جزئیات ماهواره «پارس ۱» اعلام شد

منبع: برترین ها

47

1399/7/22

16:07


در آستانه طراحی و ساخت و تحویل ماهواره سنجش از دور «پارس ۱»، وزارت ارتباطات جزئیات این ماهواره، کاربرد و نحوه قرارگرفتن آن در مدار زمین را اعلام کرد.

خبرگزاری مهر: در آستانه طراحی و ساخت و تحویل ماهواره سنجش از دور «پارس ۱» ، وزارت ارتباطات جزئیات این ماهواره، کاربرد و نحوه قرارگرفتن آن در مدار زمین را اعلام کرد.

ماهواره «پارس ۱» توسط پژوهشگران پژوهشگاه فضایی طراحی و ساخته شده و هم اکنون مراحل تحویل به سازمان فضایی ایران را طی می کند. در همین حال ماهواره «ناهید ۲» نیز در این پژوهشگاه مراحل ساخت را می گذراند.

در این راستا وزارت ارتباطات اعلام کرد: ماهواره‌های « پارس۱» و «ناهید۲» آخرین مدل از ماهواره‌های ایرانی، در حال پشت سر گذاشتن مراحل نهایی ساخت و آزمایش فنی پیش از تزریق به مدارهای فضایی هستند.

ماهواره «پارس۱» به‌عنوان یک ماهواره سنجشی قرار است با استفاده از دوربین دارای رزولوشن بالا و توان تفکیک ۱۵ متری، از تمام نقاط کشور عکس‌برداری کند و با استفاده از فرستنده پرقدرت مخابراتی عکس‌های خود را از مدار ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین به ایستگاه‌های زمینی ارسال کند.

این تصاویر قرار است برای پایش اراضی کشاورزی و جنگل‌ها، بررسی وضعیت دریاچه‌ها و تخمین وسعت مخاطرات طبیعی همچون آتش‌سوزی‌ها و سیل مورد استفاده قرار گیرد. دقت تصاویر پارس ۱ آن‌قدر زیاد است که می‌شود از فضا فهمید حوض وسط میدان فردوسی پایتخت پر است یا خالی.

اما ماهواره «ناهید۲» یک میکرو ماهواره مخابراتی مکعبی با وزن ۱۱۰ کیلوگرم است که مدل ارتقا یافته ماهواره «ناهید ۱» است و از زمین قابل هدایت و کنترل بوده و با تامین انرژی از سلول های خورشیدی، می‌تواند در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری از سطح زمین به مدت دو سال شناور باشد.

هر دو این ماهواره‌ها در پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات ساخته و مراحل آزمایش‌های تخصصی را در آزمایشگاه‌های پیشرفته خلأ حرارتی، ارتعاشات، اندازه‌گیری خواص جرمی، سازگاری الکترومغناطیس و... را پشت سر می گذارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو