دسته بندی : گل و گیاه

چگونه از گیاهان خانگی مراقبت کنیم؟

نگهداری از گلهای آپارتمانی : گیاهان خانگی برای به وجود آوردن یک فضای زیبا در محیط خانه عالی هستند. همچنین می ‌توانند دکوراسیون بسیار زیبا و رنگارنگی را به محیط خانه ببخشند، محیط را پاکسازی کنند، سلامت ما را افزایش دهند، همچنین تمرکز ما را بهبود ببخشند. قرار دادن گیاهان خانگی در یک محیط مناسب در خانه و مقدار مناسبی آب و مواد مغذی باعث می شود که گلهای آپارتمانی سلامت بالایی داشته باشند.

بسم الله الرحمن الرحیم 

چگونه از گلهای آپارتمانی نگهداری کنیم

 

بخش اول: آبیاری صحیح، کلید داشتن گل های خانگی سالم !

 

  1. حتماً باید خاک گیاه را مرطوب نگه دارید اما مراقب باشید که خاک خیس نباشد.

اگر خاک شما بیش از حد خشک و یا غوطه ور در آب باشد، به ریشه گیاه شما آسیب وارد می ‌کند. در نتیجه از رشد آن جلوگیری می شود. در بعضی از موارد، آب دادن بیش از حد باعث کشته شدن گیاه می‌ شود، حتی گیاهانی که برگ های ضخیم دارند به آب بیشتری نسبت به بقیه مثل گیاهان با برگ چسبناک یا چرم مانند نیاز دارند.

  • تعداد دفعات مشخصی برای آب دادن به گلهای آپارتمانی وجود ندارد. به جای آن باید ببینید که چه گیاهی دارید. سپس راهنماهای مربوط به آن گیاه را دنبال کنید که معمولاً با جستجو کردن در اینترنت به جواب می رسید. اگر در سطح خاک خیسی را مشاهده کردید یا مقداری آب روی گلدان ایستاد، یعنی به گیاه زیاد آب داده اید.
پرورش گلهای آپارتمانی گلدار
  • اگر احساس کردید که گیاه کم آب است و خاک آن رنگ رنگ روشن یپیدا کرده به آن آب دهید. همه گیاهان برای شاداب بودن نیاز به دوره‌ هایی فاصله بین هر بار آب دادن دارند که میزان آنها با یکدیگر متفاوت است .اگر متوجه شدید که آب روی گلدان ایستاده و یا از آن بیرون زده، بهتر است که آب اضافه را خالی کنید تا گیاه شما در آب غوطه ور نشود، زیرا چنین حالتی ممکن است باعث از بین بردن گیاه شود.

نگهداری گلهای آپارتمانی در زمستان

نگهداری از گلهای آپارتمانی (۱)

 

  1. انگشت خود را به خاک بچسبانید تا تعیین کنید که زیر سطح آن چه مقدار مرطوب می باشد.

اگر کمی انگشت خود را روی بالای خاک بزنید، می توانید نیاز گیاه به آب را تعیین کنید. اگر خاک مرطوب بود، نیاز ندارید که به آن آب دهید.

  • آب دادن بیش از حد عاملی برای پوسیدگی ریشه ها می باشد. اگر گیاه خشک بود، پس حتماً نیاز به آب دارد. علاوه بر آن انواع گیاهان با یکدیگر متفاوت هستند. این وضعیت ها برای بیشتر گیاهان نه همه آنها صدق می کند.
پرورش گلهای آپارتمانی زیبا
  • علائم آب دادن بیش از حد به گیاه، شامل برگ های رنگ و رو رفته، کمبود رشد برگ، از دست دادن برگ ها و قسمت‌ هایی از پوسیدگی ریشه می باشد. علائم کم آبی شامل رشد آرام برگ ها، لبه های قهوه ای و خشک شده برگ، زرد شدن پایین برگ ها و فر خوردن آن ها می باشد.

نگهداری گلهای آپارتمانی سانسوریا

نگهداری از گلهای آپارتمانی (۲)

 

  1. از آب با دمای محیط استفاده کنید.

۶۸ درجه فارنهایت یا ۲۰ درجه سانتیگراد، بهترین دما برای نگه داشتن آب می باشد که برای گیاه استفاده می ‌کنید. می‌ توانید از یک دماسنج برای تعیین زمان های آب دادن استفاده کنید یا اینکه آب را کمی در دمای محیط قرار دهید تا با آن تطبیق پیدا کند.

  • اگر آب شما بیش از حد داغ باشد، باعث پوسیدگی ریشه آن می ‌شود و به گیاه آسیب وارد می ‌کند. در نتیجه گیاه خانگی را از بین می برد. هوای بسیار سرد نیز باعث رکود رشد گیاه می شود و معمولاً در آن اختلال ایجاد می ‌کند.

نگهداری گلهای آپارتمانی در منزل

نگهداری از گلهای آپارتمانی (۳)

 

  1. یک مقیاس دستی برای تعیین میزان رطوبت داشته باشید.

یک مقیاس دستی برای تعیین میزان رطوبت داشته باشید تا از سطح مناسب آبرسانی خاک مطمئن شوید. مقیاس های رطوبت و یا رطوبت سنج ها  یکی از دقیق ترین راه ها برای میزان آبرسانی به گیاه می باشد. لوله هایی از این وسیله ها زیر خاک قرار می ‌گیرند و می ‌توانید درجه آبرسانی خاک را از روی آن بخوانید. همچنین می توانید این تعیین کننده های رطوبتی را به صورت آنلاین خریداری کنید و در باغچه خانه یا برای گلدان های خانگی استفاده کنید.

نگهداری گلهای آپارتمانی در تابستان

نگهداری از گلهای آپارتمانی (۴)

 

  1. گلدانی انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد.

میزان زهکشی گلدانی که در آن، گیاه خود را مراقبت می‌ کنید، بسیار مهم است. زیرا اگر آب بیش از حد داخل گلدان بماند، به گیاه آسیب می زند و آن را از بین می برد. پس مطمئن شوید که حفره ها و سوراخ های زهکشی در زیر گلدان به تعداد مناسب وجود دارند.

  • پلاستیک فلزی یا شیشه آب کمتری را نسبت به سرامیک یا سفال جذب می کنند. مطمئن شوید که سوراخ هایی در زیر گلدان قرار گرفته که می تواند آب اضافی را بیرون بکشد. اگر از گلدان ها و خاکی استفاده ‌کنید که هیچگونه سوراخ و حفره ای ندارد، آب در آن باقی می ماند و گیاه را از بین می برد.

نگهداری گلهای آپارتمانی سایه دوست

نگهداری از گلهای آپارتمانی (۵)

 

بخش دوم: مراقبت از گلهای آپارتمانی

 

  1. محل را برای قرار دادن گلدان در منزل پیدا کنید که نور کافی داشته باشد.

گیاهان برای فتوسنتز به نور خورشید نیاز دارند. کیفیت، مدت زمان و شدت نور همگی روی رشد گیاه تاثیر گذار است و آن را در برابر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. گیاه را جایی بکارید که نور به اندازه کافی اما غیر مستقیم به گل برسد.  این مکان باید به اندازه کافی روشن باشد. چراغ های فلورسنت هم می توانند جایگزین مناسبی برای خورشید باشند؛ البته فقط برای بعضی از گیاهانی که گل میدهند، باید ۱۲ الی ۱۶ ساعت در روز در معرض نور قرار بگیرند. گیاهان دیگر نیز در طول روز به ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور نیاز دارند.

نگهداری گلهای آپارتمانی پتوس

نگهداری از گلهای آپارتمانی (۶)

 

  1. گیاهتان را بیش از حد جابجا نکنید.

گیاهان خودشان را با محیط اطراف به طور تدریجی وفق می دهند. بنابراین بهترین کار این است که زیاد آنها را جابجا نکنید. این جابجایی ها ممکن است باعث تغییر دمای گیاه شود. جابجایی ناگهانی یا بردن گیاه از یک محل تاریک به محل پر از نور می ‌تواند تاثیر منفی روی گیاه داشته باشد. اگر می خواهید گیاه را جابجا کنید، باید آن را به مدت یک ساعت به یک محل جدید ببرید و دوباره به جای قبل برگردانید. به تدریج میزان باقی ماندن در جای جدید را افزایش دهید تا گیاه بتواند خودش را با آن محیط تنظیم کند.

نگهداری گلهای آپارتمانی کاج مطبق

نگهداری از گلهای آپارتمانی (۷)

 

  1. رطوبت هوای داخل اتاق را افزایش دهید.

هوای خشک باعث می شود گیاه شما آسیب ببیند. البته بعضی از گیاهان مثل کاکتوس هستند که به خشکی هوا سازگارند اما گیاهان دیگر به رطوبت نیاز دارند. حتی می توانید دستگاه های بخور را برای آنها خریداری کنید و داخل اتاق قرار دهید. بخار سرد این دستگاه ها می تواند هوای داخل منزل را برای گل و گیاه مناسب سازد. یک گزینه آسان تر این است که یک ظرف را پر از آب کنید و داخل آن چند عدد سنگ قرار دهید.  همزمان که آب این ظرف بخار می شود، می تواند محیط اطراف را مرطوب کند.

  • همچنین می توانید یک بطری اسپری را با آب مقطر پر کنید و چند وقت یک بار با آن گیاه را مرطوب کنید .پژمرده شدن، قهوه ای شدن برگ ها و ضعیف شدن گل و گیاه شما نشانه هایی از کمبود رطوبت می باشد. اگر چند عدد گیاه را در کنار یکدیگر قرار دهید، می ‌توانید به افزایش رطوبت بین آنها کمک کنید.

نگهداری گلهای آپارتمانی کروتون

نگهداری از گلهای آپارتمانی (۸)

 

  1. گلدان خود را با کود ۱۰-۱۰-۱۰ متعادل کنید.

بیشتر گلهای آپارتمانی باید از کودهای ۱۰_۱۰_۱۰ استفاده کنند. گیاهان خانگی به مواد مغذی از خاک گلدان نیاز دارند. همچنین باید کود به آنها برسد تا بتوانند زنده بمانند. اگر جای گلدان خود را عوض نکنید یا مواد مغذی به خاک آن اضافه نکنید، باید منتظر مرگ گیاه باشید. اولین عدد مربوط به نیتروژن، دومی مربوط به فسفر و سومی مربوط به پتاسیم می باشد.

  • اگر گیاه گلدار دارید، همچنین می توانید کودی بخرید که پتاسیم بیشتری داشته باشد. برای گیاهان بدون گل می ‌توانید کودهایی بخرید که نیتروژن بیشتری دارند. گیاهان همچنین به مواد مغذی میکرو هم نیاز دارند که باید به خاک آنها اضافه شود. کاکتوس یا گیاهان گوشتی به ترکیب خاصی از گیاهان نیاز دارند که بتواند میزان زهکشی آب را افزایش دهد. همچنین باید گلدان آنها نیز به اندازه کافی منفذ داشته باشد. این ویژگی ها باعث می شود که رطوبت زیادی داخل خاک گیر نکند. در نتیجه زنده ماندن گیاه تضمین خواهد شد.

نگهداری گلهای آپارتمانی کاکتوس

نگهداری از گلهای آپارتمانی (۹)

 

  1. گیاه خود را به طور منظم هرس کنید.

قسمت های خاصی هستند که باید ریشه هایشان در بازه های زمانی مختلف هرس شوند. بنابراین بسیار مهم است که به دفعات منظم گیاه خود را هرس کنید. گیاهی که هرس نشود، رشد آن غیر قابل کنترل خواهد شد. در نتیجه ریشه‌ های آن بیش از حد در گلدان رشد می ‌کند. هرس کردن منظم گیاه به سلامت آن کمک می‌ کند و باعث می شود که مجبور شوید گلدان را عوض کنید. شاخه‌ ها و فضاهای مرده گیاه را برش دهید که عاملی برای جذب حشرات هستند. هرس کردن برگ ها نیز باید با زاویه ۴۵ درجه انجام شود که می ‌تواند به حجم و رشد بیشتر گیاهان کمک کند.

نگهداری گلهای آپارتمانی در آب

نگهداری از گیاهان خانگی (۱)

 

  1. چای یا قهوه را داخل گلدان نریزید.

ریختن چای یا قهوه داخل خاک گلدان باعث آسیب زدن به گیاه شما می شود. شکر می تواند جایگزین مناسبی برای دور کردن حشرات باشد. بعضی از افراد اظهار دارند اضافه کردن دانه های قهوه برای گیاهان خوب است و باعث می شود که مقاومت کم آنها نسبت به مواد اسیدی بهبود پیدا کند اما در واقع این کار شما باعث کشتن گیاه می شود.

نگهداری گلهای آپارتمانی مقاوم

نگهداری از گیاهان خانگی (۲)

 

بخش سوم: گلهای آپارتمانی خود را بشناسید.

  1. طبقه بندی گیاهان را یاد بگیرید.

طیف مختلفی از گیاهان وجود دارند که می توانید آنها را در سایت های آنلاین پیدا کنید و توضیحات مربوط به آنها را مطالعه کنید. معمولاً این مقاله ها در مورد میزان رطوبت، میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، راهنمایی در مورد آب دادن به گیاه و اطلاعات دیگر صحبت می کنند. از آن جایی که بسیاری از گلهای آپارتمانی با یکدیگر متفاوت هستند، پس بسیار مهم است که مراقبت‌های ایده آل برای یک نوع خاص از گیاه را پیدا کنید.

شناخت گلهای آپارتمانی
  • بیشتر گیاهان خانگی دارای برچسب هستند که روی آن نام رایج و نام علمی آنها نوشته شده است. در غیر این صورت حتما باید از شخصی که گیاه از خریداری کرده‌ اید، نام علمی برای رشد گیاه را بپرسید. نام علمی دو بخش می ‌باشد و گونه و طبقه بندی گیاهان را نشان می دهد. مثلا گیاه اسپاتی فیلوم والیسی یک نام علمی برای گیاه می باشد. نام بسیاری از گیاهان مانند بگونیا جزء نام های رایج و نام های علمی هستند. اگر در حروف هر کدام از نام گیاهان، حروف x را مشاهده کردید و یا نام سوم یا هر نام دیگر داخل یک گل بود، یعنی این گیاه جزء گیاهان زیر شاخه می باشد.
نگهداری گلهای اپارتمانی
  • البته بعضی از گلهای آپارتمانی فقط نام های عمومی و رایج دارند. مثلاً کاکتوس بیابانی یا فولیاژ. بهتر است در این زمینه سوال کنید. اگر یک گیاه خانگی خریداری کرده اید و از این نام ها باخبر نیستید، بهتر است که یک کتاب گل و گیاه خریداری کنید و عکس آن را پیدا کنید تا بتوانید نام دقیق آن را بفهمید. مطلع شدن از نام دقیق انواع گونه ها باعث می شود که به درستی با گیاه خود رفتار کنید. مثلاً دسته بندی و طبقه بندی گیاهان تفاوت های میلیونی دارند .بعضی از گونه ها برای مراقبت کردن آسان تر هستند و بعضی دیگر اصلا نمی توانند محیط داخل خانه را دوام بیاورند. بنابراین نکات مهمی برای مراقبت از هرکدام از آنها وجود خواهد داشت.

نحوه نگهداری گل آپارتمانی

نگهداری از گیاهان خانگی (۳)

 

  1. تحقیق کنید گیاهی که به عنوان گیاه آپارتمانی فروخته میشود آیا واقعا مناسب داخل خانه است؟

گاهی گیاهی به عنوان آپارتمانی فروخته میشود اما واقعا مناسب نگهداری در خانه نیست ، این مورد باعث میشود گیاه خیلی زود از بین برود .

  • مثال مواردی مانند مینی گل رز، هیرانتا و درختان کریسمس، بوته های چند ساله ای سخت و درختانی هستند که واقعاً دوست دارند به بیرون از منزل باشند و در فضای باز زندگی کنند. همین موضوع در مورد لاله ها، نیلوفرها، دافل ها و دیگر گل های پاییزی و شکوفه بهار هم صدق می کند.
آموزش نگهداری گلهای آپارتمانی
  • بسیاری از گیاهان دیگر بوته های گرمسیری، پیازها و گل های گرمسیری هستند که پس از یک دوره شکوفه های جذاب، دوره ای نه چندان سخت را پشت سر می گذارند و برای بازگشت به حالت قبلی خود نیاز به گرمای بیشتری دارند. Poinsettia بسیار محبوب است (و نزدیک به زمان کریسمس فروخته می شود)، تعداد زیادی گل های تابستانی / گرمسیری مانند کلیویا، نیلوفرهای شاد و کالایی نیز نمونه هایی از این موارد هستند.
مراقبت گلهای آپارتمانی
  • گلهای دیگر نیز هستند که با وجود بهترین مراقبت ها، ظاهر جذاب خود را بیش از یک یا دو سال حفظ نمی کنند و نیاز به جایگزینی با موارد جدید دارند. Coleus ، pilea ، bloodle Herbst ، و rex begonias نمونه هایی از این گروه هستند.
مراقبت از گلهای آپارتمانی
  • بیشتر گیاهان فروخته شده در سبدهای گلدان یا گلدانهای مختلط باید از یکدیکگر جدا شوند. آنها معمولا گروهی هستند. نهالستان های بیابانی یا مزارع مخصوص گیاهان تراریایی استوایی از همین دسته هستند.

پرورش گلهای آپارتمانی

نگهداری از گیاهان خانگی (۴)

 

  1. مشخص کنید که گیاه برگ سبز است یا گیاه گلدار ؟

گلهای آپارتمانی شاخ و برگ دار و سبز با گیاهان گلدار متفاوت هستند و به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند، همچنین میزان آب و نور خورشید مور نیازشان نیز متفاوت است.

پرورش گلهای آپارتمانی
  • اکثر گونه های گیاهان سرپوشیده عضو گروه بزرگی به نام آنژیوسپرم ها یا گیاهان گلدار هستند. با این حال، همه آنژیواسپرمها گل های جذاب یا شکوفه های مطلوب تولید نمی کنند. همچنین، اگر در داخل خانه نگهداری شوند، بسیاری از این گونه ها هرگز به سن باروری نمی رسند.
نگهداری از گل خانگی 
  • آنژیواسپرم هایی که برای گل و یا میوه پرورش می یابند، شامل گونه های مختلفی از گل های کراسولا خرف های، لی لی صلح، کلوویا، سوزنت، گل های فلامینگو و گل های گلدار است. بیشتر ارکیده ها نیز متعلق به این گروه هستند. آنژیواسپرم هایی که برای شاخ و برگ رشد می کنند، شامل گیاه همیشه سبز چینی، marantas calathea، گیاهان عنکبوتی، draceanas، پیچک های انگلیسی فیکوس هستند.
انواع گل آپارتمانی
  • در بعضی موارد، گونه ها دارای برگ و گل های جذاب هستند. جنس Begonias به عنوان نمونه ای عالی از این دسته است. برخی دیگر شامل کاکتوس ها، سوکولنت ها و بسیاری از ارقام پرورش یافته برای تولید برگ های چند رنگ یا رنگارنگ هستند.
شناخت گل های آپارتمانی 
  • ژیمنوسپرم ها گیاهانی هستند که گل تولید نمی کنند اما بذری به نام مخروط ها ایجاد می کنند. مخروط ها مانند کاج ها و صنوبر ها نمونه هایی از این گیاهان هستند. “درخت کریسمس” معروف که به نام کاج جزیره نورفول نیز معروف است. ساگو به هیچ وجه نخلستانی نیست و به همراه “گیاه ZZ” نیز که عضو گروه cycad است، معروف میباشد. سالها طول می کشد تا مخروط ها تولید شوند و دارای گیاهان شاخ و برگ نیز هستند.
آشنایی با گلهای آپارتمانی 
  • سرخس متعلق به گروهی است که به آنژیواسپرم یا ژیمنوسپرم مربوط نیسا. این گیاهان و همچنین برخی گیاهان که به آنها خزه گفته می شود، اسپورهایی ایجاد می کنند که گل یا مخروط نیستند. این گیاهان همچنین گیاهان شاخ و برگ دار محسوب می شوند.
چطور در نگهداری از گلهای آپارتمانی مهارت پیدا کنیم .
  • بعضی از گیاهان به عنوان چیزی که به بازار عرضه می شوند، نیستند‌. برخی از شرکت ها و گلفروشی ها گل ها را به کاکتوس ها یا هر گیاه دیگر وصل می کنند تا اینگونه به نظر برسد که گل آن ها شکوفه زده است. بامبو خوش شانس چمن یا گونه ای از بامبو نیست، بلکه گونه ای از Dracena یا گیاه مرتبط است. برخی از شرکت ها همچنین گل ها یا برگهای یک گیاه را رنگ آمیزی می کنند تا خریدار فکر کند این گیاه رنگ طبیعی دارد.

پرورش گلهای آپارتمانی سایه دوست

نگهداری از گیاهان خانگی (۶)

 

  1. گلهای آپارتمانی را انتخاب کنید که مراقبت از آن ها آسان باشد.

بعضی از گیاهان گرمسیری برای رشد و نمو به محیط های خاصی احتیاج دارند، در حالی که سایر گیاهان مانند گل شمعدانی، نخل های آرکا، نخل های ساگو، چاله ها و گیاهان چدن از نگهداری کم، بادوام و بسیار مناسب هستند. برای اکثر کاکتوس ها و سوکولنت ها نیز شکل ها و انواع شاخ و برگهای خارق العاده ای ارائه می دهند و همچنین به آسانی قابل رشد هستند.

  • سایر گیاهانی که به نور کم احتیاج دارند، شامل گیاه مار، دراسنا و گیاه عنکبوتی است.
  • گیاه چینی همیشه سبز یا آگلونما (Aglaonema)، که معمولاً در نمایش های عمومی دیده می شود، یکی دیگر از گیاهان کم نور است که فقط محیط مرطوب می خواهد. برگ های پایینی خود را با گذشت زمان فرو می ریزد اما به راحتی در آب ریشه می زند.

پرورش گلهای آپارتمانی به صورت تخصصی

نگهداری از گیاهان خانگی (۵)

 

منبع wikihow / ترجمه اختصاصی سایت دلبرانه 

پرورش گلهای آپارتمانی در منزل ، پرورش گیاهان آپارتمانی در خانه