قانون درباره حضانت فرزند پسر بعد از جدایی چه می گوید؟

قانون درباره حضانت فرزند پسر بعد از جدایی چه می گوید؟


منبع: آرگا

102

1399/7/22

11:35


هیچکس موقع ازدواج به جدایی فکر نمی کند و هیچکس چنین آرزویی ندارد, مخصوصا اگر پای یک یا چند بچه وسط باشد که این تمایل به صفر می رسد. اما در خیلی مواقع ما با همه سعی مان نمی توانیم به خواسته های مان بر حسب شرایط جامعه عمل بپوشانیم, پس مجبوریم ناچار به این شرایط تن بدهیم. ما در مقاله این بار نشریه اینترنتی آرگا از حضانت فرزند پسر بعد از طلاق می گوییم و اطلاعات قانونی در این مورد را در اختیار شما مخاطبین گرامی قرار داده ایم.

قانون درباره حضانت فرزند پسر بعد از جدایی چه می گوید؟

گاهی شرایط زندگی به اندازه ای سخت و دشوار می شود که یکی یا هر دو طرف یک زندگی مشترک دیگر قادر به ادامه این زندگی در کنار هم با این شرایط نا به سامان نیستند و تصمیم می گیرند از هم جدا شوند و جداگانه برای به دست آوردن یک زندگی موفق یا در کنار شخص دیگری تلاش کنند. این وسط میوه های درخت آن زندگی بیشتر از هر شخص دیگری صدمه می بینند و دچار مشکل می شوند چون در هر وضعی دوست دارند که خانواده داشته باشند و پدر و مادرشان را در کنار هم ببینند تا از محبت هر دو به یک اندازه و بطور همزمان برخوردار باشند. ما در این مقاله از حضانت فرزند پسر بعد از طلاق توافقی و غیر توافقی والدین سخن گفته ایم، اگر به دانستن این موضوع علاقه مندید یا به دانش در این باره نیازمندید با ما همراه شوید.

قانون حضانت فرزند پسر چگونه است؟

ابتدا به تعریف واژه حضانت از لحاظ علمی می پردازیم که این کلمه در معنای لغتی به حق تکلف در نگهداری و سر پرستی کودک اطلاق می شود.

حقوق زن و مرد در حضانت فرزند

طبق مقررات مربوط به حضانت کودک (قانون مدنی مصوب سال ۱۳۱۴ بر طبق ماده ۱۱۶۹ بیان می داشت که حضانت فرزند پسر، بعد از دو سالگی و فرزند دختر، بعد از هفت سالگی از مادر سلب و با پدر است). در اصلاحیه مصوبه سال ۸۲ که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت رسید، حضانت و سرپرستی طفل تا پایان سن هفت سالگی چه فرزند دختر، چه فرزند پسر، با مادر می باشد. بعد از پایان این سن, در حالی که اختلافی بین پدر و مادر باشد, حضانت بر طبق مصلحت طفل به تشخیص دادگاه است.

هر آنچه باید در مورد حضانت بدانید

بعضی مواقع با وجود عدم عیب و نقص از سمت پدر بنا بر مصلحت و تشخیص دادگاه حضانت فرزند پسر و دختر از وی سلب و به مادر سپرده می شود. بعد از سن بلوغ فرزند، دادگاه دیگر نقشی در تعیین سرپرستی او نداشته و این به انتخاب خود شخص می باشد که بخواهد ادامه زندگی را با کدام یک از والدین خود بگذراند. به موجب ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی حضانت فرزند تکلیفی بر گردن پدر و مادر است و در صورتی که در این ماجرا ذی حق باشند, نمی توانند از این وظیفه سر باز بزنند و به دیگری بسپارند. در تعیین شخص برای نگهداری از کودک, اراده پدر و مادر نقشی ندارد و مهم مصلحت فرزند می باشد. هر گاه توافق برای نگهداری از فرزند بین والدین به ضرر کودک باشد, دادگاه آن را نمی پذیرد و  هر موقع این توافق به نفع و صلاح طفل باشد, دادگاه مطابق همان عمل می کند.

حضانت فرزند پسر بعد از طلاق با چه کسی است؟

در حضانت فرزند پسر و دختر چند مورد استثنائات وجود دارد که به شرح زیر است.

  • اگر مادری که از طفل نگهداری می کند دیوانه شود, حضانت از او سلب و به عهده پدر است.
  • اگر مادر ازدواج کند در صورتی که حضانت طفل توافقی نبوده باشد, این حق از او گرفته می شود و به پدر سپرده می شود.
  • اگر پدر و مادر دارای مشکلات اخلاقی و رفتاری باشند و در نگهداری از کودک کوتاهی کنند, به کونه ای که سلامت روانی و جسمی طفل در خطر باشد, دادگاه در مورد تکلیف و حق حضانت و سر پرستی از کودک را مشخص می کند.
  • اگر پدر و مادر دچار بیماری واگیر داری باشند حق حضانت فرزند پسر و دختر از آنها گرفته می شود. مگر اینکه برای تیمار داری و مراقبت از کودک پرستار بگیرند.

در چه مواردی حق حضانت از فرد سلب می شود؟

وظیفه نگهداری و سرپرستی از طفل بر عهده پدر و مادر است و هیچ کدام نمی توانند برای ادای این وظیفه اجرت طلب کنند. در خصوص دیدار پدر و مادر با فرزندشان، طبق ماده ۱۱۷۴ قانون اساسی و مدنی: هر کدام از والدین که کودک تحت سرپرستی او قرار ندارد ( حتی اگر فساد اخلاقی داشته باشد ) می تواند فرزندش را ببیند و هیچ مانعی برای منع ملاقات وجود ندارد. اگر بین والدین برای امر توافقی وجود داشته باشد که دادگاه بر طبق همان توافق عمل می کند در صورت اختلاف در این باره بین اولیا دادگاه معمولا یک یا دوز آخر هر هفته را برای این دیدار مشخص می کند, چون معتقد است از این تایم و مدت بیشتر باعث اختلال در حضانت فرزندان پسر و دختر و یا هر دو و همچنین دوگانگی تربیت می شود.

نگهداری فرزند پسر بعد از طلاق با مادر است یا پدر؟

هیچگاه نمی توان به طور کامل حق ملاقات از فردی که حضانت بر عهده او نیست را گرفت و سلب کرد اما اگر این موضوع به نفع کودک باشد می توان دیدارها را از هفته ای یک بار به ماهی یا هر شش ماه یکبار و یا با حضور شخص سومی تقلیل داد. عدم ملاقات شخص با فرزندی که تحت تکفلش نیست فقط در حالی که خطر جانی برای طفل در بر داشته باشد ممکن است. و در آخر باید بگوییم: بودن فرزند نزد پدر، وظیفه آور و حق انحصاری وی نیست. حقوق مادر بر فرزند حتی بعد از طلاق هم فرقی نمی کند. دادن حق کودک به پدر و تامین هزینه های او به این خاطر است که زن در تامین مخارج فرزند به زحمت نیفتد یا مجبور به ازدواج مجدد نشود. زن و مرد در حق و حقوق نسبت به فرزندشان مشترک و سهیم هستند.

نحوه دیدار فرزند با پدر یا مادرش بعد از جدایی چگونه است؟

حتی بعد از جدایی مواظب نهال های تازه ای که در زندگی کاشته ایم باشیم تا در طوفان مهلک و ترسناک جدایی نشکنند و آسیب نبینند, اگر مجبور به گرفتن خورشید گرم کانون خانواده از آنها شده ایم سایه امن حضورمان را از آنها دریغ نکنیم.

اتمام مدت حضانت فرزند

بر اساس مصوبه جدید قانون مادر تا سن ۷ هفت سالگی می تواند از فرزند پسر یا دختر خود نگهداری کند و بعد از هفت سالگی حضانت فرزند بر عهده پدر است تا به سن بلوغ برسد. سن بلوغ در دختران ۹ سال قمری تمام می باشد و در پسران ۱۵ سال قمری تمام سن بلوغ است که پس از این مدت، دادگاه مطابق میل فرزند حضانت او را به پدر یا مادرش خواهد داد و فرزند با اراده خود می تواند در کنار پدر یا همراه با مادر زندگی نماید. به طور کلی مساله حضانت در رابطه با اطفال می باشد که صلاحیت داشتن حضانت مطابق با قانون است و هنگامی که طفلی به سن بلوغ شرعی برسد مدت حضانت فرزند به اتمام می رسد و سرپرستی از او، با اختیار خود فرزند صورت می پذیرد.

مساله حائز اهمیتی که باید به آن اشاره داشت این می باشد که تا وقتی که فرزند غیر رشید است یعنی به سن ۱۸ سالگی نرسیده است نمی تواند در امور مالی مختص به خود دخالتی داشته باشد، مگر آنکه رشد وی محرز و ثابت شده باشد. بنابراین تحت ولایت پدر یا جد پدری بودن تا پیش از سن ۱۸ سالگی به همین علت می باشد.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون در صورت سرپرستی هر یک از والدین در طول حضانت نمی تواند مانع دیدار فرزند توسط دیگری گردد و قانون برای منع این کار ضمانت های اجرایی را در نظر گرفته است.

چگونگی حضانت پسر

چگونگی حضانت فرزند پس از فوت کردن والدین

مطابق قانون پس از فوت یکی از والدین، سرپرستی فرزند را والد زنده بر عهده خواهد داشت، بنابراین چنانچه پدر فوت نماید حضانت کودک بر عهده مادرش خواهد بود. اما چنانچه ولی قهری در دادگاه درخواست حضانت کودک را را داشته باشد و صلاحیت عدم حضانت مادر توسط دادگاه محرز گردد حضانت فرزند به ولی قهری سپرده می شود.

در صورتی که طفل هر دو والدین خود یعنی پدر و مادرش را از دست بدهد، جد پدری حضانت طفل را بر عهده خواهد داشت. چنانچه فقدان و نبود جد پدری به ترتیب ارث نگهداری کودک به خویشاوند نزدیک سپرده می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو