چگونه با غم از دست دادن فرزند کنار بیاییم؟

منبع: نی نی بان

90

1399/7/22

13:35


مهم نیست از دست دادن فرزند چه زمانی اتفاق بیفتد یا شرایط چه باشد. چه نوزاد پس از تولد فوت کند و چه زمانی دیگر، در هر صورت این اتفاق ویران­‌ کننده­ است. اما زمان درمان­‌کننده است. به خودتان اجازه­ سوگواری دهید و این اتفاق را بپذیرید و بعد به فکر آینده باشید.

درک فرآیند سوگواری از دست دادن فرزند
ممکن است بعد از از دست دادن فرزند دچار طیف گسترده ‌­ای از احساسات شامل موارد زیر شوید:
انکار: ابتدا درک واقعیت غیر ممکن به نظر می‌­رسد. احساس شوک و ناباوری وجودتان را فرا می‌­گیرد.
احساس گناه: با خود فکر می­‌کنید آیا کاری از دستتان برمی‌­آمد که برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهید یا نه.
خشم: صرف‌نظر از دلیل این اتفاق، از خود، شریک یا همسر، پزشک یا خدا عصبانی می­‌شوید. همچنین ممکن است از این بی­‌عدالتی به تنگ آیید.
افسردگی: ممکن است دچار علائم افسردگی مانند بی­‌میلی به انجام فعالیت­‌های عادی، تغییر در عادات خواب و غذایی و اختلال در تمرکز و تصمیم­‌گیری شوید.
حسادت: ممکن است شدیدا به زنان باردار حسادت کنید. ناگهان به نظر می‌­رسد به هر طرف که نگاه می­کنید نوزاد و زن باردار می­بینید.
اشتیاق: عمیقا احساس می­‌کنید دلتان می­‌خواهد کنار فرزندتان باشید. با خود در مورد کارهایی که قرار بود با نوزادتان انجام دهید خیال­پردازی می­‌کنید.
سایر نزدیکان، از جمله پدربزرگ و مادربزرگ نوزاد نیز ممکن است دچار همین احساسات اضطراب ، تلخی و ناامیدی شوند. سوگواری زمان می­‌برد. طی این فرآیند، بعضی از احساسات سریع و بعضی دیگر دیرتر می­‌گذرد. ممکن است بعضی از عواطف را اصلا تجربه نکنید.
همچنین ممکن است بعد از این­که فکر کردید کاملا این واقعه را از یاد برده‌­اید، دوباره دچار احساس خشم و عذاب وجدان شوید. روبه­‌رو شدن با بعضی موقعیت‌­ها- مانند دیدن نوزاد یا شرکت در مهمانی تولد بچه- ممکن است برایتان دشوار باشد. اشکالی ندارد. تا وقتی که آمادگی روبه­‌رو شدن با این شرایط را ندارید، عذرخواهی و از شرکت در این مجالس خودداری کنید.

حرکت به سمت درمان
مواردی را که فکر می­‌کنید برایتان مفید است انتخاب کنید و انجام دهید.
خودتان تصمیم بگیرید: ممکن است دوستان و عزیزان دلسوز پیشنهاد دهند تمام چیزهایی که شما را یاد بچه می‌اندازد، مانند لباس­‌های بارداری یا وسایل بچه را، دور از چشم بگذارید اما تصمیم با شماست. اگر آماده­ کنار گذاشتن وسایل نیستید، عجله نکنید.
خاطرات فرزندتان را زنده نگه دارید: شاید دلتان بخواهد روی بچه اسم بگذارید. می­‌توانید با برگزاری مراسم ختم، درست کردن یک تکه جواهر، کاشتن درخت یا درست کردن نوعی یادبود احساس آرامش پیدا کنید. همچنین می­‌توانید از کادر بیمارستان بخواهید اثر انگشت یا پای نوزاد را ثبت کنند یا نوزاد را غسل تعمید دهند. حتی می­‌توانید نوزاد را قنداق کنید یا با او عکس بگیرید. بعضی از عکاسان حرفه­‌ای در زمینه­ همکاری با خانواده­‌های داغ­دیده تخصص دارند.
آرام پیش بروید: بعضی روزها بهتر از بقیه است. اگر از فکر به آینده خسته شده‌­اید، تمرکزتان را روی لحظه و پشت سر گذاشتن هر روز بگذارید. در صورت امکان، برای تصمیمات بزرگ، مانند خرید خانه یا تغییر شغل، صبر کنید.
از خودتان مراقبت کنید: استراحت کافی، رژیم غذایی سالم و ورزش را فراموش نکنید. برای تسکین درد به سراغ تنباکو یا الکل نروید. فقط تحت نظر پزشک از دارو استفاده کنید.
با شریکتان صحبت کنید: انتظار نداشته باشید که همسر یا شریکتان مثل شما با این غم کنار بیاید. ممکن است یکی از شما دوست داشته باشد درمورد بچه حرف بزند و احساساتش را بروز دهد، درحالی­که دیگری انزوا را ترجیح می‌دهد. برای کنار آمدن با این عواطف با یکدیگر صادق باشید.
دفترچه­ خاطرات: نوشتن افکار و احساسات راه خوبی برای بیرون ریختن درد است. همچنین می‌­توانید برای بچه یا درمورد او نامه، داستان یا شعر بنویسید.
از دیگران کمک بخواهید: ممکن است دوستان و عزیزان بلد نباشند باید در این موقعیت چه بگویند یا چطور کمک کنند. اگر از آن­ها کمک می­‌خواهید، بگویید. اگر می­‌خواهید راجع­‌به بچه حرف بزنید یا خاطراتش را زنده نگه دارید، به دوستان و عزیزان خود بگویید چه احساسی دارید.
در گروه­‌های حمایتی عضو شوید: به اشتراک گذاشتن احساس خود با افراد دیگری که همین تجربه را پشت سر گذاشته­‌اند، چه به­‌صورت حضوری چه آنلاین، می­‌تواند آرامش‌­دهنده باشد. فردی مذهبی یا روحانی هم می­‌تواند منبع خوبی برای دریافت نصیحت و مشاوره باشد. پدربزرگ و مادربزرگ نوزاد یا سایر عزیزان نیز می­‌توانند از مزایای گروه‌­های حمایتی مشابه استفاده کنند.

مشاوره روانی پس از از دست دادن فرزند
اگر احساس افسردگی طولانی شده دارید یا در تکمیل فعالیت ­‌های عادی روزمره دچار مشکل شده‌­ اید، با پزشک، متخصص یا مشاور صحبت و کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

امید به آینده
بسیاری از زنانی که سقط جنین یا از دست دادن فرزند را تجربه می ­‌کنند، در اقدام بعد حاملگی سالمی را پشت سر می ­‌گذارند. بعد از فروکش کردن درد ناشی از فقدان و اندوه، شما و شریکتان می­‌توانید برای تصمیم به اقدام مجدد صحبت کنید و اگر قصد این کار را دارید، زمان آن را مشخص کنید. ممکن است حاملگی بعدی احساس اندوه ناشی از سقط را زنده کند اما همچنان می‌­تواند نویدبخش آینده­‌ای روشن باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو