چگونه دوقلو باردار شویم؟

منبع: نی نی بان

89

1399/7/22

14:31


اگرچه تولد حتمی بچه‌های دوقلو در دست زوجین نیست، ولی استفاده زوجین از برخی از موقعیت‌ها و روش‌های درمانی ممکن است احتمال تولد نوزادان دوقلو را افزایش دهد. این موارد عبارتند از:

درمان ناباروری زنان برای تولد نوزادان دوقلو
استفاده از درمان‌های ناباروری، شانس زوجین را برای داشتن نوزادان دوقلو به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. البته برای این کار، پزشکان متخصص زنان و زایمان می‌توانند بهترین گزینه را برای شما معرفی نموده و از طریق روش‌های باروری مختلف، روند تولد نوزادان چند قلویی را بهبود بخشند.

خطرات بارداری دوقلویی خطرات بارداری دوقلویی
IVf (تخمک‌گذاری در شرایط آزمایشگاهی)
احتمالاً تولد نوزادان دوقلو و چند قلو در زنانی که با استفاده از روش تخمک‌گذاری در شرایط آزمایشگاهی باردار می‌شوند، 20 تا 40٪ افزایش می‌یابد. در این روش، تعداد نوزادان به طور عمده به تعداد جنین‌های قرار داده شده در رحم بیمار بستگی دارد. همچنین، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنان تحت درمان روش IVF شانس زیادی برای به دنیا آوردن نوزادان دوقلوی یکسان دارند.
IUI (تلقیح داخل رحمی)
در این روش اسپرم‌های مرد با استفاده از سرنگ به داخل رحم زن تزریق می‌شود. به همین دلیل، روش تلقیح داخل رحمی خود به تنهایی شانس داشتن نوزادان چندقلویی را در زنان افزایش خواهد داد، زیرا زنانی که این درمان را انجام می‌دهند، هم‌زمان داروهای افزایش قدرت باروری را نیز مصرف می‌کنند.

مکمل‌های افزایش قدرت باروری برای تولد نوزادان دوقلو
مصرف برخی قرص‌ها و مکمل‌ها می‌تواند شانس زنان را برای بارداری دوقلوها تا حدودی بهبود بخشد. این مکمل‌ها عبارتند از:
 
مصرف مکمل اسید فولیک برای بارداری دوقلو

نتایج مطالعات انجام‌شده توسط محققین استرالیایی نشان داده است که شانس تولد نوزادان دوقلو در زوجینی که قرص اسید فولیک را قبل از باردار شدن مصرف می‌کردند، به شدت افزایش یافته است. البته تناقضاتی نیز در مورد این مطالعات وجود داشته و صد در صد صحیح بودن آن‌ها را تائید نمی‌کند. با این وجود، مصرف مکمل‌های اسید فولیک، همراه با مکمل‌های مولتی ویتامین، کمک می‌کند تا از بروز ناهنجاری‌های لوله عصبی در زوجین جلوگیری شده و آن‌ها بتوانند نوزادان سالمی به دنیا بیاورند. همچنین، نتایج تحقیقات جدید انجام‌شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد احتمال بارداری دوقلوها در زنانی که هم‌زمان با درمان به روش IVF، قرص‌های فولات را در حد بسیار زیاد مصرف می‌کنند، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

گنادوتروپین برای بارداری دوقلو

مصرف این داروها شانس تولد نوزادان دوقلو را در زنان بهبود بخشده و سلامتی کلی تخمک و بلوغ آن‌ها را در مرحله رشد افزایش می‌دهد. علاوه بر این موارد، مصرف قرص گنادوتروپین باعث آزاد شدن بیش از یک تخمک در یک دوره تخمک‌گذاری شده و باعث به دنیا آمدن نوزادان دوقلو می‌شود. البته پزشک متخصص زنان و زایمان با معاینه بیمار و بررسی وضعیت بدنی او می‌تواند گزینه مناسب را برای تولد نوزادان دوقلو تجویز کند.

هورمون پروژسترون برای داشتن نوزاد دوقلو
وجود هورمون پروژسترون در بدن زنان رحم آن‌ها را تقویت کرده و شانس به دنیا آمدن نوزادان دوقلو را بهبود می‌بخشد. هنگامی که بیش از یک تخمک بارور شود، احتمال بیشتری برای اتصال آن‌ها به دیواره رحم وجود داشته و حاملگی دوقلویی سالم ایجاد خواهد شد. البته در بیشتر موارد، مصرف این قرص‌ها به تنهایی می‌تواند منجر به تولد نوزادان غیرهمسان گردد، چون بارور شدن چندین تخمک در یک زمان با مصرف این قرص‌ها افزایش خواهد یافت.

داروهای باروری مؤثر برای تولد نوزادان دوقلو
زنان پس از پیگیری انجام معاینات دقیق توسط پزشک متخصص زنان و زایمان و استفاده از نسخه دارویی، می‌توانند از داروهای باروری برای به دنیا آمدن نوزادان دوقلو استفاده کنند. این داروها به شرح زیر است:
Clomid (Clomiphene citrate)
این دارو محبوب‌ترین قرص باروری در بین پزشکان متخصص زنان وزایمان بوده و احتمال بارداری دوقلویی را در بدن زنان به میزان 7 تا 8 درصد افزایش می‌دهد. به همین دلیل، زنانی که می‌خواهند دو نوزاد را هم‌زمان به دنیا بیاورند، باید شانس خود را با مصرف داروی Clomid افزایش دهند. مصرف این قرص‌ها قبل از آغاز دوران تلاش برای باردار شدن، به افزایش باروری بدن زنان کمک کرده و مانند داروی in vitro، برای افزایش تولید تخمک در داخل تخمدان بسیار مؤثر است. علاوه بر این موارد، مصرف این دارو به مردان کمک می‌کند تا اختلالات هورمونی موجود در بدن خود را درمان نموده و با افزایش کیفیت و کمیت اسپرم‌های خود، روند حرکت آن‌ها را به سوی تخمک‌های بالغ آسان کنند.
Parlodel
خاطر داشته باشید که این دارو باید در هر دو ماه، پنج روز و در دوزهای کوچک مصرف شود، زیرا مصرف آن باعث کاهش سطح هورمون پرولاکتین و افزایش تولید هورمون تحریک‌کننده فولیکول در بدن زنان می‌شود؛ به این ترتیب، به آزاد شدن بیش از یک تخمک بالغ کمک کرده و شانس فرد را برای حاملگی دوقلویی بهبود می‌بخشد.
Pergonal
این دارو نیز یکی از دیگر از داروهای محبوب پزشکان متخصص نازایی برای کمک به تولد نوزادان دوقلو می‌باشد، زیرا مصرف آن بر روی غده هیپوتالاموس (بخشی از مغز که عملکرد توابع ضروری بدن را متعادل می‌کند) تأثیر گذاشته و آن را به شدت تحریک می‌کند تا هورمون لوتئینیزه ترشح‌شده از این غده باعث انجام عمل تخمک‌گذاری شده و آزاد شدن تخمک‌های متعدد را به دنبال داشته باشد. در نتیجه، احتمال وقوع حاملگی‌های دوقلویی و چند قلویی را به میزان قابل توجهی در زنان افزایش می‌دهد.
Humegon
این دارو دارای مولکول فعال منوتیروپین بوده و به انجام عمل تخمک‌گذاری در بدن زنان کمک زیادی می‌کند. همچنین، بلوغ فولیکول‌ها و ترشح هورمون استروئید گنادال را در بدن زنان افزایش داده و در کنار درمان‌های باروری دیگر، برای تولد نوزادان دوقلو بسیار مفید و مؤثر است.

گیاهان دارویی مؤثر برای تولد نوزادان دوقلو

گیاهان دارویی خاصی وجود دارند که به بهبود روند باروری در زوجین کمک می ‌کنند؛ به ویژه اگر آن‌ها در نظر داشته باشند که هم‌زمان صاحب دو نوزاد گردند، مصرف این گیاهان بسیار کمک‌کننده خواهد بود. گیاهان بسیار مفید برای افزایش قدرت بارداری زوجین عبارتند از:
برای افزایش اطلاعات درمورد بارداری دو قلو این مطلب آنچه درباره زایمان دوقلوها باید بدانید (بخش اول) را بخوانید.
روغن زیتون برای تولد نوزاد دوقلو
روغن زیتون از قرن‌ها پیش معروف به داروی تقویت قدرت باروری بوده و به سلامت مخاط دهانه رحم زنان کمک می‌کرد. لازم است بدانید که مخاط دهانه رحم زنان از اهمیت خاصی برای بهبود روند تولید مثل آن‌ها برخوردار است، چون وجود مخاط سالم در دهانه رحم به اسپرم‌ها اجازه می‌دهد تا برای مدت طولانی درون رحم زنده بمانند. توصیه می‌شود که زنان از روغن زیتون در دوران اوج قاعدگی خود استفاده کنند، زیرا به انجام عمل تخمک‌گذاری در بدن آن‌ها کمک خواهد نمود.
شیرین بیان برای تولد نوزاد دوقلو
مصرف این گیاه شیرین روند چرخه قاعدگی را در بدن زنان تنظیم نموده و برای انجام عمل تخمک‌گذاری آسان در بدن آن‌ها کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر این موارد، مصرف این گیاه به کنترل سطح هورمون‌های تستوسترون و استروژن در بدن زوجین کمک کرده و در نتیجه، از کل فرآیند تخمک‌گذاری پشتیبانی خواهد نمود.
روغن کتان برای بارداری نوزاد دوقلو
روغن کتان از دانه‌هایی به دست می‌آید که توانایی باروری زنان را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. به همین دلیل، این گیاه به طور طبیعی باعث افزایش احتمال تولد نوزادان دوقلو شده و با تنظیم هورمون‌های مختلف بدن زنان، چرخه قاعدگی را در حالت عادی خود حفظ می‌کند. البته این روند به تعادل هورمون‌های پروژسترون و استروژن در بدن زنان نیز بستگی دارد.
مریم شیرین برای تولد نوزاد دوقلو
این گیاه به عنوان مؤثرترین مکمل گیاهی شناخته شده است؛ به دلیل تأثیر آن در افزایش قدرت باروری بسیار معروف می‌باشد. این گیاه شانس زوجین را برای داشتن نوزادان دوقلو افزایش داده و کمک فوق‌العاده‌ای به انجام عمل تخمک‌گذاری در بدن زنان خواهد نمود. در واقع، فیتواستروژن‌های قوی موجود در این گیاه سبب تنظیم هورمون‌های بدن زنان شده و به تولد نوزادان دوقلو کمک زیادی می‌کند.
کوهوش سیاه برای بارداری نوزاد دوقلو
این گیاه سنتی به طور مؤثر می‌تواند علائم مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و یائسگی را در زنان کاهش داده و عضلات رحم را تقویت کند. بنابراین، مصرف آن برای زنانی که دارای عضلات کف لگن ضعیفی می‌باشند، بسیار مفید است. اگر چه این گیاه به طور مستقیم باعث افزایش تولد نوزادان دوقلو نمی‌شود، اما میزان باروری زنان را افزایش داده و ممکن است احتمال به دنیا آمدن نوزادان دوقلو را بهبود بخشد.
ریشه ماکا برای بارداری دوقلو
ریشه ماکا به عنوان یک ترکیب سازگار عمل کرده و عملکرد جنسی سالم را در بدن زنان تقویت می‌کند. همچنین، مصرف ریشه این گیاه قدرت باروری در بدن مردان و زنان را بهبود بخشیده و به طور غیر مستقیم شانس تولد نوزادان دوقلو را در آن‌ها افزایش می‌دهد.
در نهایت، یادتان باشد که همه این روش‌ها تنها تلاشی کوچک برای بارداری دوقلویی در زنان بوده و هیچ تضمینی برای این کار وجود ندارد. بنابراین شما هم به عنوان یک زوج جوان فقط شانس خود را با استفاده از این روش‌ها امتحان کرده و در صورت شکست خوردن، ناامید نشوید! شاید مصلحت این بوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو