همچنان بلاتکلیف هستیم / روایت فرزاد زید‌ی‌نژاد از فعالیت هنرمندان تئاتر استان لرستان در ایام کرونا

53

1399/7/22

12:00


رئیس انجمن نمایش استان لرستان گفت: هنرمندان تئاتر استان برای اجرای نمایش در این ایام همچنان بلاتکلیف هستند.

همچنان بلاتکلیف هستیم / روایت فرزاد زید‌ی‌نژاد از فعالیت هنرمندان تئاتر  استان لرستان در ایام کرونا

سرویس تئاتر هنرآنلاین، فرزاد زیدی‌نژاد رئیس انجمن نمایش استان لرستان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های انجمن و هنرمندان تئاتر این استان در ایام کرونا گفت: استان طی این مدت اجرای صحنه‌ای نداشته است و تمرکزمان بر اجرای محیطی و خیابانی بوده است. ضمن اینکه بخش مجازی را نیز فعال کرده‌ایم. به همت انجمن نمایش استان، برنامه‌ای با عنوان تئاتر لرستان از گذشته تا امروز ترتیب داده شده که هر هفته فیلم یک نمایش صحنه‌ای در کانال تلگرام بارگذاری می‌شود. همچنین در هر هفته یک نمایشنامه‌خوانی و یک نمایش رادیویی نیز که تولید هنرمندان استان است، پخش می‌شود.

او در ادامه افزود: پخش نمایشنامه‌خوانی و نمایش رادیویی در راستای حمایت از هنرمندان استان در این تعطیلات برنامه‌ریزی شده که مبلغی نیز به عنوان حمایت مالی از باقی‌مانده اندک صندوق انجمن، به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

زیدی‌نژاد ضمن اشاره به اینکه تاکنون درخواست‌هایی مبنی بر حمایت از هنرمندان در این ایام به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشته‌ایم، عنوان کرد: در این خصوص وعده‌هایی داده شده اما تاکنون اجرایی نشده است. هنرمندان استان علاقمند به اجرای آثارشان هستند اما مجوزی به منظور اجرای نمایش‌ها به صورت کتبی صادر نشده است و تنها شفاهی اعلام شده که اجرای نمایش‌ها امکان‌پذیر است. بارها درخواست کرده‌ایم مجوز اجرا را به صورت کتبی به ما اعلام کنند که تاکنون این اتفاق نیفتاده و به اعتقاد من دلیل آن این است که در صورتی اتفاقی رخ داد از آن شانه خالی کنند و ما هم نمی‌توانیم با اجازه شفاهی نمایش‌ها را راهی صحنه کنیم.

او درباره برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی یادآور شد: فراخوان این جشنواره از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منتشر شده و ما نیز آن را در سایت انجمن بارگذاری کرده‌ایم. سال‌های گذشته شورای سیاستگذاری به منظور برگزاری جشنواره تئاتر استانی وجود داشت ولی امسال اینگونه نبوده است. اما آنچه که وجود دارد این است که فراخوان منتشر شده و زمان برگزاری جشنواره هم اوایل آذرماه برنامه‌ریزی شده اما مکان تمرین نمایش‌ها کجاست؟ در این شرایط با این فرصت محدود فراخوان به چه کار می‌آید؟ و ما همچنان بلاتکلیف هستیم.

رئیس انجمن نمایش استان لرستان در ادامه افزود: این مسئله تنها مشکل استان ما نیست و بسیاری از استان‌‌ها گرفتار آن هستند. اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هم در نظر دارد تا این چرخه به کار افتد اما در شرایط موجود اجرای نمایش‌ها با نبود مجوز کتبی به منظور بازگشایی پلاتوها و سالن‌های نمایش امکان‌پذیر نیست.

فرزاد زید‌ی‌نژاد که حدود 10 سال است ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان لرستان را بر عهده دارد، درباره مشکلات و مسائل هنرمندان این استان در این ایام تصریح کرد: پیش از کرونا هم حمایتی از هنرمندان استان‌ها نمی‌شد اما بسیاری از هنرمندان استان، تحصیلکرده گرایش‌های مختلف تئاتر هستند و همان درآمد اندک و قطره‌چکانی‌شان از طریق فروش بلیت بوده است که در این مدت آن هم قطع شده است.

او در ادامه اضافه کرد: پیشتر تفاهم‌نامه‌ای وجود داشت که طی آن به گروه‌های ثبت شده مبلغ حمایتی به منظور اجرای آثارشان تعلق می‌گرفت که این تفاهم‌نامه دو سال است که لغو شده و تنها سالانه مبلغ 15 میلیون تومان بابت برگزاری جشنواره تئاتر استانی تعلق می‌گیرد که با وجود تورم‌ها این مبلغ افزایش نداشته است و نمی‌توان نام حمایت از تئاتر را بر آن گذاشت. با توجه به تعداد هنرمند این مبلغ به جایی نمی‌رسد و گاهی همان هم با سرافکندگی و شرمساری به گروه‌ها پرداخت می‌شود.

زیدی‌نژاد درباره حمایت‌هایی که در این ایام از هنرمندان تئاتر استان شده، اظهار کرد: تنها وامی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حمایت از گروه‌های ثبت شده در نظر گرفته شده که بسیاری از هنرمندان آن را دریافت نکرده‌اند چراکه درآمدی ندارند تا امکان بازپرداخت آن را داشته باشند.

او در ادامه گفت: در صورتی‌که مروری بر گذشته داشته باشیم هر زمان جشنواره‌ای برگزار می‌شد هنرمندان از جیب خود هزینه می‌کردند هر چند گاهی هم کمک‌ها مالی شده تا نمایشی را به صحنه آورند به امید اینکه در جشنواره‌های استانی شرکت کنند و همه امیدشان به دیده شدن بود. چراغ تئاتر استان‌ها را تاکنون هنرمندان آن روشن نگاه داشته‌اند و برخی از آن‌ها پیشرفت کرده و به تهران رفتند هر چند که ریشه در استان‌ها دارند. حال زمانی‌‌که هنرمندان استان‌ها اینگونه بدون چشمداشتی و با حداقل‌ها چنین گام‌هایی برداشتند، اکنون و در این شرایط نامناسب هنرمندان، نوبت دولت است تا برادری خود را به اثبات برساند اما نه با قول‌هایشان، بلکه وارد عمل شوند تا این وضعیت مرتفع شود و هنرمندان دوباره به صحنه بازگردند. تاکنون هنرمندان تئاتر را زنده نگاه داشتند اکنون زمان آن است تا دولت کمک کند تا هنرمندان زنده بمانند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو