نحوه برخورد با افراد فضول + جلوگیری از دخالت و سرک کشیدن در زندگی توسط افراد

منبع: تاپ ناز

172

1399/7/22

10:58


نحوه برخورد با افراد فضول

هر فردی در طول زندگی خود با افراد فضول برخورد می کند و به همین دلیل باید از دخالت فرد فضول جلوگیری کند و اجازه ندهد که این افراد در زندگی او سرک بکشند. ممکن است فردی در طول زندگی اش سوالات زیادی از افراد بشنود و از این سوالات بیزار باشد. این افراد مداخله گر در زندگی شخصی دیگران هستند، گاهی به صورت ناخواسته مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کنند. در ادامه نحوه برخورد با افراد فضول و جلوگیری از دخالت های آنها را توضیح می دهیم.

در این شرایط باید نحوه برخورد صحیح با افراد فضول را بدانید و از قصد و نیت آنها آگاه شوید. این افراد گاهی با ترفند کنجکاوی، سعی دارند که در زندگی هر شخصی سرک بکشند و از اصرار او آگاه شوند.

فضولی کردن افراد

فضولی کردن می تواند به سه دسته تقسیم شود. در این مورد بعضی از افراد حسود تحمل مشاهده پیشرفت و خوشی هم نوع خود را ندارد، سعی می کنند با فضولی کردن به نحوی تمام آنها را خراب کند. این در حالی است که افراد ناراضی از وضع زندگی م این عمل را انجام می دهند و تلاش می کنند با شایعه پراکنی و دخالت کردن در کارهای فرد احساس ناخوشایندی که در خودشان ایجاد شده را به نوعی فروکش کنند.

دسته دیگر افرادی هستند که این کار برای سرگرم شدن خود و هیجان انجام می دهد به این صورت که به جای انجام کارهای خود به فکر سرک کشیدن در زندگی افراد هستند. این افراد با دخالت در زندگی دیگران بسیار لذت می برند.

نوع دیگری از این افراد هستند که از عاقبت سوال پرسیدن های خود اطلاعی ندارند. به این صورت که آنان نمی دانند با سوال و دخالت هایی که انجام می دهند، چه نوع فشار روحی و آزردگی خاطر را بر روی افراد ایجاد می کنند. آنها معتقد هستند که اگر با کسی حرفی راجع به نوعی زندگی ها زدند، فقط برای خیر خواهی است و قصدی دیگر از این کار خود ندارند.

بخوانید: نحوه برخورد صحیح با کودکان فضول و خبرچین

کنجکاوی کردن در زندگی افراد

در حالت دیگر می توان در مورد افراد کنجکاو این نوع بیان کرد که به صورت آگاهانه، با قصد و نیت قبلی، سعی دارند که از حقایق و اصرار اطرافیان خود سر در بیاورند. در بیانی دیگر کنجکاوی را می توان عامل محرک قوی در انجام تحقیقات علمی و پاسخ به سوالات آن بیان کرد. در واقع حس کنجکاوی در افراد باعث می شود که هر چیز علمی تازه ای را کشف کنند و به دنبال روش های موثق برای رسیدن به موفقیت هایشان در نظر بگیرند.

به صورت کلی هر فردی که می خواهد در کار و حرفه ای به درجه ای از موفقیت برسد، باید در مورد علمی که درباره آن تحقق می کند، کنجکاو باشد.  به این صورت است که می توان با استفاده از کنجکاوی کردن، به مراحلی از موفقیت رسید و از آن به عنوان پله ای برای تحقق خواسته هایش استفاده کند.

  • مثبت یا منفی؟

گفتنی است که کنجکاوی کردن در صورت هایی مناسب، بسیار خوب و ضروری برای ادم به شمار می رود. چرا که این حس در سنین خردسالی در بالا ترین میزان خود قرار دارد و افرادی که دارای این ویژگی ذاتی هستند، سعی می کنند که آن را تا به ابد در خود نگه دارند. دارا بودن این حس به صورت مثبت تاثیرات بسیاری را برای فرد به دنبال دارد که در صورت استفاده درست می توان به حقایق بسیاری از علم پی برد و در نتیجه به انجام اعمال مبتکرانه علمی پرداخت. طبق گفته روانشناسان این حس کنجکاوی در افراد است، که سبب پیشرفت در زندگی می شود.

علاوه بر بعد مثبت این رابطه، گفتنی است که در برخی موارد کنجکاوی های منفی نیز وجود دارد که تفاوتی با فضولی کردن ندارد. در این نوع کنجکاوی فرد با سعی کردن در آگاه شدن از وضع زندگی افراد،  به نحوی به او صدمه بزند و با رسیدن به پاسخ راجع به سوال های شخصی، می خواهد که بیش از این با مسائل زندگی افراد آشنا شود.

 

علت دخالت در برخی موضوعات متفرقه چیست؟

بسیاری از ایرانی ها با توجه به نوع تربیت و  شرایطی که در آن بزرگ شده اند، با هر توجیه منطقی و غیر منطقی سعی دارند به نوعی در امور زندگی یک دیگر دخالت کنند. به نوعی می توان علت این دخالت ها را به آموزش های مستقیم و غیر مستقیمی که در کودکی با برچسب زدن به یک دیگر و قضاوت یاد گرفته اند، ربط داد. این واکنش ها، مواردی هستند که از کودکی با فرد عجین می شود، که گاه به صورت نا خود آگاه اتفاق می افتد.

بسیاری از افراد فضول از این خصوصیت خود آگاه نیستند و فکر می کنند که با تظاهر به عقل کل بودن، می توانند مشکلات دیگران را در صورت با خبر شدن رفع کنند. قابل به ذکر است که برخی از این ویژگی خود آگاه نیستند و به نوعی باید گفت که در از بین بردن آن نیز به مشکل بر می خورند.

مطلب پیشنهادی: نحوه برخورد با دخالت های مادرزن در زندگی

مرز بین دخالت و فضولی کردن

در ابتدای یادگیری نحوه برخورد با افراد فضول باید از مرزی که بین آن با دیگر موارد وجود دارد، آگاه شوید.

در ابتدا قابل به اشاره می باشد که دخالت به منظور تجاوز به حریم شخصی دیگران می باشد. اما در فرهنگ اجتماعی ما این گونه جا افتاده است که دخالت کردن به منظور راهنمایی و کمک گرفتن انجام می شود. حد امکان بهتر می باشد که از دخالت کردن در امور یک دیگر دوری کنید و فقط در مواقعی دست به این چنین عملی بزنید که به طور جدی شخصی را در معرض تهدید و خطر مشاهده کنید.

بی شک می توان در بین دخالت و کمک کردن به دیگران حدی قرار داد تا در نهایت به ضربه خوردن شخصیت فرد منجر نشود. در برخی موارد، این گونه افراد به ظاهر حمایت گر سعی دارند با دخالت و فضولی کردن در کار و اعمال دیگران، به آن ها کمک کنند. در حالی که این کار اشتباه است؛ تا زمانی که در خواستی از شخص برای نیاز به کمک اعلام نشود، سر در آوردن از اعمال او به منظور کمک کاری بی خود و بی جهت می باشد. هیچ گاه نباید با دخالت های گاه و بیگاه، استقلال را از دست فرد بیرون کشیده و با دخالت های پی در پی روند زندگی او را مخدوش کرد.

 

علت فضولی کردن افراد چیست؟

به طور معمول در جامعه های شرقی و سنتی، افراد با همسایه، همکار و فامیل رابطه ای گرم و صمیمانه دارند. قابل به ذکر است که در این جوامع نیز با مدرن شدن زندگی ها، دغدغه فکری و مشغله زندگی افراد نیز افزایش پیدا کرده است که دخالت بسیار در امور دیگران ممکن است امری ناخوشایند به نظر آید. در این شرایط در برخورد با افراد فضول ممکن است سوالاتی از آن ها بشنویم که چندان خوشایند به نظر نیاید. قابل به ذکر است که می توان علت برخورد این گونه افراد را به ویژگی هایی که در ادامه بیان می شود، مرتبط ساخت.

  • عدم دارایی هدف

هنگامی که فرد در زندگی شخصی خود ،هدفی برای ادامه زندگی نداشته باشد. با سرک کشیدن در امور زندگی دیگران سعی به پیدا کردن راهی برای خوشبختی از نظر خودش پیدا کند.

  • حس حسادت

برخی افراد به جای اثبات خود با تلاش های مکرر، به تقویت حس حسادت در خود می پردازند که با شایعه پراکنی سعی می کنند که زندگی فرد مقابل را خراب کنند. به این صورت که هیچ چیزی به اندازه خراب کردن زندگی دیگری برایشان اهمیت ندارد.

  • عدم اعتماد به نفس

برخی افراد با فقدان عزت نفس رو به رو هستند که با دخالت در زندگی دیگران سعی دارند، احساس بهتری نسبت به خود با آگاهی از نقص های دیگران داشته باشند. آن ها با بزرگ کردن ایرادات دیگران در ذهن خود، می توانند به راحتی از کنار نقص و ایرادات خود گذر کنند.

 

تست فضولی

در برخی از موارد، کنجکاوی درباره مسائل شخصی دیگران تا حدی زیاد می شود که نمی توان به خوبی تشخیص داد این احساسات منشا گرفته، از فضولی و یا کنجکاوی است. برای حصول اطمینان راجع به اینکه در ادامه کنجکاوی های خود به دخالت و فضولی نرسید، می توانید سوالاتی را که در ادامه بیان می شود را از خود بپرسید.

  1. آیا این فرد آن چنان به من نزدیک است، که بتوان از او این چنین سوال ها را پرسید؟
  2. آیا من در جایگاهی هستم که اعمال فرد را زیر نظر بگیرم و او را در برخی موارد از انجام کارها سرزنش کنم؟
  3. آیا من اجازه پرسیدن و جویا شدن علت برخی از اقدامات او را راجع به زندگی اش دارم؟
  4. علت پرسیدن این سوال های من از او چیست؟ آیا به تنهایی می خواهم از نسبت به مسائل او آگاه شوم و یا قصد دیگری در پشت این سوالات خود دارم؟
  5. آیا من از روی حسی به نام حسادت، به پرسیدن چنین سوالاتی از او پرداخته ام؟
  6. آیا می توان برای پر کردن اوقات فراغت در زندگی شخصی دیگران سرک کشید و با شایعه پراکنی، زندگی دیگران را مخدوش کنم؟
  7. آیا من بعد از به دست آوردن اطلاعات مفید، آن ها را به نفع خود استفاده خواهم کرد؟
  8. اگر فردی از من این چنین سوالات را بپرسد، ناراحت می شوم؟

نحوه برخورد با افراد فضول

بهترین روش برای برخورد با افراد فضول، دوری کردن از آنان تا حد امکان می باشد. اما برای یادگیری این مهارت، در ابتدا باید نکاتی را که در ادامه بیان می شود را به خاطر بسپارید، سپس با تمرین اقدام به انجام آن ها کنید.

  • موضوع را به سویی دیگر تغییر دهید

هنگامی که با موج عظیمی از سوال های فرد فضول مواجه شدید، بهترین راه، فرار از جواب دادن به سوالات و تغییر موضوع بحث با هوشیاری است.

  • تماس چشمی را به حداقل ممکن برسانید

اگر حس کردید که دیگر طاقت فضولی کردن های دیگران را ندارید، می توانید به نوعی مسیر چشم هایتان را از صورت او به اطراف تغییر دهید. همچنین می توانید خود را مشغول به مرتب کردن جایی و یا مطالعه موردی مهم نشان دهید.

  • به صورت مبهم پاسخ دهید

در برخورد با افراد فضول شما موظف نیستید که به تمامی سوال های او به صورت تمام و کمال پاسخ دهید. به طور مثال اگر کسی از شما سوالی پرسید که علاقه ای به جواب دادن آن نداشتید، بهتر می باشد که با جواب هایی گمراه کننده او را از ادامه پرسیدن به این چنین سوالات منع کنید.

  • با نفسی عمیق بر خود مسلط شوید، و سکوت کنید

شما هیچ وقت مجبور به جواب دادن درباره سوالاتی که دیگران می پرسند، نیستید. هنگامی که شما بگذارید تا هر اندازه که می خواهند سوال بپرسند و جوابی از شما دریافت نکنند، بالاخره متوجه خواهند شد که ادامه دادن به این گونه بحث ها بی فایده می باشد.

  • مشخص کردن حد و مرز

اگر فردی به قصد دخالت وارد منزل شما شود؛ بهترین روش برای برخورد با افراد فضول به این صورت است که او را در پذیرایی منزل خود نگه دارید و اجازه سرک کشیدن به دیگر اتاق ها را به او ندهید. همچنین با این کار از فاش شدن اسرار خود توسط دیگر افراد، جلوگیری می کنید.

  • کاهش ارتباط اجتماعی با افراد فضول

در این شرایط تا جایی که می توانید از تعامل و ارتباط با آن ها دوری کنید. سعی کنید رفت و آمد به منزل این چنین افراد را کاهش دهید و در مهمانی ها خود از آنان دعوت نکنید. با این اقدام شما شاید، تلنگری به آنان برخورد کرد که دست از چنین اعمال خود بردارند.

  • زمان صحبت از دیگران تمایلی نشان ندهید

فردی که از مسائل شخصی فردی دیگر، در کنار شما حرف می  زند. مطمئن باشید که اسرار شما را نیز در زمان اطلاع به دیگران خواهد گفت. پس بهترین روش برخورد با افراد فضول را می توان عدم هم نشینی و تعامل با این چنین افراد بیان کرد.

  • رک باشید

بدون هیچ رودربایستی، از عدم علاقه خود در رابطه به پاسخ راجع سوالات شخصی بیان کنید. هیچ کس حق دخالت در زندگی شما را ندارد پس به راحتی می توانید این امر را بیان کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو