمایت‌های قانون مراقبت مقرون به صرفه را از بین ببرند. اگر آنها موفق شوند، منجر به از دست رفتن دسترسی میلیون‌ها نفر به مراقبت‌های بهداشتی در بدترین زمان ممکن در وسط بیماری همه‌گیر می شود و ۲۳ میلیون آمریکایی می‌توانند به طور کلی بیمه درمانی خود را از دست بدهند.

وی یادآور شد: در صورت موفقیت، آنها ۱۳۵ میلیون آمریکایی را که مبتلا به بیماری‌های زمینه ای همچون دیابت، آسم، بیماری‌های قلبی یا سرطان هستند، به طور کامل حذف خواهند کرد. لیستی که اکنون بیش از هفت و نیم میلیون آمریکایی را شامل می‌شود که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

معاون انتخاباتی بایدن با برشمردن هزینه‌های درمانی در آمریکا به ویژه در صورت حذف قانون بیمه همگانی تاکید کرد: هیچ خانواده‌ای نباید از مراجعه به پزشک یا معالجه خودداری کند زیرا یک شرکت بیمه می‌گوید این درمان بسیار گران است. در آمریکا، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی نباید با توجه به میزان پول شما تعیین شود.

هریس تصریح کرد: دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باید یک حق باشد.

وی با اشاره به جایگاه دیوان عالی برای دفاع از نقض حقوق اساسی گفت: هنگامی که حقوق اساسی ما نقض می‌شود، دادگاه عالی ایالات متحده اغلب آخرین پناهگاه عدالت برابر است. «روت بدر گینزبورگ»(قاضی فقید) زندگی خود را وقف این مبارزه برای عدالت برابر کرد. او از قانون اساسی دفاع کرد. او طرفدار حقوق بشر و برابری بود.

سناتور کالیفرنیا با بیان اینکه او برای حقوق زنان ایستاد و از کارگران محافظت کرد، افزود: او برای حقوق مصرف‌کنندگان در برابر شرکت‌های بزرگ جنگید. اما اکنون ، میراث و حقوقی که به سختی برای محافظت از آن جنگید در معرض خطر است.

هریس ادامه داد: رئیس جمهوری با جایگزینی شخصی که میراث قاضی گینزبورگ را باطل خواهد کرد، تلاش می‌کند تا حقوق آمریکایی‌ها را دهه‌ها به عقب بازگرداند. هر آمریکایی باید درک کند که با این نامزدی، عدالت برابر تحت قانون در معرض خطر است.

وی اضافه کرد: حقوق رای ما، حقوق کارگران، حقوق مصرف‌کنندگان، حق سقط جنین مطمئن و قانونی و پاسخگو کردن شرکت‌های بزرگ و خیلی بیشتر در معرض خطر است.

معاون انتخاباتی بایدن برگزاری این نشست‌ها را تلاشی آشکار برای انتصاب نامزد دیوان عالی کشور دانست که در طی یک بیماری همه گیر کشنده که قبلا بیش از ۲۱۴ هزار آمریکایی را به کام مرگ کشانده، از میلیون‌ها نفر مراقبت‌های بهداشتی را بردارد.

هریس تاکید کرد: ما باید به حرف رای‌دهندگان خود گوش فرا دهیم، از دسترسی آنها به مراقبت‌های بهداشتی محافظت کنیم و منتظر تایید قاضی جدید دادگاه عالی پس از آن باشیم که آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند چه کسی را در کاخ سفید می‌خواهند.