معنی اسم دیاکو و معرفی اسامی پسرانه و دخترانه مشابه این اسم

منبع: آرگا

225

1399/7/22

14:01


برگزیدن نام از مباحث جنجال برانگیز در بین جوان هایی است که به تازگی قصد فرزند دار شدن دارند. اگر نام دیاکو را مد نظر دارید اما از آن هیچ اطلاعی ندارید؛ با ما در ادامه این مطلب همراه شوید تا معنی اسم دیاکو را به همراه دیگر اسامی مشابه برایتان معرفی کنیم.

معنی اسم دیاکو و معرفی اسامی پسرانه و دخترانه مشابه این اسم

برگزیدن نام برای فرزندان تازه متولد شده از دغدغه های مادر و پدران امروزی است که اکثرا پیش از تولد و ماه های آخرین بارداری، تنها بحث جنجال برانگیر در بین خانواده می باشد. اسم دیاکو که امروزه طرفداران بسیاری را برای خود پیدا کرده است از تاریخچه و ریشه اصیلی برخوردار است که قصد داریم در ادامه این مطلب علاوه بر معنی اسم دیاکو به آن بپردازیم.

آشنایی با تاریخچه نام دیاکو

معنی اسم دیاکو

دیاکو از نام های اصیل ایرانی است که نسبت به دیگر اسامی از فراوانی نسبی کمتری برخوردار است. این اسم به دلیل محبوبیت در بین کرد زبان های ایران عزیزمان، از اصالت کردی و در نهایت نام های قدیمی ایران بر شمار می آید. قابل به ذکر است که اولین پادشاه ایران که در گذشته سرزمین پارس نام داشت و بر اساس حکومت مادها اداره می شد، دیاکو نام داشت.

  • ریشه نام دیاکو

گفتنی است که دیاکو نام گرفته از واژه ای یونانی به نام سرزمین است. بسیاری از کرد زبان ها این نام را ترکیبی از کلمات ویا و آکو می دانند که بر طبق این تعبیر از آکو نیز نامی دیگر برای فرزندانشان استفاده می کنند. معنای این نام قله کوه، مکان بلند، انسان با عظمت و مقتدر است که در صورتی دیگر دیا را نیز بر مبنای نور چشم خلاصه می کنند. از این رو نام دیاکو را می توان انسانی بلند مرتبه دانست که تور چشم اطرافیان و آشنایان به حساب می آید.

  • تاریخچه این نام

دیاکو اولین پادشاه ماد ها بود که بنیان حکومت خود را بر سرزمین پارسی بنا نهاد. اولین اقدام این پادشاه؛ انتخاب نگهبانانی برای حفاظت از قصر و پایتخت سرزمین بود. همان طور که در کتاب های تاریخی خوانده اید، پایتخت پادشاه دیاکو همگتانه بود که در گویش یونانی اکبتان نیز گفته می شد که در حال حاظر همدان نام دارد. این منطقه از نظر تمدن شناسی و شهر سازی از ابتدایی ترین شهر های جهان است که مردم دنیا با توجه به عدالت این پادشاه، مردم همدان را دقیق و نکته سنج می دانند.

  • وضعیت این نام در ثبت احوال

نام دیاکو در ثبت احوال ایران به عنوان فرزند پسر قابل قبول می باشد. همچنین معنای این نام در ثبت احوال به صورت پسری فرورتیش که در اصطلاحی دیگر ابتدایی ترین پادشاه ایران نیز بوده است، معرفی می کنند.

فروانی این اسم تا خرداد سال ۹۶ بر طبق آمار ۴۶۴۰ نفر بوده است که از آن سال به بعد تا به کنون گزارش خاصی مبنی بر فراوانی این نام به دست نیامده است.

معرفی معنای اسم دیاکو

  • تشابه اسمی

اگر فرزند پسر دارید و دو مرتبه این لطف به شما عنایت شده است، می توانید از اسامی مشابه به دیاکو در ادامه مطلب کمک بگیرید.

  1. داریو
  2. دیان
  3. دانیال
  4. داریوش

همچنین اگر فرزند پسری به نام دیاکو دارید و این چنین لطف خدا شامل شما شده است که فرزند دختر باردار شوید، می توانید از اسامی گفته شده در ادامه مطلب کمک بگیرید.

  1. درسا
  2. دیانا
  3. کیانا
  4. دایان

اگر از مطالعه این معنی اسم در این بخش  از مجله آرگا در کنار ما لذت بردید، می توانید با کلیک به روی دیگر نام های ایرانی همانند معنی اسم داوین و معنای نام دلسا که هم آوا با نام دیاکو هستند، باری دیگر با ما همراه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو